Rosenkvarts
Hej!
Har en spalje i vardagsrummet, är ute efter nån typ av insynsskydd där. (se bild nedan)
Några tips på klätterväxter eller vilken växt som helst som skulle kunna passa till det?
(tänkt byta ut dom som står där nu)

Växten måste tåla sol ganska bra.

Vänliga hälsningar Rosenkvarts

[attachment=72927:IMG_1146__600x800_.jpg]

varghem
är det tillräckligt ljust eller du kan förse spaljen med nåt slags växtljus så passar olika sorters hoya alldeles utmärkt... nån snabbväxande sort kanske så man inte behöver vänta år tills det är överväxt
Fenja
Hoya, gullranka, cissus kanske kan passa.
Rosenkvarts
Det är stora fönster på andra sidan av rummet som släpper in solljus, ända fram till spaljen. Måste tillägga att jag inte har så gröna fingrar, är hoya en lättskött växt? Hur gör man för att få den att klättra på spaljen?
Tack för era tips, ska titta närmare på dom smile.gif
pejori
CITAT (Rosenkvarts @ 19-10-2012, 13:59) *
Det är stora fönster på andra sidan av rummet som släpper in solljus, ända fram till spaljen. Måste tillägga att jag inte har så gröna fingrar, är hoya en lättskött växt? Hur gör man för att få den att klättra på spaljen?
Tack för era tips, ska titta närmare på dom smile.gif

Den vanliga "hoya carnosa" tål det mesta, inklusive "taskiga fingrar" tummenupp.gif
Välkommen till forumet.
varghem
hoya publicalyx är inte heller svårskött.... och växer bra fort
Peztis
Kan hoyan verkligen slingra sig upp själv på en planka med målad yta eller behöver den hjälp? Bara en liten fundering...

För jag tror nästan att den behöver lite hjälp med uppbindningen. Ser ju att de jag har slingrar sig runt varandra osv men då är det inte runt en planka som är 7-10 cm bred som det verkar på bilden.

Hoya skulle annars passa bra, tror jag med.

Och välkommen till Odla, Rosenkvarts!
varghem
i början får man nog hjälpa till med lite trådar tvärsöver så den kommer nånvart... men sen tror jag inte det är några problem
RitRat
CITAT (Rosenkvarts @ 19-10-2012, 12:59) *
Det är stora fönster på andra sidan av rummet som släpper in solljus, ända fram till spaljen.

Solljus blir väldigt svagt bara ett par meter från fönstret, så solljus kommer inte vara något problem alls för dina speljéväxter, hellre är det åt andra hållet, att det blir för lite ljus där. Bara en meter in i rummet är ljusmängden endast 25 % av mängden intill fönstret.

Men både gullranka, cissus och hoya klarar sig med relativt lite ljus, och de störs inte heller av några solstrålar då och då.

Hittade en artikel på Vi i villa om växters ljusbehov:
http://www.viivilla.se/Inredning/Belysning...kvaxterna-41926
vanjalarsa
Man kan ju också fästa en eller två krukor ,kanske på olika höjd , på själva spaljen. Då kan man få dels en växt som hänger ner och en annan som slingrar sig.
Bara ett litet förslag. Jag tror att det blir lite mer "liv" i det hela då.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon