Full version: Konservering av dryck
snufflan
Jag undrar var man kan f tag p kaliumsorbat och natriumsorbat fr konservering av saft? ngon nsom vet?
sa, mlardalen zon 2
Det finns ju atamon i vilken matbutik som helst som man konserverar saft, sylt och marmelader med (+det funkar bra som medel mot mjldagg p vxter med)
snufflan
CITAT (sa, mlardalen zon 2 @ 19-10-2012, 07:45) *
Det finns ju atamon i vilken matbutik som helst som man konserverar saft, sylt och marmelader med (+det funkar bra som medel mot mjldagg p vxter med)

Jag tillsatte atamon, i en citrondricka jag gjorde. Resultatet blev inte s trevligt. Drickan r VL silad. nd s grumlar, och "flagar" den sej. Ser inte s trevlig ut, nr den sttt ett tag. detta frsvinner iofs nr man skakar flaskan, men som sagt, ser inget trevligt ut. Min tanke var att ge bort dessa, och d vill man att de ska se bra ut. Ngot frslag?
*Stintan*
Det lter konstigt att det skulle bli s av Atamon. Anvnde du flytande Atamon? Fljde du anvisningarna p frpackningen? Natriumbensoat brukar annars ocks finnas i mataffren i pse.
Peztis
Brukar ocks anvnda natriumbensoat frn affren, de finns i kryddhyllan.

Hur fint man n silar s fr du nd alltid med lite av det som inte r klart. Det brukar sjunka till botten.

Tror knappt man kan f en s dr klar saft frn affren om du inte lter den kokade saften frst silas och sedan st s att allt sjunker till botten. Drefter fr du tappa med t ex hvert s att inte bottensatsen kommer med.

Grumlet r dock inte ckligt eller s utan visar p att det r naturliga rvaror, tycker jag!

Med klart i frsta stycket s menar jag inte att det r ofrdigt utan att det inte r kristallklart, allts.
LasseB
Att din saft flagar v vl knappast ett problem frutom estetiskt. Freslr att du gr som man alltid ftt gra med Portvin. Lt flaskan st hll sedan av FRSIKTIGT. s slipper flagor dessvrre frlorar du ngra matskedat saft ocks.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon