Jag köpte förra året vad jag trodde var två Mårbackapelargoner. De var ljust rosa båda två. Men i somras när blommorna kom var den ena blommans nästan helt vita. Och nu ser jag på den andra pelargonen att de blommor som kommer nu på hösten också är vita. Kan de byta färg av sig själv eller innebär det att de har brist på näring eller vad beror det på? Förra året var blommorna rosa båda två. Den som är nästan helt vit nu hade starkare rosa färg förra året. Hoppas någon av er har svaret på denna gåta! :)
Jag har inte en aning. Men jag har 2 pelargoner som i flera år varit ljusrosa, typ vitrosa, men som i år överraskade bägge två med att bli starkt rosa.
Blev verkligen förvånad för jag har haft dem i säkert 5 år och är väldigt säker på hur de såg ut tidigare.
Helén
Det finns en mer rosa Mårbacka det så kallat orginalet , och en som är mer blekt vitrosa !
HelénE: Spännande. De kanske kan variera i färg av sig själv från år till år?
Motti: Ja, fast de blir inte blekt vitrosa utan helt kritvita. Från att ha varit klart ljusrosa hela förra blomningen. Skumt.
Hej.
Jag har märkt att färgerna varierar en del också.
Tycks bero på
Hur mycket ljus de får, sol och årstid. Hur utslagen, gammal blomman är.
Min pelargon Askola ger nästan helt rosa blommor på höstkanten i växthuset.
Sommartid utomhus är har den rosa mitt och bred vit kant.
Jag har en Swiss Star pelargon som i sommar har blommat med två olika blommor på samma stam.
Det har varit de randiga, lite flikiga som Swiss Star har, och på samma stam har det samtidigt varit flera blomställningar med dubbla cerise blommor med runda blomblad.
Först trodde jag att det var några av mina andra pelargoner som "parat" sig och frösått sig i krukan, (för min SwissStar står i en stor kruka och blomman är stor och buskig), men icke!
Hej
Jorden Ph kan ändra rosor färger också, men jag tycker att det beror på ärv, ärver kommer när miljö passar dem, till exemplet Människor kan ärva kort länga, men om de äter honung, smör och mjölk blir de inte korta.
H.BGassam
Anki på Öland
20-11-2012, 20:04
CITAT (malo @ 21-10-2012, 10:25)

Jag har en Swiss Star pelargon som i sommar har blommat med två olika blommor på samma stam.....
Just den är väldigt ostabil och återgår ofta delvis till föräldrapelargonen.
[attachment=73610:kanariep...on_sport.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.