Woodii
Hittade någon sorts rosenbuske på en undanskymd plats på tomten. Den har någon sorts luddiga klumpar på grenarna som påminner om tilltrasslad mossa. Någon som vet vad detta är för något?

[attachment=72937:DSC05964.JPG]

[attachment=72938:DSC05965.JPG]
kerstin z5-6
Gallstekelbo med larv-helt ofarligt för rosen
Woodii
Jaha, vad häftigt! Måste nästan ta och dela på en och kolla hur det ser ut inuti.

Tack! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Googla på sömntornstekel så får du se hur färggranna bollarna kan vara mitt i sommaren.
Gossen Ruda
Jag vet inte hur mycket det står på olika länkar men det riktiga miniatyrsamähllen med inte bara sömntornsteklar. Sen kommer det andra steklar som dels utnyttjar tornen för egna syften, dels parasiterar på båda två. Sen tror jag att det tom finns andragradsparasiter som parasiterar på parasiterna. Man har kläckt ut vad som finns i tornarna och det är oftast sömntornstekeln som har minst numerär. Otack är dygdens lön. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon