Full version: Sålåda-flugodling?
Kicki J
Min sålåda med daturor har stått i ca två månader. Fröna gror väldigt olika. Skolar om alteftersom. Till saken hör att det kryper omkring "nya inneboende" i sålådan. Det gror ju fortfarande så de kan väl inte skada sådden, eller...? sad.gif

Jag tors väl inte vattna med pyrex i sålådorna? Tänkte att det blir väl starkt åt småplantorna fastän de inte kommit upp än??

Eller ska jag helt sonika kasta eländet?? Har dock en sort som det bara grott ett frö av och jag vill så förtvivlat gärna ha åtminstone en till av den!!

Kicki
kerstin z5-6
De kan vara blomflugelarver som kryper ..de käkar rötter i värsta fall omplantering så snabbt du kan är bra !
Minska vatten mängden, låt torka ett tag hjäper också något.
Det har hänt att jag vattnat med pyretrum , men jag är tveksam till effekten ..
Kicki J
Men om det får torka upp så riskerar jag väl att fröna inte gror alls????(novis på detta) Äsch! I värsta fall får väl lådan åka väck! Får väl vårda den ensamma daturan ömt!!! biggrin.gif

mvh Kicki PS! Riskerar jag att få med flugor eller larver vid omskolning??
kerstin z5-6
ja men problemet blir mindre -dessutom -ju större planta desto mindre problem med dessa odjur -Du behöver inte låta sådden torka ut , mindre fukt bara ..Blomflugor tyder på övervattning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon