|
Eva 33c
20-10-2012, 16:07
Häromdagen fick jag plötsligt syn på en bra plats för ett nytt träd i min trädgård! Vilken lycka! Det är ett fd grönsaksland som jag la igen får nåt år sedan. Jag har planterat en del buskar och rosor som en "berså-liknande" inramning. En port in, och lite rabatter finns också där nu, och så en rund öppen yta att kanske ställa en trädgårdsmöbel på nångång. Den ytan är nog ca 4 meter i diameter. Platsen är öppen och fri med full sol hela dagen. Jorden i grunden en lerjord men rejält jordförbättrad under åren som grönsaksland. Jag vill ha ett träd som har en stam. Så högt, så att man ska kunna sitta under det, när jag blir pensionär i alla fall  Vidden kan utanvidare få bli 4 meter, även om det inte är nåt krav. Vad ska jag då välja? Inget rödbladigt då jag redan har 2 körsbärsplommon av sorten Spidola. Inte heller vitbrokigt, jag har en vitbrokig lönn relativt nära. Jag har många vanliga äppelträd, så om jag väljer nåt prydnadsäpple ska det blomma rosa. Finns det rosablommande Malus med gröna blad? Härdiga i zon 5? Jag har också redan en Sorbus Dodong, men gillar rönnar, skulle kunna tänka mig någon gulfruktig variant kanske. Är astrid och Birgitta bra i zon 5? Eller en lind, det har jag ingen? Manchusrisk valnöt, kanske för exotisk ihop med vårt röda torp? Eller en bra stilbrytning? Eller kan ni ge mig andra idéer? Har hela vintern på mig att fundera.
kerstin z5-6
20-10-2012, 17:15
Ja det finns grönbladiga malus med rosa blom,ett annat fint träd är Mackia amurensis 5 m silverfärgat bladutspring
Huggorm
20-10-2012, 17:33
CITAT (Eva 33c @ 20-10-2012, 17:07)  Manchusrisk valnöt, kanske för exotisk ihop med vårt röda torp? Eller en bra stilbrytning? Jag tycker inte det skär sig mot det klassiska svenska med torp och liten täppa, det är ju trots allt ett vanligt lövträd. Som en rönn fast i större skala. Då borde väll rödbladiga buskar skära sig mer? Jag tycker att alla som har plats och möjlighet bör ha en manchurisk valnöt
Eva 33c
20-10-2012, 18:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-10-2012, 18:15)  Ja det finns grönbladiga malus med rosa blom,ett annat fint träd är Mackia amurensis 5 m silverfärgat bladutspring Har du nåt namn på en sådan malus som går i zon 5? Jag hittade en hos Blomqvist, Malus ´Aamurusko´ vet du nåt om den? Annars har jag bara hittat rödbladiga. En maackia har jag sen många år och den är en riktig favorit här. Ett träd jag också rekomenderar så fort jag hinner : ) CITAT Då borde väll rödbladiga buskar skära sig mer? Jag tycker att alla som har plats och möjlighet bör ha en manchurisk valnöt Ett bra argument! Egentligen är jag inte så känslig på punkten med stilbrytning, jag odlar det jag gillar. Men att välja är ofta inte det svåra, utan välja bort, och då kan man ju konstruera små resonemang som hjälp Hur härdig är den manchurisk valnöten egentligen? När det gäller träd vill jag inte chansa, så synd om de går hädan efter några år av tillväxt så man får börja om. Tid är ju lite av en bristvara för en människa, helst skulle man ju vilja "plantera en 1000-årig lund av ekar" (citat från Capeks "Ett år med min trädgård")...
kerstin z5-6
20-10-2012, 20:14
Malus ´Pink Spire´fryser aldrig ,tålig och hel översållad av rosa blom på våren
Inga problem med manchurisk valnöt i zon V.
Eva 33c
20-10-2012, 22:55
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-10-2012, 21:14)  Malus ´Pink Spire´fryser aldrig ,tålig och hel översållad av rosa blom på våren Ja, den såg jag hos på Rydlinges hemsdia när jag sökte, men då fick jag för mig att den hade röda blad också. Men så kanske inte är fallet? Lite svårt ibland att se och avgöra på bild. Men den har väldigt fin färg på blommorna, inte så mörka ser det ut som. Har du den själv Kerstin? Ska spara förslaget i min önskelista, tillsammans med valnöten. Hoppas på fler förslag också (Om grannen tar ner sin stora björk som står i tomgräns så vet jag en till fin plats för ett vackert träd....)
kerstin z5-6
21-10-2012, 00:02
Gröna..kanske han är en av de få som har den det vet jag inte.
Heliconia
23-10-2012, 07:53
Hej Eva!
Men visst fungerar Mandchurisk valnöt (visst har du fått en sådan fröplanta av mig, har den gått hädan?). andra förlag som kan passa är Bergskörsbär (Prunus sargentii) eller Mandchurisk strimmlönn (Acer tegmentosum). Båda kan stammas upp till bekväm höjd och växer relativt snabbt de första åren. Mvh // Conny
evelina
23-10-2012, 08:20
Jag har Malus profusion den är fin sedan skulle jag vilja slå ett slag för Schubert hägg den har först gröna blad som sedan blir röda.
Eva 33c
23-10-2012, 09:08
CITAT (Heliconia @ 23-10-2012, 08:53)  Men visst fungerar Mandchurisk valnöt (visst har du fått en sådan fröplanta av mig, har den gått hädan?). andra förlag som kan passa är Bergskörsbär (Prunus sargentii) eller Mandchurisk strimmlönn (Acer tegmentosum). Båda kan stammas upp till bekväm höjd och växer relativt snabbt de första åren. Mvh // Conny Jo jag fick en av dig, den överlevde tyvärr inte sin första vinter här, till stort förtret. Ett bergskörsbär planterade jag sommaren 2009, och det strök med under den där konstiga vintern som kom. Det trädet var toppympat, och den delen dog. Underlaget sköt nya skott från den del som varit under snön. Det året dog också mitt Toba-hagtorn som jag haft jättelänge. Även maackian trodde jag hade fått för stora skador också först. Vid midsommartid hade det bara enstaka blad i topparna på ett fåtal grenar. Såg för hemskt ut. Men lustigt nog lövade den sakta ut under sommaren sen, fast de senare bladen blev bara hälften så stora som normalt. Men idag kan man inte se hur illa det for. Strimlönnen är jättefin, men frågan är om den är härdig nog? Då är nog valnöten säkrare eller? Evelina, båda dina förslag är fina. Men för just denna plats vill jag inte ha fler rödbladiga träd eftersom det redan finns två i samma blickfång. En ren smaksak från min sida. Och fler tips mottages gärna
Huggorm
23-10-2012, 10:48
Acer tegmentosum skall klara zon 5 i ett skyddat läge. Acer tschonoskii skall eventuellt vara ännu härdigare. Men frågan är hur stora de blir på gränsen för hur kallt klimat de klarar? Eventuellt blir de mera buskar än små träd där
Eva 33c
23-10-2012, 10:56
CITAT (Huggorm @ 23-10-2012, 11:48)  Acer tegmentosum skall klara zon 5 i ett skyddat läge. Acer tschonoskii skall eventuellt vara ännu härdigare. Men frågan är hur stora de blir på gränsen för hur kallt klimat de klarar? Eventuellt blir de mera buskar än små träd där Ja precis. Läget är inte skyddat, tvärtom. Det är kul att testa "på gränsen växter", men i detta fall vill jag ha ett säkert kort, eftersom jag gärna vill att det ska bli stort under min livstid. Finns det nån här som odlar i i zon 5 som har ett uppvuxet träd av strimlönn eller guldlönn? Är lind ett korkat val? Tycker de är fina när de blommar och har vackar blad. Men den kanske har några nackdelar? Finns det gulfruktiga rönnar som skulle kunna utvecklas enligt mina önskemål i första inlägget? Annars lutar det just nu lite åt nån rosablommande malus med gröna blad...
Huggorm
23-10-2012, 11:05
Det finns väll få nackdelar med lind? Med tiden blir de ju enormt stora, men jag antar att de håller sig lite mindre i högre zoner. Sedan kan de få för sig att skicka rotskott, men det är i första hand om trädet sågas ner eller på annat sätt skadas. Sedan har de en tendens att dra till sig bladlöss, men det är bara ett problem om man har något känsligt under. Min far har en lind som klättrar i berget och sträcker sig ut över altanen, allt är periodvis helt klibbigt av honungsdagg eller vad det kallas.
Men jag rekommenderar en vanlig skogslind, och inte någon parklind. Skogslinden är något helt speciellt, och blir vid rätt betingelser fantastiska träd
Eva 33c
23-10-2012, 12:02
CITAT (Huggorm @ 23-10-2012, 12:05)  ... allt är periodvis helt klibbigt av honungsdagg eller vad det kallas. Kanske inte ett optimalt träd att sitta under alltså  Kanske ska hitta en annan plats för en lind då...
Heliconia
24-10-2012, 12:57
Hej!
I min "lilla" trädgård i Falun (z5) har jag två strimmlönnar (en köpt som (långt) spö samt en som jag frösått själv, båda växer mycket bra. Där har jag även ett bergskörsbär, köpt som (långt) spö (fröplanta), det har på kort tid växt till sig till ett fint träd. Fördelen där är att jag inte har någon förmiddagssol, vilket gör att dom inte vaknar allt för tidigt på vårarna (med tanke på alla temperaturvariationer vi har då). Där har också en Skenkamelia klarat sig utan problem i fem år, och det vore annars ett intressant val. Tyvärr verkar det inte lätt att få tag på stora plantor, dessutom växer det inte allt för snabbt. På samma ställe har däremot inte katsura klarat sig allt för bra, den verkar komma igång allt för tidigt på våren.
Problemet med Valnöten du fick av mig var nog att jag haft den i kruka för länge, med rotproblem som följd. Jag kan nog tycka att det vore värt ett försök igen (jag har ett flertal "gedda" fröplantor på andra ställen som jag vet växer mycket bra och som närmar sig tvåmetersstrecket nu).
...Och så har vi ju Ullungrönn.
Du får väl boka in dig på STA-kretsens "trädinköparresa" nästa år (rekommenderas).
Mvh // Conny
Eva 33c
24-10-2012, 17:59
CITAT (Heliconia @ 24-10-2012, 13:57)  Hej! I min "lilla" trädgård i Falun (z5) har jag två strimmlönnar (en köpt som (långt) spö samt en som jag frösått själv, båda växer mycket bra. Där har jag även ett bergskörsbär, köpt som (långt) spö (fröplanta), det har på kort tid växt till sig till ett fint träd. Fördelen där är att jag inte har någon förmiddagssol, vilket gör att dom inte vaknar allt för tidigt på vårarna (med tanke på alla temperaturvariationer vi har då). Där har också en Skenkamelia klarat sig utan problem i fem år, och det vore annars ett intressant val. Tyvärr verkar det inte lätt att få tag på stora plantor, dessutom växer det inte allt för snabbt. På samma ställe har däremot inte katsura klarat sig allt för bra, den verkar komma igång allt för tidigt på våren. Problemet med Valnöten du fick av mig var nog att jag haft den i kruka för länge, med rotproblem som följd. Jag kan nog tycka att det vore värt ett försök igen (jag har ett flertal "gedda" fröplantor på andra ställen som jag vet växer mycket bra och som närmar sig tvåmetersstrecket nu). ...Och så har vi ju Ullungrönn. Du får väl boka in dig på STA-kretsens "trädinköparresa" nästa år (rekommenderas). Mvh // Conny Ullungrönnen är jättefin, den köpte jag samma år som Bergskörsbäret tror jag. Och den har etablerat sig jättefint. Min tomt är inte på nåt sätt skyddad, och är nog bitvis snarare zon 6 än 5. (Var i Falun ligger din lilla tomt?) En strimlönn ska jag absolut testa, och jag kommer nog att testa bergskörsbär igen också, men inte på denna plats som jag har i åtanke nu. Här vill jag köpa ett träd med lite storlek från början och med beprövad härdighet. Men en valnöt blir det säkert också i vilket fall, förr eller senare. En katsura (E-planta) har jag faktiskt, fådd som en pytteliten värvarplanta från Natur&Trädgård 2000. Den har fört en blek tillvaro i utkanterna här men i år såg jag att den faktiskt var nästan lika lång som jag. I alla fall 150cm. Ska nog pyssla om den lite nu så kanske den får fart. Och en resa till Tommy ska det väl också bli vad det lider : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|