|
Som ni redan vet så tror jag på Gud,Jesus och den Helige Anden,men jag har det mycket svårt med min tro,jag har så mycket tvivel inom mig på det som skrivs i Bibeln! Och jag är livrädd för helvete och tänker att den kanske existera och detta gör mig så orolig för alla medmänniskornas skull som inte tro! Jag talar till Jesus många ggr.under dagens lopp,men inga svar får jag,fastän det står i bibeln att Jesus är alla troendes personliga vän!Varför svarar han då inte på mina böner!?Till och med en fiende svarar men inte Jesus som jag älskar mest av allt i mitt liv! Jag känner att jag visst är en urusel syndare och att jag inte duger som jag är och ändå klarar jag inte av att förändras,gå till kyrkan eller läsa bibeln för när jag läser bibeln börjar jag må mycket dåligt! Fast,visst har jag förändrats enormt sedan 80talet,men mitt sätt att tro har tyvärr inte förändrats!  Denna min oro har troligen med att göra det faktum att jag är manodepressiv och DET kan jag absolut ingenting göra åt och inte har Gud befriat mig från det hur mycket jag än har bedjat under åren som gått! Så jag har varit tvungen att acceptera det hela men det är ändå så JOBBIGT med mitt liv i tron!!! Jag har innerligt bett om att få höra Jesu röst så som många har fått höra,men icke!!! Många här tycker nog att jag är galen och det upplever jag ju själv med vad det gäller min tro  Och så har jag sedan länge undrat på detta med reinkarnation som sägs har blivit bort tagen av vaticanen nån gång i det förflutna och mycket annat.... Jag hoppas så att några av er vill berätta om sin tro och ni andra som inte tro om varför ni inte tro. En sak är i alla fall sant att min kärlek till mina medmänniskor har ökat och jag är alltid villig att förlåta dem som gör mig illa om det är på grund av min tro,så vet jag det inte eller om det är för att jag börjar bli gammal och ser mina fel och brister?! Men jag har svårt att förlåta mig själv och kanske ställer för stora krav på mig själv vad det gäller min tro!? Dessa är tankar som jag har och var bara tvungen att dela med mig!
Piccante
20-10-2012, 23:07
CITAT (silos @ 20-10-2012, 22:23)  En sak är i alla fall sant att min kärlek till mina medmänniskor har ökat och jag är alltid villig att förlåta dem som gör mig illa om det är på grund av min tro,så vet jag det inte eller om det är för att jag börjar bli gammal och ser mina fel och brister?!
Men jag har svårt att förlåta mig själv och kanske ställer för stora krav på mig själv vad det gäller min tro!?
Dessa är tankar som jag har och var bara tvungen att dela med mig! Om din tro får dig att må dåligt så tycker jag du ska ompröva den! Nu är jag definitivt inte troende själv men jag föreställer mig att de som är vill ha en tro att hålla fast vid för att de vill ha något beständigt att luta sig emot i livet och få stöd ifrån. Mår man dåligt av sin tro så låter man krav och regler dominera ens liv istället för att själv hitta en grund som man kan stå på. Tyvärr är många religioner fulla av synd, förbud, krav mm för att hålla sina medlemmar och utövar inom vissa gränser. Det leder till ett kontrollerande förhållande istället för ett stöttande. Tror det i längden blir väldigt negativt för personer att leva med den känslan att man gör fel...
herkules
20-10-2012, 23:26
jag tycker att du ska vara glad så länge du inte hör röster  jag är inte troende men min syster är, vi diskuterar ofta tro. det finns inget helvete säger syrran och då är det så. helvetspräster och gamla böcker är inget att lita på!
Alexander-VG-zon3
20-10-2012, 23:27
Trampendal
21-10-2012, 04:33
CITAT (silos @ 20-10-2012, 22:23)  Som ni redan vet så tror jag på Gud,Jesus och den Helige Anden,men jag har det mycket svårt med min tro,jag har så mycket tvivel inom mig på det som skrivs i Bibeln! Och jag är livrädd för helvete och tänker att den kanske existera och detta gör mig så orolig för alla medmänniskornas skull som inte tro! Jag talar till Jesus många ggr.under dagens lopp,men inga svar får jag,fastän det står i bibeln att Jesus är alla troendes personliga vän!Varför svarar han då inte på mina böner!?Till och med en fiende svarar men inte Jesus som jag älskar mest av allt i mitt liv! Jag känner att jag visst är en urusel syndare och att jag inte duger som jag är och ändå klarar jag inte av att förändras,gå till kyrkan eller läsa bibeln för när jag läser bibeln börjar jag må mycket dåligt! Fast,visst har jag förändrats enormt sedan 80talet,men mitt sätt att tro har tyvärr inte förändrats!  Denna min oro har troligen med att göra det faktum att jag är manodepressiv och DET kan jag absolut ingenting göra åt och inte har Gud befriat mig från det hur mycket jag än har bedjat under åren som gått! Så jag har varit tvungen att acceptera det hela men det är ändå så JOBBIGT med mitt liv i tron!!! Jag har innerligt bett om att få höra Jesu röst så som många har fått höra,men icke!!! Många här tycker nog att jag är galen och det upplever jag ju själv med vad det gäller min tro  Och så har jag sedan länge undrat på detta med reinkarnation som sägs har blivit bort tagen av vaticanen nån gång i det förflutna och mycket annat.... Jag hoppas så att några av er vill berätta om sin tro och ni andra som inte tro om varför ni inte tro. En sak är i alla fall sant att min kärlek till mina medmänniskor har ökat och jag är alltid villig att förlåta dem som gör mig illa om det är på grund av min tro,så vet jag det inte eller om det är för att jag börjar bli gammal och ser mina fel och brister?! Men jag har svårt att förlåta mig själv och kanske ställer för stora krav på mig själv vad det gäller min tro!? Dessa är tankar som jag har och var bara tvungen att dela med mig! Att Gud eller Jesus inte svarar på dina böner beror ju på att de inte finns! Hur ska de då kunna svara? Om helvetet skulle finnas och människor som du (och jag), som bara försöker leva sina liv på bästa sätt (nu känner jag ju inte dig, men jag antar ändå att du inte är särskilt ond och inte har misshandlat eller mördat någon), hamnade där då undrar jag ju bara, var hamnar de verkligt onda? Finns det ett helvete i helvetet liksom? Eller är "Guden" så urskillningslös att hen bara buntar ihop alla som inte är till 100% felfria i samma klump? Fy på dig Guden isåfall! Så kan man inte behandla folk, faktiskt! Om det funnes en gud så skulle hen botat om hela skiten för länge sen, när hen insåg att allt gått överstyr. Om hen finns nu och ser vad hen skapat utan att åtgärda eländet, då beter hen sig precis som vilken "normal" människa som helst, som sitter och gnäller i soffan men inte nånsin tar tag i problemen, och då förtjänar hen ingen dyrkan alls.
CITAT (Piccante @ 21-10-2012, 00:07)  Om din tro får dig att må dåligt så tycker jag du ska ompröva den! Nu är jag definitivt inte troende själv men jag föreställer mig att de som är vill ha en tro att hålla fast vid för att de vill ha något beständigt att luta sig emot i livet och få stöd ifrån. Mår man dåligt av sin tro så låter man krav och regler dominera ens liv istället för att själv hitta en grund som man kan stå på. Tyvärr är många religioner fulla av synd, förbud, krav mm för att hålla sina medlemmar och utövar inom vissa gränser. Det leder till ett kontrollerande förhållande istället för ett stöttande. Tror det i längden blir väldigt negativt för personer att leva med den känslan att man gör fel... Det är ju det som jag upplever att jag inte kan luta mig mot Jesus eftersom jag inga direkta svar får från honom:( Och ändå så upplever jag en djup frid av och till inom mig,speciellt när jag är i skogen. Det är sant att många religioner är fulla av synd,skam,förbud,krav etc.. och det gör mig så illamående och rädd! För mig är Gud KÄRLEK!Men i bibeln finns många många motsägelse...... Ja,i längden mår man mycket dåligt av att man tror att man gör fel! CITAT (herkules @ 21-10-2012, 00:26)  jag tycker att du ska vara glad så länge du inte hör röster  jag är inte troende men min syster är, vi diskuterar ofta tro. det finns inget helvete säger syrran och då är det så. helvetspräster och gamla böcker är inget att lita på! Ja,du har visst rätt för hur skulle jag kunna avgöra om rösten är Jesus som talar eller den onde själv!? HUR kan din syster veta att helvetet inte finns,undrar så klart jag?Flera troende säger samma sak och mängder av andra troende påstår att helvete existerar. Och Youtube är full av berättelse av människor som har besökt helvete tillsammans med Jesus och har kommit tillbaka och blivit starkt troende och skrivit till och med böcker om sina upplevelse. CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 21-10-2012, 00:27)  Hinduismen är absolut inget för mig!!!
CITAT (Trampendal @ 21-10-2012, 05:33)  Att Gud eller Jesus inte svarar på dina böner beror ju på att de inte finns! Hur ska de då kunna svara?
Om helvetet skulle finnas och människor som du (och jag), som bara försöker leva sina liv på bästa sätt (nu känner jag ju inte dig, men jag antar ändå att du inte är särskilt ond och inte har misshandlat eller mördat någon), hamnade där då undrar jag ju bara, var hamnar de verkligt onda? Finns det ett helvete i helvetet liksom?
Eller är "Guden" så urskillningslös att hen bara buntar ihop alla som inte är till 100% felfria i samma klump? Fy på dig Guden isåfall! Så kan man inte behandla folk, faktiskt!
Om det funnes en gud så skulle hen botat om hela skiten för länge sen, när hen insåg att allt gått överstyr. Om hen finns nu och ser vad hen skapat utan att åtgärda eländet, då beter hen sig precis som vilken "normal" människa som helst, som sitter och gnäller i soffan men inte nånsin tar tag i problemen, och då förtjänar hen ingen dyrkan alls. HUR kan du vara så säker på det!? På tal om bönesvar så glömde jag tyvärr bort att jag blev helad från värk i mina höfter och nu senast från värk i min nacke och detta att flera människor bad för mig utan att jag visste om det! Och det roliga är att när jag tappat bort mina nycklar eller glasögon här hemma så brukar jag säga:Jesus hjälp min nu att hitta glasögonen eller vad det mår vara och så gott som GENAST går jag dit sakerna är! Men så tänker jag så här:tänk om det ändå är mitt innersta jag som är gudomlig enligt många,som vägleder mig!? Just det i bibeln gillar jag inte där Gud förintar hela mänskligheten och djuren förutom Hoak och hans familj i den så kallade syndafloden och Sodoma och Gomora likaså  Gör en kärleksfull Fader på det viset mot sina barn,borde inte han vara ett gott föredöme?!? Det finns troende som påstår att Tsunami 2004 och tsunami i Japan är straff fån Gud! SÅ HEMSKT om det är på det viset!!! Jag får nog hålla mig till min barndomstro och hålla mig borta från de vuxnas tro och lita på det budskap som jag får inifrån mig själv,eftersom djupt inom mig finns äkta kärlek och den kärleken har börjat flöda ut och det är jag oerhört tacksam för! Och jag hoppas att Gud förlåter mig!
herkules
21-10-2012, 10:24
CITAT (silos @ 21-10-2012, 10:22)  /.../ Ja,du har visst rätt för hur skulle jag kunna avgöra om rösten är Jesus som talar eller den onde själv!? HUR kan din syster veta att helvetet inte finns,undrar så klart jag?Flera troende säger samma sak och mängder av andra troende påstår att helvete existerar. /.../ alltså solis, ha bara en sak VÄLDIGT klart för dig, att höra röster är antingen en sjukdom eller effekter av att ha tagit droger, det är INTE någon ond kraft eller så, det FINNS INTE! jag tror på min syster, säger hon att det inte handlar om helvetet när man är kristen så gör det inte det  vad det gäller vad andra säger .... folk pratar så mycket strunt
CITAT (herkules @ 21-10-2012, 11:24)  alltså solis, ha bara en sak VÄLDIGT klart för dig, att höra röster är antingen en sjukdom eller effekter av att ha tagit droger, det är INTE någon ond kraft eller så, det FINNS INTE! jag tror på min syster, säger hon att det inte handlar om helvetet när man är kristen så gör det inte det  vad det gäller vad andra säger .... folk pratar så mycket strunt  Oj oj oj...då har vi ju miljoner med sjukdomar i våran värld! Det tror jag också att det inte handlar om helvete i kristendom!
CITAT (silos @ 21-10-2012, 10:22)  .... Och ändå så upplever jag en djup frid av och till inom mig,speciellt när jag är i skogen. ..... Där har du min 'tro' - skogen.
CITAT (gunsta @ 21-10-2012, 11:34)  Där har du min 'tro' - skogen. Ja,i skogen finns kärlek och acceptans!
Jubbe063
21-10-2012, 12:21
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 21-10-2012, 00:27)  Man föds till hindu och man kan aldrig konvertera till att bli hindu, även om man kan anamma religionen och tron, men en icke infödd hindu kan aldrig bli det.
Alexander-VG-zon3
21-10-2012, 15:54
CITAT (Jubbe063 @ 21-10-2012, 13:21)  Man föds till hindu och man kan aldrig konvertera till att bli hindu, även om man kan anamma religionen och tron, men en icke infödd hindu kan aldrig bli det. Det beror på vilken man frågar, har läst en del om det och det är olika svar även från hinduer, vissa säger att det räcker att dela tron andra att man måste genomgå ceremonier andra absolut NEJ. All religion är skapad av människan för att det finns ett behov av det, har gått ur svenska kyrkan ''som jag är född i'' och tror på vad jag vill och vad jag baserar mina grunder/värderingar på. Ber jag till Shiva, Ganesha så är det ju deras val att ta emot mig och min bön ingen annan ska lägga sig i det. Nu är jag inte jättetroende för någon religion, men tar mig an värderingar, grunder och livstänk och har gudabilder och symboler för dom gör mig glad och då är hinduismen det som passar mig bäst.
Jubbe063
24-10-2012, 17:43
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 21-10-2012, 16:54)  Det beror på vilken man frågar, har läst en del om det och det är olika svar även från hinduer, vissa säger att det räcker att dela tron andra att man måste genomgå ceremonier andra absolut NEJ. All religion är skapad av människan för att det finns ett behov av det, har gått ur svenska kyrkan ''som jag är född i'' och tror på vad jag vill och vad jag baserar mina grunder/värderingar på. Ber jag till Shiva, Ganesha så är det ju deras val att ta emot mig och min bön ingen annan ska lägga sig i det.
Nu är jag inte jättetroende för någon religion, men tar mig an värderingar, grunder och livstänk och har gudabilder och symboler för dom gör mig glad och då är hinduismen det som passar mig bäst. Så trevligt för dig då. Var inte någon kritik mot dig jag gjorde då så du behöver inte försvara dig, förtydligade bara att man inte kan bli "hindu" trots att man kan anamma den Hinduiska tron. Detta på samma sätt som man bara kan bli jude genom moderslinjen trots att man kan vara troende inom den religionen.... Så metta på dig :-)
Alexander-VG-zon3
24-10-2012, 18:05
CITAT (Jubbe063 @ 24-10-2012, 18:43)  Så trevligt för dig då. Var inte någon kritik mot dig jag gjorde då så du behöver inte försvara dig, förtydligade bara att man inte kan bli "hindu" trots att man kan anamma den Hinduiska tron. Detta på samma sätt som man bara kan bli jude genom moderslinjen trots att man kan vara troende inom den religionen....
Så metta på dig :-) Synd att du läste det som försvar var inte meningen att det skulle bli så, ville bara förklara min egen del. Då det är lättare att förklara för dig och andra. Och att det är en tråd om sin tro (?). Har i år gått om religionen i komvux och tycker det är ett intressant ämne, som ibland kan bli väldigt hett att diskutera. Och har fått nytt seende på religion nu än vad jag hade innan. Det är mycket man inte kan bli/vara inom religion, exempelvis finns det många homosexuella muslimer, som är stolta för sin tro och vilka dom är. I Sverige firar många jul, påsk m.m. utan att vara troende fast det är sammankopplat med religion. När det gäller till konvertera till olika regioner så förkommer det inom alla religioner, och som jag sa innan man får många olika svara huruvida man måste födas i det och inte kan bli ''äkta'' eller att man kan konvertera och bli äkta. Folk har bytt och kommer alltid att byta. OM det nu finns gud/gudar så är det i mitt tycke upp till den guden att ta emot en som man är. Och ingen annan ska bry sig det är till gud en personlig koppling. Och visst jag förstår att många kan tycka och tycker att det är inte äkta om man föds in i det, och visst kan jag hålla med om det exempelvis jag själv (detta är inte menat som försvar utan diskussion  ) kommer inte bli äkta hindu ser verken ut som det eller kan språket, sen är det en annan sak att jag skulle vilja men det är svårare att ändra på indier/hinduer är ett vackert folk. Vilket religion är lättast att konvertera till ?
”Religion has actually convinced people that there’s an invisible man living in the sky who watches everything you do, every minute of every day. And the invisible man has a special list of ten things he does not want you to do. And if you do any of these ten things, he has a special place, full of fire and smoke and burning and torture and anguish, where he will send you to live and suffer and burn and choke and scream and cry forever and ever ’til the end of time! But He loves you.” - George Carlin
Läste en text för några år sedan som är rätt nära det jag tror på. Den är rätt lång så jag föredrar att ställa in en länk där den finns med. http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000004724654
CITAT (Rihane @ 24-10-2012, 19:24)  Läste en text för några år sedan som är rätt nära det jag tror på. Den är rätt lång så jag föredrar att ställa in en länk där den finns med. http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000004724654Riktigt intressant läsning!
Efter att läst detta inser jag att jag verkligen behöver börja läsa min bibel dagligen! Och det oavsätt om jag kommer att må dåligt! http://www.miraclepower.org/sverige/Guds%20Ord,%20svensk.htm
Den dagen det finns en högre makt som tillkännager sig själv och visar sig för hela mänskligheten kommer jag kunna tro på honom... annars är han precis lika verklig som tomtar, troll, älvor och kalle anka...
CITAT (dahla @ 03-11-2012, 14:02)  Den dagen det finns en högre makt som tillkännager sig själv och visar sig för hela mänskligheten kommer jag kunna tro på honom... annars är han precis lika verklig som tomtar, troll, älvor och kalle anka... Okej!
Ugglemormor
04-11-2012, 19:36
silos, Låt din barndomsgud leda din väg och rikta dina tankar till honom. Jag vet att det räcker, det som känns som värme i ditt hjärta, och de som inte tror på något har ju inte hunnit så långt i sin utveckling eller helt enkelt tycket de så. Det är ju fritt fram för var och en, det har vi ju pratat om, o vänta bara när jag kommer på benen så ..... Jag har ritat en del små älvor, som jag sett dem, samt änglar, även att jag inte är så intresserad av dom, men har sett några under mitt liv i speciella tillfällen. Jag håller på att fylla en kasse med kläder, sånt du kan ha användning av till dockorna. Det gör väl inte om det finns någon fläck som inte gått bort i tvätten, du klipper bort det bara...... Jag hoppas att kunna börja färglägga mina teckningar efter jag kommit på bena, där finns även din ängel, liksom min läkare ville ha en tavla med en ängel. Han har fått en sådan som fanns med i bilderna jag skickade och jag kommer att puttsa fler sådana och måla dem. Ta nu och vila och jag tänker på dig! .....
CITAT (Ugglemormor @ 04-11-2012, 19:36)  silos, Låt din barndomsgud leda din väg och rikta dina tankar till honom. Jag vet att det räcker, det som känns som värme i ditt hjärta, och de som inte tror på något har ju inte hunnit så långt i sin utveckling eller helt enkelt tycket de så. Det är ju fritt fram för var och en, det har vi ju pratat om, o vänta bara när jag kommer på benen så ..... Jag har ritat en del små älvor, som jag sett dem, samt änglar, även att jag inte är så intresserad av dom, men har sett några under mitt liv i speciella tillfällen. Jag håller på att fylla en kasse med kläder, sånt du kan ha användning av till dockorna. Det gör väl inte om det finns någon fläck som inte gått bort i tvätten, du klipper bort det bara...... Jag hoppas att kunna börja färglägga mina teckningar efter jag kommit på bena, där finns även din ängel, liksom min läkare ville ha en tavla med en ängel. Han har fått en sådan som fanns med i bilderna jag skickade och jag kommer att puttsa fler sådana och måla dem. Ta nu och vila och jag tänker på dig! .....  Tack goadig för dina värmande ord1 Jag har äntligen börjat förstå vem Jesus är och jag har kunnat läsa bibelcitat utan att bli dålig!
Ugglemormor
05-11-2012, 11:19
silos, Tack själv, vännen, När det blir jobbigt för dig så vet du att jag finns om du vill prata om det. Jag går efter min barnatro och vad jag känner i mitt hjärta, men våra tankar kan växla hur vi mår och ha då ingen panik utan vänta ut tills du känner dig bättre. Ibland behöver man ventilera det, men det är helt mänskligt och inget farligt eller att bli rädd för..... så funkar även jag, men i grunden finns tron i mitt hjärta och det bara gör det utan att jag behöver läsa om det. Det är lätt att i sin förtvivlan tolka orden fel, du vet ju hur det är i forumet, man skriver något och den andra tolkar det på sitt sätt, men så är det bara. Blir det för galet så får man prata med sina egna ord om det, kanske förklara hur man själv uppfattar det, men trots det är inte någons ord det slutgiltiga sanningen, så vi får utgå från den gemenskapen och förtroendet vi bygger upp hos varandra. Du ska veta att "de där uppe" lyssnar på vårt bladder ..........
CITAT (Ugglemormor @ 05-11-2012, 11:19)  silos, Tack själv, vännen, När det blir jobbigt för dig så vet du att jag finns om du vill prata om det. Jag går efter min barnatro och vad jag känner i mitt hjärta, men våra tankar kan växla hur vi mår och ha då ingen panik utan vänta ut tills du känner dig bättre. Ibland behöver man ventilera det, men det är helt mänskligt och inget farligt eller att bli rädd för..... så funkar även jag, men i grunden finns tron i mitt hjärta och det bara gör det utan att jag behöver läsa om det. Det är lätt att i sin förtvivlan tolka orden fel, du vet ju hur det är i forumet, man skriver något och den andra tolkar det på sitt sätt, men så är det bara. Blir det för galet så får man prata med sina egna ord om det, kanske förklara hur man själv uppfattar det, men trots det är inte någons ord det slutgiltiga sanningen, så vi får utgå från den gemenskapen och förtroendet vi bygger upp hos varandra. Du ska veta att "de där uppe" lyssnar på vårt bladder ..........  Tack vännen min!
CITAT (silos @ 20-10-2012, 21:23)  Som ni redan vet så tror jag på Gud,Jesus och den Helige Anden,men jag har det mycket svårt med min tro,jag har så mycket tvivel inom mig på det som skrivs i Bibeln! Och jag är livrädd för helvete och tänker att den kanske existera och detta gör mig så orolig för alla medmänniskornas skull som inte tro! Jag talar till Jesus många ggr.under dagens lopp,men inga svar får jag,fastän det står i bibeln att Jesus är alla troendes personliga vän!Varför svarar han då inte på mina böner!?Till och med en fiende svarar men inte Jesus som jag älskar mest av allt i mitt liv! Jag känner att jag visst är en urusel syndare och att jag inte duger som jag är och ändå klarar jag inte av att förändras,gå till kyrkan eller läsa bibeln för när jag läser bibeln börjar jag må mycket dåligt! Fast,visst har jag förändrats enormt sedan 80talet,men mitt sätt att tro har tyvärr inte förändrats!  Denna min oro har troligen med att göra det faktum att jag är manodepressiv och DET kan jag absolut ingenting göra åt och inte har Gud befriat mig från det hur mycket jag än har bedjat under åren som gått! Så jag har varit tvungen att acceptera det hela men det är ändå så JOBBIGT med mitt liv i tron!!! Jag har innerligt bett om att få höra Jesu röst så som många har fått höra,men icke!!! Många här tycker nog att jag är galen och det upplever jag ju själv med vad det gäller min tro  Och så har jag sedan länge undrat på detta med reinkarnation som sägs har blivit bort tagen av vaticanen nån gång i det förflutna och mycket annat.... Jag hoppas så att några av er vill berätta om sin tro och ni andra som inte tro om varför ni inte tro. En sak är i alla fall sant att min kärlek till mina medmänniskor har ökat och jag är alltid villig att förlåta dem som gör mig illa om det är på grund av min tro,så vet jag det inte eller om det är för att jag börjar bli gammal och ser mina fel och brister?! Men jag har svårt att förlåta mig själv och kanske ställer för stora krav på mig själv vad det gäller min tro!? Dessa är tankar som jag har och var bara tvungen att dela med mig! Sluta tro på fantasier och sagor så ska du se att du kommer må bättre
Den moderna människan har väl funnits i c:a 200.000 år (Rätta mig gärna). Varje tid har haft sin religion eller avgudadyrkan som den enda rätta läran. Så har det fortsatt genom seklerna o årtusendena. Jesus är ju relativt "modern" eftersom han levde för bara 2000 år sedan. Sedan tillkom väl profeten Mohammed som lök på moset. Vilken lära är den sanna måntro. Att tro är inte fel, så länge det inte blir en börda eller inskränker på det vardagliga livet, eller för den delen påverkar människor i det offentliga rummet. Livet skall inte grubblas bort, det skall levas. Religion för mig det är att leva så gott jag kan på denna jord, som ju är en del av mig. Vi består av samma materia och går inte att skilja åt.
ingrid fuxwall
08-11-2012, 19:30
Vill inte påstå att jag är troende men sedan jag blev ensam har jag börjat närma mig kyrkan och på något sätt finner jag en vänlig gemenskap där - utan att behöva få någon sorts ångest så kan man få många vänner genom kyrkan - hoppas du hittar rätt och finner dig själv. Älskar ju att baka och nu kommer detta församlingen till godo vid kyrkaffet  ) I dag har jag varit i för mig hel ny församling och fixat soppa, träffade många nya och fått nya och trevliga vänner - alla sätt är bra, förutom de dåliga ;== Har även gjort reklam för firandet på julafton och det verkar som om jag fick några med mig - helt kravfritt julfirande kan vara skönt och jag hoppas att fler än jag kan ta det till sig - det finns massor av ensamma människro som kanske kan våga komma dit och få lite julkänsla. Självfallet kommer jag att umgås med mina barn och andra nära anhöriga men jag vill ändå få en stunds kravfull tid för mig när det är jul
CITAT (dahla @ 08-11-2012, 13:55)  Sluta tro på fantasier och sagor så ska du se att du kommer må bättre Det är absolut INTE sagor eller fantasier!!!
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2012, 19:30)  Vill inte påstå att jag är troende men sedan jag blev ensam har jag börjat närma mig kyrkan och på något sätt finner jag en vänlig gemenskap där - utan att behöva få någon sorts ångest så kan man få många vänner genom kyrkan - hoppas du hittar rätt och finner dig själv. Älskar ju att baka och nu kommer detta församlingen till godo vid kyrkaffet  ) I dag har jag varit i för mig hel ny församling och fixat soppa, träffade många nya och fått nya och trevliga vänner - alla sätt är bra, förutom de dåliga ;== Har även gjort reklam för firandet på julafton och det verkar som om jag fick några med mig - helt kravfritt julfirande kan vara skönt och jag hoppas att fler än jag kan ta det till sig - det finns massor av ensamma människro som kanske kan våga komma dit och få lite julkänsla. Självfallet kommer jag att umgås med mina barn och andra nära anhöriga men jag vill ändå få en stunds kravfull tid för mig när det är jul Sympatisk inställning.
Inte tu tal om att kyrkan gör mycket gott, särskilt i juletid. Tyvärr är ju många trossamfund allt annat än toleranta när det gäller ickemedlemmar. Men Svenska kyrkan har ju så sakteliga reformerats och kan nog anses vara ganska liberal i dom flesta frågor. Och en julmässa är ju en fröjd att se o höra. Vi har väl varit kristna i närmare tusen år nu. Om inte så ett kulturarv att bevara.
Idag skall jag till finsk Gudstjänst och det är finska romer som håller den.Jag har varit där en gång förrut och jag kände mig hemma.  CITAT (gnon49 @ 08-11-2012, 21:23)  Inte tu tal om att kyrkan gör mycket gott, särskilt i juletid. Tyvärr är ju många trossamfund allt annat än toleranta när det gäller ickemedlemmar. Men Svenska kyrkan har ju så sakteliga reformerats och kan nog anses vara ganska liberal i dom flesta frågor. Och en julmässa är ju en fröjd att se o höra. Vi har väl varit kristna i närmare tusen år nu. Om inte så ett kulturarv att bevara. Ja,det är sorgligt hur vi människor håller på
CITAT (gnon49 @ 08-11-2012, 21:23)  ...klipp, klipp...Tyvärr är ju många trossamfund allt annat än toleranta när det gäller ickemedlemmar. Men Svenska kyrkan har ju så sakteliga reformerats och kan nog anses vara ganska liberal i dom flesta frågor. ....klipp, klipp... Det har hänt en hel del på den här fronten! I torsdags var jag på en begravning i vår lokala kyrka. Den är från 1200-talet (de äldsta delarna) och har varit aktiv hela tiden. Prästen/pastorn som höll i begravningsakten är en känd pingstpastor! För så sent som 30 år sen hade detta inte varit möjligt. Pingstvänner och Svenska Kyrkan såg inte på varandra med blida ögon förr. Och så nu detta! Det var helt underbart att få vara med om. Undrens tid är inte förbi och en vacker dag har kanske de tre monoteistiska religionerna närmat sig också.
CITAT (Bee @ 10-11-2012, 18:56)  Undrens tid är inte förbi och en vacker dag har kanske de tre monoteistiska religionerna närmat sig också. Eller hur... islam blir bara mer och mer radikalt... judarna rustar för fullt i israel och i vatikanen pillas det på småpojkar som aldrig förr... och allt i religionens namn så klart... usch!
Man behöver inte tillhöra någon församling eller kyrka för att tro !man kan så gärna tro hemma med sig själv . Tron har inga tempe !l mer än det tempel du har i din själ och i ditt hjärta .
CITAT (Motti @ 10-11-2012, 21:32)  Man behöver inte tillhöra någon församling eller kyrka för att tro !man kan så gärna tro hemma med sig själv . Tron har inga tempe !l mer än det tempel du har i din själ och i ditt hjärta . Så sant !
1969 var jag i Rom och bodde hos goda vänner till min morbror ,vi besökte Sant Peters kyrkan som jag set tidigare i julbönen på TV 4 .Den kyrkan är enormt stor och ni som varit där vet hur stor den är !fylld av skatter guld och kraffs och guldförgyllda ex Påvar ,tror inte man kan hitta sin själ i det överdådiga .Jag tror man hittar sin själ i sig sjäv i sitt inre ,Inte tror jag gud hade tänkt sig det där kramset för att vi ska ha en tro .Tron är något personligt något som finns i oss ,det har inget med guld och prakt eller makt att göra .Tron är naken utan kläder och krams .
CITAT (Motti @ 10-11-2012, 21:32)  Man behöver inte tillhöra någon församling eller kyrka för att tro !man kan så gärna tro hemma med sig själv . Tron har inga tempe !l mer än det tempel du har i din själ och i ditt hjärta . Så tänkte även jag förritiden,men idag vet jag att vi troende behöver gemenskap i församlingen!
Jag trodde då aldrig att jag skulle skriva bibelcitat,men nu gör jag det: Matteus 18:3»Sannerligen säger jag eder: Om I icke omvänden eder och bliven såsom barn, skolen I icke komma in i himmelriket.
Anledning till det är att jag lyssnar på en videoklipp på finska från TV7 om hur Himmelriket blir synlig i våra liv. Och de talar till.ex.om att vi behöver vara som barn är för att se Himmelriket i våra liv och hur är små barn;ju,de TRO till.ex.på allt som vi vuxna säger till dem! Men vi vuxna analyserar,diskuterar,bråkar,förlöjliga varandra etc... Alltså jag är redan i Himmelriket när jag är glad,lycklig,tacksam,tillfreds,när jag hjälper min nästa från ett kärleksfull hjärta utan att vilja ha någonting tillbaka! Jag älskar att sjunga mina påhittade sånger om Jesus! ♥ ♥ ♥ Så visst är Himmelriket redan här hos mig:i mitt eget hjärta! Och numera kan jag läsa bibeln utan att bli sjuk....jag är riktigt HUNGRIG efter bibelns visa ord! ♥ ♥ ♥ Och bara det är en mirakel för sig!!! Gud vare med er allihoppa! ♥ ♥ ♥
Ugglemormor
16-11-2012, 12:39
Silos, Gott att höra att du mår bra med ditt........ Jag har nog blivit utkastad ur varje församling i denna by under årens lopp, ville inte åka dit o baka bullar utan prata och diskutera, men se... det passade sig inte .... nähä! Vad passar sig då då???? Inte ville jag döpa mig heller, det hade min mor gjort, visserligen en nöddop, men det räckte till mig. Då åkte jag ner vid nästa gudtjänst näst längst ner i församlingen.. Inte visste jag att man bedömdes efter att de "verkligt troende" var mer värda än jag....... Jaha, man bedöms det man vill /inte vill vara med om??? Det var sista gången för min del i den församlingen. Detta var under perioden då jag var ny i byn och sökte mig till olika sorters människor..... Jag lärde mig åter tro på det jag gjort hela mitt liv, en bit av det stora hela fanns innom mig, inte på utanpåkrimset. Jag passade inte till bullbak och städ, men då som ung kunde jag inte fatta bättre och jag behövde inte den sorterns gemenskap. En del trivs med det och andra inte, men man är ingen förlorare för det. Jag fann gemenskapen bland byn konstnärer och tillsammans med kommunens hjälp kunde vi starta ihop en konstnärsgrupp. Det var nog i skolan jag läste något ur bibeln och kan ta till mig en del ur gamla testamentet som historiskt, men det som är förvanskad bryr jag mig inte om. Jag tar inte ställning till mer än kärlekens budskap till oss medmänniskor, det känns så rent. Jag har läst en hel del om andra religioner och med tidens gång kan man förstå att det har funnits alltid någon som även hedningarna bad till. Vad man kallar det, är upp till en själv. För mig är det det högsta ljuset eller barndoms "Farbror Gud", som för mig representerar något gott och att det går inte skriva om det, ingen vet ju exakt och för min del räcker det att det finns någon jag har tilliten till, en som inte behöver tempel eller annat jordiskt monument. Endast en gnista i mitt eget hjärta. Det är människorna som gör det svårare än det är, så har det alltid varit och kommer att vara ......människans behov att styra andra.....
CITAT Religiös träldom fjättrar och försvagar sinnet och gör det otjänligt för varje ädelt företag, varje utvidgad framtidsutsikt. — James Madison
Ja Ugglis,jag har det verkligen bra tillsammams med Jesus för Jesus ÄR mitt liv!  CITAT (dahla @ 16-11-2012, 22:42)  — James Madison Jesus Kristus ÄR mitt liv!
Ugglemormor
17-11-2012, 11:15
silos ..... gott att höra ..... Njut av ditt liv, men försök att inte fastna i småsaker av olika sort och det andra berättar om, är ju deras upplevelser/tron/icke tron..... så är det bara och även man skulle vilja, går det inte få icke troende att lyssna och man får respektera dem likväl som andra. Alla är lika värda, ingen är förmer än den andra och tvärtom. Livet är bra konstigt, vi går igenom olika stadier i det, beroende på mognad och intresse och det känns att det jag bär inom mig, må lysa ut eller låta bli, beroende på personer och situationer i vardagen. En sak är säker! Fanatism förstör mer än den hinner bygga upp, om inte ens det. Det är krigens startskott och då är det hela människopåverkan, maktbegär och att tvinga andra till något de inte vill.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|