Full version: Äppeltjuven
Ingela i Segersberg

Äppeltjuven

Rebecca
En så söt tjuv kan man väl ha lite överseende med wub.gif
Ingela i Segersberg
Det har jag, Rebecca. Den får gärna äta äpplen. wub.gif
dahla
En trädråtta smile.gif

Dom kan underhålla en ganska länge
Lokan
wub.gif
kerstinbern
När många ser vilda djur på sin tomt så ringer de till polisen, och eller ansöker hos länsstyrelsen om skyddsjakt
dahla
CITAT (kerstinbern @ 22-10-2012, 04:15) *
När många ser vilda djur på sin tomt så ringer de till polisen, och eller ansöker hos länsstyrelsen om skyddsjakt

Som i det här fallet?

CITAT
Jakt tillåten på bråkig ekorre

En ekorre ställer till förtret för en familj i Nacka. Ekorren har gjort flera hål i husväggen och tagit sig in under taknocken.

Nu har länsstyrelsen gett tillstånd till skyddsjakt på ekorren.

Det var i höstas som ekorren flyttade in, berättar husets ägare. Familjen har satt upp nät mellan vägg och tak och försökt fånga den i en fälla. Men utan framgång. Nu har ekorren dessutom fått två ungar.

– Vi hör dem springa på innertaket. Det är som att ha råttor i huset. Och vi är rädda att de gnager på elledningar. Men annars är de ju himla söta när de är ute i skogen, säger ägaren.

Kanske har ekorren anat oråd. För sedan den dagen jakttillståndet damp ned i brevlådan är den lilla familjen försvunnen.

– Vi vet inte vart de har tagit vägen. Vi hoppas att den flyttat ut för sommaren. Nu ska vi riva ut deras bon. Kanske försvinner den då för gott.

För ett halvår sedan gav staden tillstånd att skjuta en ovanligt bråkig ekorre i Enskede som rev ned blomkrukor och prydnadssaker. Även den försvann innan jägaren hann fram.

Källa: http://www.dn.se/sthlm/jakt-tillaten-pa-brakig-ekorre

För övrigt så får man jaga ekorre som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet enligt jaktförordningen, bilaga 4.
fvd
Min mamma var arg på ekorren utanför vårt hus när hon hade bakat en kaka brukade hon ställa den intill ett öppet fönster för att svalna (varför hon nu gjorde det?). Då dök ekorren upp och började snaska på kakan. Dessutom åt den upp småfåglarnas mat i fågelbordet när den kom åt. Jag hade en ännu knäppare ekorre i min trädgård för några år sedan .Den sprang omkring mig när jag låg på en solsäng och fikade, jag schasade på den och fikade färdigt och lade mig nöjd ner i solsängen. Då kände jag plötsligt att den hoppade på mitt huvud och klöste mig. Den åt upp mina och grannens jordgubbar också. De skall vara i skogen tycker jag.
CillaM
Jättefin! wub.gif som för övrigt anser att människor som anser att djur inte har att göra där de befinner sig hör hemma i betonglådor i storstäderna. rolleyes.gif
Ingela i Segersberg
Jag gillar ekorrar, så här får de gärna palla äpplen. Och bo också! Vi bor i ett gammalt hus, med flera mindre hål i ytterväggarna. De fanns där redan när vi flyttade hit för ca 10 år sedan. Och i de hålen har det bott både starar, småfåglar och ekorrfamiljer. Jag fick ju tillochmed hjälp i trädgården av en liten ekorrunge förra sommaren, haha. Har visat bilden tidigare i forumet

Trädgårdshjälp

CillaM
Men så undebart! Vilken bild! Så roligt att få se de små rackarna på så nära håll smile.gif thanks.gif Det är många år sedan jag såg fler än en åt gången, det var innan skog och tomter skövlades... sad.gif
Wilmer
Ljuvliga bilder!!
Anki på Öland
Jättesöta!! Både äppeltjuven och trädgårdshjälparen!
silos
Underbara djur är ekorrarna och så väldans söta! wub.gif
Ingela i Segersberg
Tack ska ni ha!!!
Biggan_
Vilken söt liten trädgårdsmästare du har till hjälp! wub.gif ...och nog är h*n värd ett äpple då och då!
Underbara bilder!
sparvuggla
CITAT (CillaM @ 22-10-2012, 20:02) *
Jättefin! wub.gif som för övrigt anser att människor som anser att djur inte har att göra där de befinner sig hör hemma i betonglådor i storstäderna. rolleyes.gif

Ja, det är så sorgligt att vissa människor ser inte det fina i naturen. Man ropar skyddsjakt och klassar djuren som skadedjur och nyttodjur, oftast av egoistiska skäl.

Tänk om dom lärde sig naturens värde ist. Det finns inga elaka onda djur. Men många människor.

Bra bild på en vacker ekorre förresten. yes.gif
Gossen Ruda
Tänk om en del kunde sluta klassificera andra människor bara på vad de har för intressen.
Ingela i Segersberg
thanks.gif Biggan och Sparvuggla!
Gossen Ruda
Jaså, skall man skriva att det är fina bilder? Det syns väl ändå? biggrin.gif Jo, mycket fina bilder och påpassligt fångat.
Ingela i Segersberg
CITAT (Gossen Ruda @ 24-10-2012, 17:09) *
Jaså, skall man skriva att det är fina bilder? Det syns väl ändå? biggrin.gif Jo, mycket fina bilder och påpassligt fångat.

Det är frivilligt, Ruda biggrin.gif Tack ska du ha!!!
Ramoth
Om man inte vill att en hungrig ekorre ska äta av fågelmaten så ge den egen.
Om man inte kan/vill bygga en egen "ekorrmatare" så har Vivare trevliga.
De säljer för övrigt även "ekorrholkar" om man vill ge dem ett alternativ till att bo i ens eget hus.
Trevligare än att skjuta de små liven!
Flemming
Lika fin som alla dom andra bilder från dig men jag hittar den inte på den andra siten unsure.gif

Vaktmästaren berättade att han har sett en ekorre i område,så vem vet,det blir kanske fler bilder på kurrar...
Ingela i Segersberg
Tack ska du ha, Flemming! Andra siten? Menar du Fotosidan?
Flemming
CITAT (Ingela i Segersberg @ 06-11-2012, 18:43) *
Tack ska du ha, Flemming! Andra siten? Menar du Fotosidan?

Precis,men det är inte fy skam att visa bilderna på odla.
Här visas bilderna i ett större format och då känns det mer som om man står mitt i händelsen,på Fotosidan är det mer "titta i mitt album" känsla,men visst,där är en uppsjö av vackra bilder...
Talgoxe som du visar är betydligt mer "levande" på odla.nu

Det är ett vackert foto men det har du ju hört förut yes.gif
Ingela i Segersberg
Tack ska du ha, Flemming! Det går att klicka upp bilderna i 2 storlekar på Fotosidan.
Flemming
CITAT (Ingela i Segersberg @ 07-11-2012, 19:04) *
Tack ska du ha, Flemming! Det går att klicka upp bilderna i 2 storlekar på Fotosidan.

Klickade upp och bilden blev 1024 x 894 här är den 1195 x 1044.
En ganska så stor skillnad när man betraktar bilden lite närmare,tittar man bara som hastigast,då räcker det med den mindre storleken.
Större bild ger mer närvarokänsla och min 20” skärm klarar 1680 x 1050.
Ingela i Segersberg
Om du klickar ytterligare en gång, så blir bilden ännu större. Det tar några sekunder och den bilden öppnas i eget fönster, som du får stänga separat, innan du kan titta på den "normalstora" bilden igen. Hoppas du fattar vad jag menar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon