CITAT (kerstinh @ 21-10-2012, 21:34)

Tack för era svar! Nedbrytningssvamp skulle ju förklara att den verkar sitta mest i barken än på rötterna. Jag får väl hoppas att det är det och att det inte är något farligt. Fast det ser lite läbbigt ut. Jag ska hålla lite koll på det tror jag.
Det där med att vattna när rötterna börjar bli vita har jag hört innan. Jag brukar ta alla krukor en gång i veckan, låta dem stå i vatten ett bra tag och sedan rinna av riktigt ordentligt. Det verkar funka riktigt bra men jag har två orkidéer (bl a den som har svampen nu) som jag har planterat om i fina orkidéekrukor i glas i våras. Där finns ju hål i botten så att vattnet kan rinna av bra, men det som är kvar i barken torkar inte alls ut lika snabbt som det gör i plastkrukorna. Så i just dessa glaskrukor är det relativt blöt (fast såklart inte stående) jämt. Plantorna verkar inte ogilla det, men jag borde kanske vattna dessa lite mer sällan ändå så att jag slipper svamp i barken? Längst ner i krukorna har jag några stenar och där börjar det växa alger. ;-)
Har du dom i glaskrukor, avdunstar inte vattnet lika bra...
vattna dom i glaskrukor mer sällan, än dom i plast.
Alger tyder på för mycket vatten, så plantera om den och kolla/klipp bort bruna rötter.
Använd lite grövre bark, än orkideekomposten (plocka ut dom stora bitarna ur påsen) det ger bättre avdunstning i glaskrukor.