kerstinh
Idag har en av mina orkidéer plötsligt en massa vitt i krukan. Är det mögel för att den är för blöt eller vad är det? Någon som vet? Det finns på flera ställen, men såvitt jag kan se inte mer där det finns rötter utan lite varsomhelst i barken. Kan jag göra något åt det för att rädda orkidén?

Såhär ser det ut (sorry, det är inte lätt att ta bra bilder):

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...i&img=57181

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...i&img=57180

Och en av luftrötterna som sticker rakt upp har som ett vitt lager runt sig:

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...i&img=57182
CillaM
Jag vet inte vad det är för något men rekommenderar dig att plantera om din phalaenopsis i ny orkidékompost. Försök att få bort all gammalt från förra krukan och doppa gärna plantan upp-och-ner i ljummet vatten och låt sedan den rinna av i vasken. Inget vatten får finnas kvar i bladrosetten annars ruttnar den. Och ta det lugnt med vatten, den klarar sig utmärkt med 1 vattning i månaden.
Jubbe063
Ser ut som helt vanliga nedbrytningssvampar, de dyker alltid upp förr eller senare, de lever på barken när den förmultnar. Inget farligt alltså.

Är komposten fast och fin så kan du låta den vara, börjar den bli svampig mjuk och nedbryten är det dax att plantera i ny fin kompost.

Angående vattningen, skit i alla anvisningar om hur många gånger i månaden man ska vattna. Känn på krukans vikt och titta på rötterna.... Är rötterna helgröna är plantan blöt så det räcker. Vattna bara när rötterna blivit helt vita eller silverfärgade (förrutom rotspetsarna som alltid ska vara gröna). Du kan gärna vattna genom att dränka krukan två tre gånger på raken i ett spann med vatten så att hela komposten hinner sköljas över med vattnet. Går även att vattna uppifrån riktigt rejält och låta överskottet rinna ut i vasken innan man sätter tillbaka krukan på sitt fat eller vad man nu har kruka i eller på.
kerstinh
Tack för era svar! Nedbrytningssvamp skulle ju förklara att den verkar sitta mest i barken än på rötterna. Jag får väl hoppas att det är det och att det inte är något farligt. Fast det ser lite läbbigt ut. Jag ska hålla lite koll på det tror jag.

Det där med att vattna när rötterna börjar bli vita har jag hört innan. Jag brukar ta alla krukor en gång i veckan, låta dem stå i vatten ett bra tag och sedan rinna av riktigt ordentligt. Det verkar funka riktigt bra men jag har två orkidéer (bl a den som har svampen nu) som jag har planterat om i fina orkidéekrukor i glas i våras. Där finns ju hål i botten så att vattnet kan rinna av bra, men det som är kvar i barken torkar inte alls ut lika snabbt som det gör i plastkrukorna. Så i just dessa glaskrukor är det relativt blöt (fast såklart inte stående) jämt. Plantorna verkar inte ogilla det, men jag borde kanske vattna dessa lite mer sällan ändå så att jag slipper svamp i barken? Längst ner i krukorna har jag några stenar och där börjar det växa alger. ;-)
Bassam
Hej
Orkidéer behöver lite vatten en gång för annan veckan, en tesked vatten är räcker.
H.BGassam
pejori
CITAT (kerstinh @ 21-10-2012, 21:34) *
Tack för era svar! Nedbrytningssvamp skulle ju förklara att den verkar sitta mest i barken än på rötterna. Jag får väl hoppas att det är det och att det inte är något farligt. Fast det ser lite läbbigt ut. Jag ska hålla lite koll på det tror jag.

Det där med att vattna när rötterna börjar bli vita har jag hört innan. Jag brukar ta alla krukor en gång i veckan, låta dem stå i vatten ett bra tag och sedan rinna av riktigt ordentligt. Det verkar funka riktigt bra men jag har två orkidéer (bl a den som har svampen nu) som jag har planterat om i fina orkidéekrukor i glas i våras. Där finns ju hål i botten så att vattnet kan rinna av bra, men det som är kvar i barken torkar inte alls ut lika snabbt som det gör i plastkrukorna. Så i just dessa glaskrukor är det relativt blöt (fast såklart inte stående) jämt. Plantorna verkar inte ogilla det, men jag borde kanske vattna dessa lite mer sällan ändå så att jag slipper svamp i barken? Längst ner i krukorna har jag några stenar och där börjar det växa alger. ;-)

Har du dom i glaskrukor, avdunstar inte vattnet lika bra...
vattna dom i glaskrukor mer sällan, än dom i plast.
Alger tyder på för mycket vatten, så plantera om den och kolla/klipp bort bruna rötter.

Använd lite grövre bark, än orkideekomposten (plocka ut dom stora bitarna ur påsen) det ger bättre avdunstning i glaskrukor.
kerstinh
CITAT (pejori @ 22-10-2012, 14:43) *
Har du dom i glaskrukor, avdunstar inte vattnet lika bra...
vattna dom i glaskrukor mer sällan, än dom i plast.
Alger tyder på för mycket vatten, så plantera om den och kolla/klipp bort bruna rötter.

Använd lite grövre bark, än orkideekomposten (plocka ut dom stora bitarna ur påsen) det ger bättre avdunstning i glaskrukor.

Jag har nog också börjat inse att jag måste vattna dem i glaskrukor lite mer sällan. Låter de torka ut bra nu så får vi se hur det blir med svamp och mossa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon