Förra säsong planterade jag avenbok häck som var ungefär 50-80cm hög där jag har bundit dem fast till stödpinnar för att de ska växa rakare.
Såg igår att många av dem har blivit kortare och undersökte orsaken... Det verkar som någon har klippt eller bitit av toppen och sidorna .. vissa har blivit 30cm kortare

.. är det mest sannolikt att det är rådjur eller människor som orsakade skadan ?
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2004, 09:16
Rådjur tuggar på avenbok. Avenbok bör inte toppas innan den nått önskad höjd ifall man ska ha en häck med genomgående stam. De tuggade plantorna går dock att rädda, ta ett av de sidoskott som kommer och bind upp det som en ny topp vid en pinne (glöm inte att lossa bindningarna ibland så de inte skär in i stammen)
Här kommer i alla fall två bilder av hur en av avenboken ser ut.. ser det fortfarande ut som att det är rådjuren som har orsakat det ?
Gossen Ruda
30-03-2004, 21:01
Skulle tro det. Om mitt minne stämmer så har rådjuren bara framtänder i överkäken så dom biter av större delen av kvisten och river av resten så det blir fransigt på ena sidan. Måste kolla denna fakta med en bok som givetvis finns i sommarstugan. Det kan vara älg också!
Skulle kunna vara hare också (om de nu gillar avenbok). Vi har en oxelhäck som var nyplanterad och förra året så var det som att nån hade gått dit och klippt av topparna med en sekatör men tydligen var det haren som varit i farten.

I år har vi dock hägnat in den med hönsnät så nu bör den få vara i fred.
Planterade några bukettranunkel + påskliljor i två krukor och placerade dem vid altanen och upptäckte

imorse att rådjuren (eller annat) har ätit upp 100kr av ranunkelblommor.. Jag trodde att växten var giftig eller har jag läst fel någonstans ?
Jag vill gärna veta mer om hur rådjurens och älgarnas olika bett ser ut om du hittar mer, Åke.
Jag tycker att råduren gör ovanligt bra snitt av årsskott på träd. Inte mycket fnas, även om det jag tolkat som älgarnas bettsnitt av årsskott är min favorit. Såsom de beskär hagtorn, slån och annat får de trippelt så mycket att bita av nästa år eftersom det bildas kvastar. Och så länge som råduren och älgarna håller sig till årsskott så brukar det gå lätt att få till fortsatta växten med sekatör.
Värre är det när ungbockarna stångar i träden eller när de börjar glufsa bark. Värre är det också när de går på nyplanterade häckar och trädtoppar.
Egentligen borde vi som planterar träd och trädhäckar både skydda stam och toppskott. Sidogrenarna klarar vi ofta att få till efter en rådjurs- och älgbeskärning.
(Själv har jag fått ett ungt äppelträd rådursklippt som en pelarapel i år. Men Angylp - ditt inlägg gör att jag nu kommer att sätta en vimpel på toppen så att det inte klipps igen till en fulländad bonsai också. Tack!)
Ann i Göteborg
02-04-2004, 18:58
Hej
Jovisst kan det vara rådjuren som varit framme. Jag har i tidigare inlägg beskrivit hur jag kämpade mot rådjuren i flera års tid för att rädda nya toppskott på avenbokshäcken. Kort sagt gick det ut på att binda upp en lämplig sidogren mot bambupinne (minst lika hög som skottet) och sedan hålla koll och ändra bindningen så att den inte skaver in i barken (kollade 1 gång/månad).
Också 1 gång/månad sprutade jag toppskottet med Rå-väck. Så för att
skydda toppskotten använde jag alltså en mekanisk metod (toppskottet tätt bundet intill bambukäpp hela vägen så det inte stack ut och var tillgängligt!) och en kemisk metod(Rå-väck - luktar illa!). Det blev bra...till slut!
Gossen Ruda
04-04-2004, 14:39
Mina uppgifter kommer från Spårboken av Preben Bang och Preben Dalström från 1973. Tyvärr hade jag lite fel, det är i underkäken hjortdjuren har tänder. I överkäken finns bara en hornplatta. Just den boken går nog bara att få tag på antikvariat men nyare upplager säljs tydligen fortfarande. Även om jag inte sett utförandet på sista tiden så vill jag nog ändå rekommendera boken.
Karl-Göran Karlsson
04-04-2004, 18:04
Hej!
Jovisst är det rådjur! Avenbok är mums för dem (fråga din kollega Adam!).
CITAT (Ann i Göteborg @ 02-04-2004, 19:58)
Hej
Jovisst kan det vara rådjuren som varit framme. Jag har i tidigare inlägg beskrivit hur jag kämpade mot rådjuren i flera års tid för att rädda nya toppskott på avenbokshäcken. Kort sagt gick det ut på att binda upp en lämplig sidogren mot bambupinne (minst lika hög som skottet) och sedan hålla koll och ändra bindningen så att den inte skaver in i barken (kollade 1 gång/månad).
Också 1 gång/månad sprutade jag toppskottet med Rå-väck. Så för att
skydda toppskotten använde jag alltså en mekanisk metod (toppskottet tätt bundet intill bambukäpp hela vägen så det inte stack ut och var tillgängligt!) och en kemisk metod(Rå-väck - luktar illa!). Det blev bra...till slut!
Hej Anna,
Finns rå-väck som kan sprutas på växterna ? Trodde att det finns bara som hänge eller pinnar ? Vad köpte du i så fall produkten ? Själv använder jag pinnar för att skydda tulpanerna och hittills har det funkat. Men det är ju mer omständigt om man ska hålla på använda pinnar för varje avenbok planta jag har.
Ann i Göteborg
12-04-2004, 19:28
Hej igen!
Jag skrev fel i förra inlägget. Det var "Anti-Gnag" jag använde. Bröderna
Nelson. Se sprayburken i länken:
http://www.nelson.se/Tradgardspraktikan/Sk...mot_radjur.htmlHoppas du lyckas med denna metod du också!
Tack Ann! Jag ska prova på avenbokhäcken!
Trädgård från grunden
13-04-2004, 07:10
Vi har planer på att sätta en avenbokhäck.
En av fördelarna med den som vi såg det var att den i zetas katalog är märkt som rådjursresistent!!
Kan det bero på vilken sort man köper?
Det verkar ju inte som om man kan räkna med att häcken får stå ifred för rådjuren. Ska höra med zetas vad de säger om det.
CITAT (Trädgård från grunden @ 13-04-2004, 08:10)
Vi har planer på att sätta en avenbokhäck.
En av fördelarna med den som vi såg det var att den i zetas katalog är märkt som rådjursresistent!!
Kan det bero på vilken sort man köper?
Det verkar ju inte som om man kan räkna med att häcken får stå ifred för rådjuren. Ska höra med zetas vad de säger om det.
Jag har också läst någon motsvarande text innan jag köpte avenboksplantorna.. Däremot vet jag inte vilken sort vi har köpt. Någon som vet ?
Jag tror att just nu gnager rådjuren på allt. Vi fick trädgården rensad på det mesta inklusive påskliljor. Brist på mat?
Vår Magnolia (som skulle vara rådjurssäker) fick sig ett tjuvnyp

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.