ZeldaH
Mina katter är helt galna i krukväxter.

Jag undrar vilka krukväxter jag kan ha som katterna tål. Jag hittar listor över giftiga växter men jag vill gärna veta vilka växter jag kan ha.

Finns det någon som har några tips.

Jag är speciellt intresserad av gröna växter.

confused.gif
Jubbe063
CITAT (ZeldaH @ 21-10-2012, 20:22) *
Mina katter är helt galna i krukväxter.

Jag undrar vilka krukväxter jag kan ha som katterna tål. Jag hittar listor över giftiga växter men jag vill gärna veta vilka växter jag kan ha.

Finns det någon som har några tips.

Jag är speciellt intresserad av gröna växter.

confused.gif

Bergspalm, guldpalm, Buskpalm och alla andra palmer
Saintpaulia
ampellilja
de flesta kaktusar
cissus (eller hur det nu stavas)
hemtrevnad
prydnadsgräs av alla de sorter
vandrande jude
Spjutbräken och många andra sorters ormbunkar
Svärmorstunga (lite irriterande saft men katter hatar att tugga på sådana)
Begonior av bladmodeller om du nu inte gillar blommande sorter
Mose stentavlor och andra Maranta-arter
Banan
Blek druvlilja (Liriope spicata)
orkideer
Aloe
Blomsterannanas och andra bromelior
kalanchoe

Men men, många av dessa har ju fina tuggvänliga blad så risken finns ju att katten kommer att äta upp dem helt om den nu är så förtjust i blommor.

naturtomt-enissen
Hos oss betar katterna snabbt bort alla växter de kan äta, de som blir kvar är de vi kan ha.

Växter som får vara ifred är t.ex. kaffe, citrus, clivia och benjaminfikus. Växter som mestadels får vara ifred är t.ex. orkideer, porslinsblomma, suckulenter och gardenia. Att försöka odla t.ex. palmer, ampellilja eller prydnadsgräs vore fullständigt omöjligt här.

De har aldrig ätit någon växt de mått illa av.
Peztis
Om du kan, försök vända på problemet.

Katter äter troligen inte av växterna för att det är så himla mumsigt utan för att de känner att de behöver äta dem. Är de ute tuggar de gärna på gräs som de sedan kräks upp tillsammans med hårbollar. Som jag har förstått det så är det därför de äter växter - för att framkalla kräkningarna. Håret de slickar i sig vid tvättning kan i annat fall orsaka stopp i tarmarna.

Har du provat att så lite gräsfrön/gräva upp en tuva utomhus (och plantera i en kruka) och låta dem äta av det i stället? De äter nog egentligen hellre av detta än av krukväxterna.

Det kan ju vara värt ett försök i alla fall. Gräver du en tuva utifrån så kostar det ju inget heller.
HelénE
Katter äter normalt inte sådana väter de inte tål, så lämpligt om man vill ha grönt inne är att satsa på det katterna inte tål.
Sen brukar katter ofta inte vurma för väter med tjockare blad, som suckelenter, fikusar, svärmorstunga, yuccapalmer, porslinsblommor, pelargoner brukar också få vara ifred,kaktusar också.

Vad som definitivt inte får vara ifred är ampellilja, de är alla katter som tokiga i trots att den är lite giftig för dem egentligen. Trodde i min enfald att jag skulle kunna ha en sån ifred hängande i en gardinstång från taket ner till onåbar höjd i ett fönster utan fönsterbräda, men ack vad jag bedrog mig. En dag hördes ett förfärligt brak från rummet och ja det var katten som på nåt vis balanserat på gardinstången och sen hoppat ner i ampeln och ja det klarade inte vare sig gardinstång eller ampel av så allt för i i golvet med gardiner, blomma, ampel och katt i en enda röra.

Sen dess har jag avstått ampelliljor.

Men ett tips för att få katterna att käka på växterna är att speja dem med en blandning av vatten och starkt chilipulver.

Har du innekatter så erbjud dem kattgräs i stället.

Helén
_Skruttan_
Hej!
Det finns en särskild växt för katter - kattgräs. Kostar ca 30 kr, kanske 40
numera i handeln och när den är nedäten så växer den upp igen. Sköts ungefär som ampellilja.
Lycka till!
Skruttan
Viktormalm
Hej, jag hade liknande problem med min katt och sedan köpte jag kattmynta och kattgräs.. och efter det åt han ingen annan växt än de två!

hoppas det löser sig

/B
Peztis
Ampelliljor innehåller ett milt euforiskt ämne så det är inte så konstigt att kissarna älskar dem. Samma sak med kattmynta! biggrin.gif
HelénE
CITAT (Peztis @ 30-11-2012, 17:45) *
Ampelliljor innehåller ett milt euforiskt ämne så det är inte så konstigt att kissarna älskar dem. Samma sak med kattmynta! biggrin.gif

Jo så är det. Katterna är som tokiga i det. Men kattmyntan är i vart fall ute, men de älskar att rulla runt i den. Som tur är är den väldigt tålig och hållbar.

Helén
pejori
CITAT (Peztis @ 30-11-2012, 17:45) *

Kanske därför det kallas kattknark. giggle.gif
Monarda
Det finns också foder som motverkar hårbollar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon