Full version: småpyssel på gång
Rihane
Med höstrusket utanför håller jag livsnerven levande med lite handarbete

Har hunnit med att göra två mobilfodral. Det ena är virkat och har några rosenkvartspärlor. Syns till vänster i bilden nedan. Sedan ett riktigt fynd. Var på symässan i Älvsjö i fredags. Hittade ett ulltyg som inte repar sig(slipper fålla) Sydde för hand för jag ville få en smidig passform. Den är mer användbar än den virkade.

På symässan köpte jag även garn till något som ska bli en tröga

Mönstret kommer från en vacker bok som jag ramlade över när jag letade garn tii det virkade mobilfodralet. Hittade den på en sida där man kan provläsa den(finns bild på den jag stickar på sidan 12)
http://www.provlas.se/maskor-och-medeltid/

Maskor och medeltid av Anna-karin Ludberg heter boken för den som vill söka själv. Härkelberga vriden bladbård heter mönstret till tröjan.

Är det fler än jag som handarbetar?

Rebecca
Jag har kommit in i en period full av stickande - hur kul som helst! Har precis stickat klart ett par sockar som ska bli en julklapp, och igårkväll drog jag igång ett par handledsvärmare. Enkelt projekt kanske, men jag testade att byta färg en del (jag är ganska nybörjade på att sticka) och jag är mycket nöjd! Så himla roligt det är att vara kreativ. Lägger kanske upp nåt foto senare.

Att sticka en tröja känns som ett fantastiskt stort projekt, men det hade varit kul att våga sig på någotn gång i framtiden. Efter handledsvärmarna jag håller på med nu blir det en mössa, sen får vi se vad som skapas... smile.gif
Rihane
Det tar bara lite längre tid med tröjor. Om man väljer något med stora stickor går det fortare. Tycker det är svårare med vantar för jag brukar kämpa med strumpstickorna.

Hittade en site med en massa gratismönster. garnstudion.com heter den för den som föredrar att söka själv.
http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

Edit:Konstigt sist jag gick in på länken fanns där mönster. Ska kolla upp det. Raderar annars länken.
Edit: kollat upp. Jodå mönster fanns. Jag envisades med att trycka på skriv ut. Mönstret fanns längre ner.(skyller på mobilens pyttiga skärm)
pejori
Här är det raggsockarnas glada tid...
Småfolket behöver ständigt nya par och jag gör grova, oskaftade till mig själv som innetofflor.

Pysslar framför tv så går det fort och bra.
Rihane
(Med risk för att klampa rejält i klaveret.) Är det till barnbarnen du stickar?
pejori
CITAT (Rihane @ 22-10-2012, 12:34) *
(Med risk för att klampa rejält i klaveret.) Är det till barnbarnen du stickar?

Jajamensan. tummenupp.gif
Rihane
CITAT (pejori @ 22-10-2012, 13:06) *
Jajamensan. tummenupp.gif

Men å, det måste ju vara hur kul som helst.
pejori
CITAT (Rihane @ 22-10-2012, 14:48) *
Men å, det måste ju vara hur kul som helst.

Det är det. tummenupp.gif
Tycker också det är jätteroligt att sticka raggar, så det blir ett antal till killarna varje år.
(till svärdotterns stora förtret. Hon gillar inte hemstickat)
Lillja
Stickar och virkar gör jag hela tiden. Kan inte se
på teve utan att ha en stickning på gång. Blir så
tråkigt annars. Jag håller hela min familj med
stickat och de är de glada för. Nu är det vantar
mössor och sockar på gång samtidigt. Funderar
på en tröja också. Själv så cyklar jag hela vintern
till jobbet så allt vad jag stickar behövs.
Men kul är det och less blir man aldrig. Finns ju
så mycket fint att sticka och virka.
pejori
Tröja till mig själv ja.
Det får nog bli nästa projekt.
Kan behövas.
Peztis
CITAT (pejori @ 22-10-2012, 14:58) *
Det är det. tummenupp.gif
Tycker också det är jätteroligt att sticka raggar, så det blir ett antal till killarna varje år.
(till svärdotterns stora förtret. Hon gillar inte hemstickat)

Så synd om henne då... giggle.gif

Just nu har jag så mycket annat på gång så jag hinner inte hur gärna jag än vill! Stickade ett par sockor förra vintern i alla fall.

Igår tog jag dock fram en tygbit och sydde ihop en liten keps till ett gosedjur som var på besök under helgen! I sonens klass har de en liten tygpanda som går klassen runt och så ska de skriva i en bok om vad de har hittat på under helgen.
badabing
Någon som har bra guider till youtube-sidor eller likvärdigt där man kan lära sig att sticka tröjor med mönster på?
Rihane
Menar du färgmönster? Eller menar du med flätor och sånt.
Tittade lite snabbt men hittade inget jag tyckte var bra. Vilket förvånar mig.
Lär man sig att lägga upp maskor , öka och minska samt aviga och räta så är det egentligen bara att noga läsa ett mönster för att kunna sticka mönsterstickning. Det brukar stå vad msn ska göra med tråden och ta vägen med stickor och maskor.
Fast kom på nu att någon en gång sa att inte alla kan lära sig att ta ut ett mönster så det kanske inte är så lätt som jag påstår. Men det märker man kanske.

Har lärt mig något som jag inte visste tidigare . I boken som jag skrev om stickar man på med rundstickor. Syr vid ärmarna så att man kan klippa upp för ärmhål. Tyckte det lät så konstigt ,(har alltid skiljt på fram och bakstycke vid armhålen) så jag passade på att fråga någon som använde sig av den metoden på mässan. Klipper man lodrätt i en stickning så sticker inte maskorna som dom skulle göra om man klippte vågrätt
pejori
http://www.my-design.se/patterns.html
Rihane
Oj,missade en tidigare tråd. Hade jag sett den hade jag sktivit där istället för att starta en liknande tråd.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117270
silos
CITAT (Rihane @ 24-10-2012, 10:25) *
Oj,missade en tidigare tråd. Hade jag sett den hade jag sktivit där istället för att starta en liknande tråd.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117270

Det går ju alldeles utmärkt att ha två likartade trådar,tycker jag! smiley_small_hug.gif
Ugglemormor
När jag ändå skulle ut idag så körde maken mig till stan o jag köpte garn till de söta barntossorna och det fanns att välja 3 sorters "bredare" handdag till virknålen, så nu beundrar jag det hela ..... har så ont i händerna efter röntgen ---- minst 10 bilder tog hon och bred på mina stackars ömma fingrar åt alla håll..... crying.gif
Ritningar/målningar är på gång, men nu får mina händer vila tills i morgon .........
Lillja
CITAT (badabing @ 22-10-2012, 20:59) *
Någon som har bra guider till youtube-sidor eller likvärdigt där man kan lära sig att sticka tröjor med mönster på?

Finns jättebra böcker att låna eller köpa. Men sedan är det ju
övning som gäller också och en massa tålamod.
maramara
CITAT (badabing @ 22-10-2012, 20:59) *

Gå in på: Drops design -- tips-- introduktionsvideo;s Hur kul som helst
Christa
Eftersom ni här är kunniga i stickning så ställer jag en fråga. Vad kallas yllegarn som ger en väldigt fluffig och lätt tröja?

pejori
CITAT (Christa @ 29-10-2012, 12:28) *
Eftersom ni här är kunniga i stickning så ställer jag en fråga. Vad kallas yllegarn som ger en väldigt fluffig och lätt tröja?

Merinoull.
*Stintan*
Angora och Mohair som är gjort av hår från kanin respektive get.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Angora
Christa
CITAT (*Stintan* @ 29-10-2012, 16:30) *
Angora och Mohair som är gjort av hår från kanin respektive get.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Angora

Tack båda två!

Försökte läsa mig till vilket av era 3 förslag som stämmer bäst. Är inte helt säker men när det gäller angorakanin står det att en tröja av ull från den värmer väldigt bra och det stämmer på min tröja. Den känns väldigt lätt och det är en massa ulliga strån utanpå som glittrar i solen.

Jag hade ingen aning om att man använde kaninull. Hur vanligt är det?

Kaninen på bilden såg ju rätt häftig ut biggrin.gif
Rihane
Jag använde kidmohair till det virkade mobilfodralet i det första inlägget i den här tåten. Eftersom det är virkat rätt kompakt syns det inte hur luftigt. garnet är.
Rihane
Dubbelpost
Christa
CITAT (Christa @ 29-10-2012, 17:26) *
Tack båda två!

Försökte läsa mig till vilket av era 3 förslag som stämmer bäst. Är inte helt säker men när det gäller angorakanin står det att en tröja av ull från den värmer väldigt bra och det stämmer på min tröja. Den känns väldigt lätt och det är en massa ulliga strån utanpå som glittrar i solen.

Jag hade ingen aning om att man använde kaninull. Hur vanligt är det?

Kaninen på bilden såg ju rätt häftig ut biggrin.gif

Det här inlägget var menat som en fråga även om det kanske kan vara svårt att fastställa garntyp genom enbart en visuell beskrivning.
Rihane
Uppfattade inte det isom en fråga även om jag försökte hjälpa till med dina funderingar, som du själv är inne på så. är det svårt att veta hur du uppfattar garn. Bäst är om du går till en garnaffär. Antingen med tröjan eller så får du känna på garnen och själv avgöra på dom uppstickade provlappar som man kan hitta där. Garn är mycket taktilt.

Personligen tycker jag att vissa mohairgarn glittrar mer än angora garn. Tycker också att dom är lättare.
Christa
CITAT (Rihane @ 30-10-2012, 19:10) *
Uppfattade inte det isom en fråga även om jag försökte hjälpa till med dina funderingar, som du själv är inne på så. är det svårt att veta hur du uppfattar garn. Bäst är om du går till en garnaffär. Antingen med tröjan eller så får du känna på garnen och själv avgöra på dom uppstickade provlappar som man kan hitta där. Garn är mycket taktilt.

Personligen tycker jag att vissa mohairgarn glittrar mer än angora garn. Tycker också att dom är lättare.

Det var ett bra tips att kolla i en garnaffär. Hoppas bara det finns någon sådan i vår lilla stad. Jag skall kolla det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon