Krolliljan
22-10-2012, 13:15
Köpte precis två stora kraftfulla riddarsporrar.
Det var några år sedan jag hade.
Satte en i våras mitt i ett land. Det fungerade fint när den blommat ut och lämnade ett "tomrum".
Det var ett nytt land.
Nu blev det lite svårare när jag ska pilla in två stora riddarsporrar i befintliga land.
Vad sätter du dina jämte för att fylla ut när de blommat över?
kerstin z5-6
22-10-2012, 17:39
[attachment=72964:20120817_185032_1_.jpg]
De blommar ju om om man klipper bort överblommat och blir såsom jag planterar dem/tre o tre i triangel i rabatten en meter breda, minst..och det gröna står ju kvar.Men fint till är thalictrum,kungsljus lammöra ,stormhatt,vit o blå,rosen och rostflockel stockrosor, med mera + Silverax och alla senare höstblommande
[attachment=72963:20120723...930_odla.jpg]
Krolliljan
22-10-2012, 18:53
Tack för svar.
Jag tänker att jag kanske kan sätta dem vid höstanemoner anisört och nävor.
kerstin z5-6
22-10-2012, 22:18
Låter ju perfekt,men när blommar de och försvinner de verkligen i skåne? har inte odlat där:)
Krolliljan
23-10-2012, 06:42
Nej försvinner gör de inte men jag har alltid haft svårigheter att få en andra blommning. Vet inte vad det beror på. Om de blommar om blir det små små stänglar. Vet inte om fler i zon 1 har samma problem eller om jag gör fel t ex klipper ner dem "för sent". Jag är nog värdelös på riddarsporrar kom jag just på. Jag provade förra året och då misslyckades jag med placeringen. Två blev jättefula av mjöldagg och den tredje överlevde inte vintern

. Funderar på om det är jorden. Jag har lerjord.
Köpte en jättevacker vit i våras och den blommade så härligt, men inte blommade den om den nästan bara tynade bort.

. Vet inte om den kommer upp i vår.
Dina riddarsporrar Kerstin är ju fantastiska.
kerstin z5-6
23-10-2012, 17:05
Men jag har lerjord jag med-ös på dem ko på påse ska du få se på tjocka blomkolvar:)
Jag hade metalliskt blå i en rosrabatt som passade ihop med eryngium, och bolltistel. De erbjuder lite stöd i sitt växtsätt också. Jag uppfattar det som att de inte trivs med att ha det fuktigt på vintern, och så vill de ha vindskydd. Iaf på en bild på gamla trädgården så ser man en riddarsporre, bolltisteln har inte riktigt kommit igång där.
http://candideandthegarden.blogspot.no/sea.../rosg%C3%A5ngen
Jag såg i Allt om trädgård att Ernst planterat blå riddarsporrar i kruka tillsammans med sommarblommor (dubbla margeriter, vit petunia, lila kantlobelia) och prydnadsgräs. Superläckert! Det tänkte jag göra med riddarsporren jag fick i somras, den får bara övervintra i potatislandet först.
Krolliljan
24-10-2012, 12:55
Så många bra tips jag har fått.
Är det ngn som vet om de ogillar att flyttas ?
kerstin z5-6
24-10-2012, 13:48
Det går bra att flytta dem på våren,de gillar inte torra jordar, det är nog vad de tycker sämst om-dålig vattentillgång ,torrt o hett ger mjöldagg..
Krolliljan
24-10-2012, 15:01
Så bra då låter jag dem stå där jag satt dem nu och funderar lite var jag ska flytta dem dem till våren,
en del fina bilder på riddarsporrar i samplantering hos claus dalby, sök på riddersporer så får du napp!
http://www.clausdalby.dk/2011/09/lidt-mere-cottage-snak.html
Krolliljan
25-10-2012, 14:40
Vilken trevlig sida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.