Full version: Fläder
Krolliljan
Har införskaffat en liten fläderplanta.
Funderar på placering. Läste att den rackaren kan bli 5meter hög och 5 meter bred. fear.gif Men det måste väl ändå ta några år. Och finns det ngn som har erfarenhet av att klippa fläder så att den inte blir för stor?
Aqvakul
Mina har växt ganska långsamt till en början. Visst går det att hålla ner dem i omfång, men då måste man redan från början metodiskt ta bort längre fleråriga skott från basen. Jag har också klippt in en del långa skott över sidoskott för att få ett mer kompakt växtsätt. (Svor jag i kyrkan nu?)
Krolliljan
Hur stora är de nu ?
Lilah
Köpte en fläderplanta ca25cm hög, planterade den och några år senare var den dubbelstorlek för att de följande åren växa vilt på höjden. 5-6 år senare hade den skjutit i höjden till ca 2m och även fått flere sidoskott.
Oj, hade nog inte läst på hur snabbt den kan växa whistling.gif
Nu ca 7 år senare når en del grenar upp till grannens balkong ovanför...oj!
En stormig höst vaknade jag att något smällde mot sovrumsrutan. En kvist hade gått av.
Växtens stammar är relativt sköra.
Jag fick bråttom att låta kapa ner flädern och följande vår sköt det upp nya grenar hejvilt.
Blommorna är helt härliga och bären har jag gjort saft på.
Krolliljan
Det ante mig.
Jag har nu satt den där den kan få ganska fritt spelrum.
Ser fram emot att få göra saft så småningom
Cilla
Snabbväxande, i alla fall om den har hyfsad jord och vattentillgång de första åren.

Ju mindre buske, desto färre blommor, men den är relativt enkel att hålla beskuren också även om det inte blir så vackert alltid. Man kan också stamma upp den satt den blir ett en- eller parstammigt träd, om man har bättre utrymme för det än en buske som är vid på låg nivå.

Krolliljan
Vilken vacker bild. tummenupp.gif
Jag får gå ut och titta om det kanske finns ett par bra stammar att bygga upp på.
evelina
Min har också växt ganska snabbt. Köpte den 2009 då var den ca 1.20 hög. Jag har tagit bort en del grenar nertill för jag vill att den ska bli lite uppstammad men med flera stammar.

[attachment=73010:IMG_3732.JPG]
Krolliljan
Ja så vill jag gärna att den ska se ut. yes.gif
Väldigt vacker plantering överhuvudtaget tummenupp.gif
Monaxe
Måste instämma i att grenarna är sköra, det är mycket lätt att bryta av en gren av olyckhändelse. En storm kan få förödande konsekvenser och ställa till så trädet ser ut som ett stort plockepinn!
ingaröbo
Våran fläder är hög och stor. Plockade ca 500 klasar i år. Det blev kvar en del klasar som blev till bär också. När vi plockar flertalet av klasarna sågar vi ner de grenar som sitter högt upp och ansar de grenar hårt som breder ut sig för mycket. På detta sätt står jag och plockar klasarna på marknivå. Flädern få nya grenar redan samma sommar som ganska snart blommar så man förlorar inget på att hålla plantan på lagom höjd.

Från att ha skördat ca 150 blommor tidigare år blev det allstå fler än 500 i år, kanonskörd tummenupp.gif
Flädern är ljuvlig fastän många tycker att den luktar äckligt, typ kattkiss. Jag tycker att den doftar ganska så gott.
aloa
Vi har en rödbladig fläder på tillväxt, minns inte riktigt hur stor den ska bli men den växer snabbt! Bra jord har den så jag får nog börja flytta på de perenner som står i närheten. Den är jättefin med sina rosa blommor och har inte tappat bladen ännu, men med kylan som varit borde den ge upp.
Krolliljan
CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 13:02) *
Måste instämma i att grenarna är sköra, det är mycket lätt att bryta av en gren av olyckhändelse. En storm kan få förödande konsekvenser och ställa till så trädet ser ut som ett stort plockepinn!

Hoppsan.
Jag har även köpt en rödbladig som är lite större med några rangliga grenar. Bäst att kansk binda ihop dem lite i vinter då.

CITAT (aloa @ 28-10-2012, 22:50) *
Vi har en rödbladig fläder på tillväxt, minns inte riktigt hur stor den ska bli men den växer snabbt! Bra jord har den så jag får nog börja flytta på de perenner som står i närheten. Den är jättefin med sina rosa blommor och har inte tappat bladen ännu, men med kylan som varit borde den ge upp.

Ser fram emot de rosa blommorna på min röda smile.gif
fvd
Jag planterade en röd fläder för rätt många år sedan men den ville aldrig riktigt ta sig och till sist dog den. Jag vet inte vad jag gjorde för fel men jag tyckte om den och nu köpte jag en ny på rean och skall försöka igen, Jag har planterat den efter alla konstens regler så nu undrar jag vad jag mer behöver tänka på ?
Vinterflickan
Bryter mig in lite i tråden... Om man vill ha sin fläder mer bred & buskig som inynsskydd, snarare än väldigt hög (för då skuggar den där jag vill ha sol) - Hur är bästa sättet att beskära då?
Huggorm
CITAT (Vinterflickan @ 25-01-2013, 16:10) *
Bryter mig in lite i tråden... Om man vill ha sin fläder mer bred & buskig som inynsskydd, snarare än väldigt hög (för då skuggar den där jag vill ha sol) - Hur är bästa sättet att beskära då?

Är den enstammig, så kapa en decimeter ovan jord. Förutsatt att den har stått på platsen ett tag och är etablerad så kommer den då att skicka upp ett antal skott från stubben. Sedan kan du ta bort alla skott som börjar bli besvärande höga, så kommer det hela tiden ny tillväxt nedifrån. Är den redan flerstammig är det bara att kapa de högsta stammarna.
Vinterflickan
Ah! Toppen!
Tack Huggorm smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon