Full version: Gamla rosor
mischmasch
Hej!

Jag har precis flyttat till en underbar trädgård full av ljuvliga rosor! Jag har lite problem som jag undrar om någon lite mer ros-kunnig skulle vilja hjälpa mig med?

Jag har ca 10 st olika sorters gamla rosor, enligt förra ägaren är de från hennes mors föräldrahem på Orust. De är otroligt vackra, både de ljuvliga blommorna, bladverket och fantastiska nypon!!! Men dom blommar sparsamt och har satt väldigt många rotskott, bladverket ser friskt och frodigt ut men helhetsintrycket är ganska skräpigt. De växer i en rabatt med tung lerjord som är dåligt skött, en hel del ogräs. Jag vill verkligen bevara dom! Men vet inte hur jag ska göra på bästa sätt? Ska jag gräva upp nya plantor och på så sätt föryngra buskarna? Kan man räkna med att de är rotäkta (jag tycker att det ser ut så, rotskotten ser likadana ut som de större buskarna och det har även kommit blommor på några av dem)? Eller bör jag ta bort alla rotskotten och beskära buskarna ordentligt (de är väldigt yviga..)? När är bästa tiden? Jag skulle egentligen volja flytta lite på dom eftersom de är satta väldigt tätt intill en mur bakåt i rabatten, bara några cm.

Är det förretsen någon som vet när man ska beskära en gammal, stor vindruva om man vill göra en rejäl beskärning?

Väldigt tacksam för hjälp!!

kerstin z5-6
Välkommen! Så roligt med nya rosfantaster smile.gif
Frågor:
har du glesat ur gamla grenar-de riktigt grå o tjocka sakerna?i våras..?
vad har du gett dem i form av gödsel? En säck kopåpåse är minimum för var stor buske..i vår före midsommar,gärna en till giva senare under juli
VÅR är beskärningstid.
Gamla rosor har rötter till kina undvik flytt om möjligt
Rotskott flyttas på våren om de är äkta..dvs ser ut som den riktiga rosen,har de fler blad är de fulskott o bör rivas bort..om inte mindre blom o de tar över med enkla platta blommor,vitt, rosa
Beskär vindruvan nu!
Eller nästa höst när den gått i vila,minskar risk för blödning..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon