Full version: Vilken häck?
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Vi ska gemensamt med ena grannen göra om våra uteplatser och sätta ny häck nu inom dom närmsta veckorna.

Och funderar lite på vad som ska planteras, ska vara lätt att sköta och kunna klippas så det håller sig (vill inte mista sol på uteplatsen) och vara barnvänligt.

Det är skyddat öst-läge zon 3 i lergrusigjord (finns det nåt som heter så?) men tungjord på vissa ställen och andra mer fyllnadsliknade med grus.

Så vad ska jag/vi välja?

Gärna någon växt som är inhemsk i Europa.

Har funderat på Liguster, men vet inte om den trivs läget och hur giftiga bären är. Eller äppelhäck, hur lätt är den att hålla klippt?

Även syren eller hassel har jag funderat på, hassel hur blir den som häck ? eller sälg ?

Även bok och avenbok har kommit i tanke men det blir för dyrt.
Huggorm
Avenbok kan väll inte bli så dyr? Ett tiopack plantor kostar ca. 250kr. Jag tror inte man får andra sorter mycket billigare.
Alexander-VG-zon3
Kollade lite här
http://www.mamut.net/hortogreen/shop/
http://www.eggert-baumschulen.de/sv/Haeckv...81f76396f59533b
http://odlargladjen.se/hackvaxter

Men visst ser jag att exempel hassel är dyrare, bok verkar inte heller så farligt dyrt (eller egentligen dyrt är väl inga plantor) men vill ändå få så billigt alt som möjligt det det nog blir ganska mycket.
IKS
Kan du tänka dig bukettapel? Mycket härdig sak som verkar trivas bra i lera, jag satte själv en sådan häck i våras och bitvis hamnade de i skapligt tung lera men utvecklats fint och avmognat väl ändå. Inte särskilt kräsen på mark annars. Blir ca 1,5-1,8 m hög som friväxande, harmlösa bär som fåglarna älskar och blommar riktligt även om den måste klippas för att hållas nere på bredden eller höjden. Som friväxande kan man sätta den så glest som 0,7-0,8m. Men den är ju dock inte europeiskt inhemsk, men jag tycker ändå den ger härligt lantlig rustik känsla. Den bör dock etableringsbeskäras på våren efter höstplantering för att bli ordentligt tät.

Mer om bukettapel:
http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=99&group=Träd och buskar

Annars är ju liguster som var inne på fantastiskt vackert. Den sätter mycket sparsamt med bär eller knappt inga alls om den hålls strikt formklippt.

http://www.giftinformation.se/AlphaList_va...;pDisplayType=0

Sen finns ju trevliga lättodlade oxelhäckar, e-planta har ju en bra sort som de valt kalla häckoxel. http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=103&group=Träd och buskar

Annars är ju också bok som du funderar på härligt. Och där tycker jag vanlig bok känns gedignare än avenbok. men den senare har ju blivit hemskt populär på senare år. avenbok har ju fördelen av att den brukar behålla löven om än vissna på vintern vilket bidrar med insynsskydd och så även då.
Alexander-VG-zon3
Har funderat på den, väldigt vacker men det är just det där att den inte kommer från Europa som tar emot lite.

Liguster har jag tänkt mest på, och vet att dom blir fina häckar. Mormor har en fin vintergrön liguster häck. Jag får dock nog välja vanlig liguster med tanke på höstplantering och lite bättre härdighet. Vintergrön klarar sig dock bra men ser lite risig ut på våren.

Men vet inte om den utvecklas bra i läget, alla jag sett har växt soligt och lite torrare och blivit fina i dessa lägen.

Oxel tror du inte dom blir för grova ? det är ett utrymme på ca 7m*7m*8m

Istället för bukettapel kanske vildapel kan vara nåt ?
http://www.eggert-baumschulen.de/products/...s-communis.html
IKS
Liguster kan få svårt att bli riktigt tät om den hamnar för skuggigt, så då måste den i sådant läge klippas så att basen alltid är bredare än toppen.

Jag har nog sett för få häckoxelhäckar för att kunna ge ett ärligt svar, men några jag vetat säkert vara av den sorten som jag sett i Uppsala har varit ca 1,2-1,6 meter höga och varit täta och fina och inte särskilt breda, men dessa har förstås klippts årligen. De fanns ett antal i Kunskapsträdgården på SLU Ultuna för några år sen innan den revs och gjordes om. Hur gamla de var kan jag däremot inte vara på.

Vildapel låter ju tämligen intressant, och vackert om inte annat. Är Malus communis ett annat namn för vår egna inhemska Malus sylvestris? Förutsatt att det är det så är väl främst proveniensen osäker vid import från Tyskland men med ditt läge borde det ju inte vara något problem ändå? Att döma av tidigare trådar/inlägg så vet du nog mer om härdighet än mig. Men om den fryser lite något år i topparna även om det är marginellt ökar ju risken för angrepp av kräfta. Om blomningen är viktig kanske den bildar dåligt med fruktved om den måste hållas klippt men så småningom blir det väl fullt tillräckligt. Låter häftigt med vilapelhäck, aldrig hört talats om något liknande!
Alexander-VG-zon3
Längst ut vid häcken kommer lite södersol till på sommaren, grannen kommer ena sidan ha söderläge annars är det östläge dock ganska fritt östläge. Solen vandrar ju ut och försvinner längst ut kl 15 på sommaren.

Jag blev inte heller klok på namnet ? dock såg jag att den inte är tillgänglig på den plantskolan, bara krukodlade.

Kanske ska fundera på bukettapel mer.

Hassel har jag blivit sugen på nu också när jag läser om den, skulle vara kul med nåt som är till nytto och gynnar naturen. Men har aldrig sett hasselhäck och undrar om den blir bra som klippt häck.

Bostadsbolaget har satt hassel grupper som är härjade och ser bedrövliga ut, ibland får dom växa upp och sen klipps dom ner helt och ibland stammar dom upp dom med mängder av stubbar ner till.
Kryddan03
Malus communis och Malus sylvestris är samma.
http://skud.slu.se/Skud/ReportPlant?skudNumber=20713
http://skud.slu.se/Skud/ReportPlant.action?skudNumber=2045
Alexander-VG-zon3
Hittade denna tråd om hassel häck kanske inte är så bra val ändå.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=113591
IKS
Annars är ju syren som du också tog upp mycket tacksamt. Vacker, härdig, väldoftande och fin friväxande. Kan sättas ganska glest men nackdelen är väl att den växer långsamt innan den blir hög och ordentligt tät. Finns ju också trevliga dvärgsyrener som är mycket tätare men de tror jag bara säljs som krukade och är generellt väldigt dyra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kryddan03 @ 24-10-2012, 21:30) *

Tack ja där ser man, glömmer bort att använda skud nu när den finns igen flirting.gif
Kryddan03
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 24-10-2012, 21:33) *
Tack ja där ser man, glömmer bort att använda skud nu när den finns igen flirting.gif

Samma här. smile.gif

Du skulle inte kunna tänka dig forsythia? I och för sig är väl inte den som säljs mest inhemsk europeisk (även om det finns en sort som är), men den känns ju nästan som det. Sedan är ju forsythiahäck så otroligt vacker när den blommar:

Dessutom tillhör den samma familj som oliv, syren och jasmin vilket ju inte är en så illa familj att tillhöra. wink.gif

Duger inte Piccantes förresten? ;D
Huggorm
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 24-10-2012, 21:23) *
Hassel har jag blivit sugen på nu också när jag läser om den, skulle vara kul med nåt som är till nytto och gynnar naturen. Men har aldrig sett hasselhäck och undrar om den blir bra som klippt häck.
Bostadsbolaget har satt hassel grupper som är härjade och ser bedrövliga ut, ibland får dom växa upp och sen klipps dom ner helt och ibland stammar dom upp dom med mängder av stubbar ner till.

Men frågan är om det blir några nötter på en klippt häck? Om inte så är det ju av begränsad nytta för naturen. Annars är det ett utmärkt argument för att välja hassel.

Vill man ha något europeiskt kan man ju gå ett steg till och välja det svenskaste av träd, nämligen oxel. Uppstod i Sverige en gång i tiden, och finns förutom här bara på enstaka lokaler i grannländerna.
Monarda
Vi har en oxbärshäck som vi är väldigt nöjda med. Hög och tät och dom små svarta bären gillas av fåglarna. Dessutom får den vacker höstfärg.
oliv
Syrenhäck som man klipper tillbaka för att den skuggar för mycket blir väldigt fult enligt mig (har sett sådana exempel). Om man låter den växa till sig, då skuggar den nog rätt mycket.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kryddan03 @ 24-10-2012, 21:57) *
Samma här. smile.gif

Du skulle inte kunna tänka dig forsythia? I och för sig är väl inte den som säljs mest inhemsk europeisk (även om det finns en sort som är), men den känns ju nästan som det. Sedan är ju forsythiahäck så otroligt vacker när den blommar:

Dessutom tillhör den samma familj som oliv, syren och jasmin vilket ju inte är en så illa familj att tillhöra. wink.gif

Duger inte Piccantes förresten? ;D

Gillar inte riktigt klippt forsythia, gillar dom mer friväxande annars är dom ju väldigt vackra. Tack för förslaget, jo piccante duger smile.gif

CITAT (Huggorm @ 24-10-2012, 22:22) *
Men frågan är om det blir några nötter på en klippt häck? Om inte så är det ju av begränsad nytta för naturen. Annars är det ett utmärkt argument för att välja hassel.

Vill man ha något europeiskt kan man ju gå ett steg till och välja det svenskaste av träd, nämligen oxel. Uppstod i Sverige en gång i tiden, och finns förutom här bara på enstaka lokaler i grannländerna.

Jo det blir nog mindre nötter, men när jag läste tråden tror jag hassel inte funkar som häck (klippt), hade det varit mer utrymme hade jag gärna haft en hassel avgräsning.

Ska fundera mer på oxel, fåglar äter väl bären ?

CITAT (Monarda @ 24-10-2012, 22:30) *
Vi har en oxbärshäck som vi är väldigt nöjda med. Hög och tät och dom små svarta bären gillas av fåglarna. Dessutom får den vacker höstfärg.

Nu läser jag inte alla inlägg innan jag svarar men vad bra att fåglar gillar bären, då är det till nytta för någon.

Höstfärg och att det händer nåt under hela året är ett stort plus.

CITAT (oliv @ 25-10-2012, 09:40) *
Syrenhäck som man klipper tillbaka för att den skuggar för mycket blir väldigt fult enligt mig (har sett sådana exempel). Om man låter den växa till sig, då skuggar den nog rätt mycket.

Har sett några sådan häckar här också och dom är sådär.
Cilla
Äppelhäck kan hållas smal och på den höjd man vill. Beskätning ärr enkel. Antingen sätter man den som rak spalje, elelr så binder man upp den som lepagehäck.

Beskärning tar inte mer tid än för någon annan formbeskuren häck. När den blivit lite större tar man till elklipparen om man vill. eftersom man skär vbara i årsskotten så reparerar träden också fnasiga snitt väl.

Bra häckval för trädgård med barn, kul för att man kan ha många äppelsorter och lagom med frukt på varje sort, bra för att platsutrymmet på bredden inte behöver vara så stor. Kräver att man stagar och bilder lite i början, men efter bara ett år år står de ofta väl av sig själva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon