CITAT (Kryddan03 @ 24-10-2012, 21:57)

Samma här.
Du skulle inte kunna tänka dig forsythia? I och för sig är väl inte den som säljs mest inhemsk europeisk (även om det finns en sort som är), men den känns ju nästan som det. Sedan är ju forsythiahäck så otroligt vacker när den blommar:

Dessutom tillhör den samma familj som oliv, syren och jasmin vilket ju inte är en så illa familj att tillhöra.
Duger inte Piccantes förresten? ;D
Gillar inte riktigt klippt forsythia, gillar dom mer friväxande annars är dom ju väldigt vackra. Tack för förslaget, jo piccante duger

CITAT (Huggorm @ 24-10-2012, 22:22)

Men frågan är om det blir några nötter på en klippt häck? Om inte så är det ju av begränsad nytta för naturen. Annars är det ett utmärkt argument för att välja hassel.
Vill man ha något europeiskt kan man ju gå ett steg till och välja det svenskaste av träd, nämligen oxel. Uppstod i Sverige en gång i tiden, och finns förutom här bara på enstaka lokaler i grannländerna.
Jo det blir nog mindre nötter, men när jag läste tråden tror jag hassel inte funkar som häck (klippt), hade det varit mer utrymme hade jag gärna haft en hassel avgräsning.
Ska fundera mer på oxel, fåglar äter väl bären ?
CITAT (Monarda @ 24-10-2012, 22:30)

Vi har en oxbärshäck som vi är väldigt nöjda med. Hög och tät och dom små svarta bären gillas av fåglarna. Dessutom får den vacker höstfärg.
Nu läser jag inte alla inlägg innan jag svarar men vad bra att fåglar gillar bären, då är det till nytta för någon.
Höstfärg och att det händer nåt under hela året är ett stort plus.
CITAT (oliv @ 25-10-2012, 09:40)

Syrenhäck som man klipper tillbaka för att den skuggar för mycket blir väldigt fult enligt mig (har sett sådana exempel). Om man låter den växa till sig, då skuggar den nog rätt mycket.
Har sett några sådan häckar här också och dom är sådär.