Huggorm
24-10-2012, 21:16
Jag håller på att bygga en mindre verkstad, och söderväggen tänker jag tegla för att kunna spaljera något fruktbärande. Väggen blir fyra meter bred och bortåt 3,5m upp till nock. Jag tänkte gjuta en sula och mura upp en bågformad kant som syns på bilden. Tänkte låta den sticka upp ungefär 40cm och vara lite mer än så under marknivå så får man i ungefär en kubik jord. Det blir även någon form av droppbevattning eller så, annars blir det väll ökentorrt på sommaren. Men det blir varm och fin jord som töar snabbt på våren.
Vad tros om konceptet? Är det något jag kan göra bättre? Det enda jag gjort hittills är att gjuta grunden till verkstaden så än finns stora möjligheter för justeringar.
Allekulla
28-10-2012, 16:15
Hej, det ser bra ut. Men tänk på att upphöjningen måste gå ganska långt utanför takkanten, annars blir det som du säger torrt. Det kommer att bli ett drömläge för frukt. fyll på med tidigblommande lökar och i innerkant tulpaner, så får du vårblomning också. Tulpaner gillar torr plats.
Huggorm
28-10-2012, 16:49
Tanken är att taket i princip inte skall sticka utanför väggen, vindskivorna blir en bockad plåt bara. Det kommer rinna en del regnvatten ned för teglet, men jag tro det tål det. Så nog kommer det regna en del på jorden, men jag tror ändå den kommer torka snabbt när det varit sol en vecka eller mer. Men det återstår att se.
Bra tips med tulpanerna
kerstin z5-6
28-10-2012, 22:36
och penstemon gillar torrt och blommar senare än lökarna
Huggorm
28-10-2012, 23:33
Den hade jag inte ens hört talas om, men nu är det noterat här i tråden så får vi se vad jag kommer över för något. Jag hade tänkt mig något slags gröngödslingsväxter för att skugga jorden men jag har ju inte ens bestämt mig för vilket fruktträd jag skall spaljera. Jag har funderat på allt från druvor till nektarin och päron
kerstin z5-6
29-10-2012, 00:58
Den" är ett släkte med 100 eller mer underarter
CITAT (Huggorm @ 28-10-2012, 23:33)

Den hade jag inte ens hört talas om, men nu är det noterat här i tråden så får vi se vad jag kommer över för något. Jag hade tänkt mig något slags gröngödslingsväxter för att skugga jorden men jag har ju inte ens bestämt mig för vilket fruktträd jag skall spaljera. Jag har funderat på allt från druvor till nektarin och päron
Jag tänkte druvor direkt när jag såg det, men sen tänkte jag persika...och ja det är ju nästan nektarin. Och sen lökar så blir det nog jättefint.
Helén
Huggorm
29-10-2012, 20:32
Persika var det jag tänkte också och inte nektarin, jag skev fel. Det är ju nästan samma i alla fall

Jag funderar på storleken på väggen. Räcker det till en persika? jag har även funderat på minikiwi. En hanplanta måste man ju ha, helst i mitten. Skulle det få plats en eller två honplantor på varje sida, eller hur stora blir de?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.