Full version: Lökar i kruka
Boxer
Jag har satt olika lökar i kruka nu i höst. Tulpaner, allium, narcisser m.m.

Det är första vintern jag inte bor i zon ett och jag undrar om de kommer att klara sig utan att de grävs ner, utan står inne i en öppen träram. Krukorna är ca 30 cm i diameter.

Jag bor i Nybro och tror att det är ca zon 2-3 där.

Vad tror ni? Kommer de att överleva vintern?
Bassam
Hej
De behöver inne till sval gradar mellan +5-+10, mörk och torr.

H.Bassam
Krolliljan
Har själv fått rådet att det viktigaste är att det inte är blött. Själv tänkte jag prova att ha mina i vårt kallgarage.
När jag försökt förr och haft dem stående ute ,har de ruttnat.
Alexander-VG-zon3
Dom gånger jag haft med täckning lökar i krukor ute så har det blivit dåligt, krokus kom hyfsat många av och snödroppar har klarat sig bra.
Bassam
Hej
När marken är bra väl dränerad, växter blir mera tålamod mot frost, eftersom vattnet fryser inte runt om rötterna och förstöra dem.

Obs
Inne behöver dem lite vatten, sval grader med mörk, på grund av vill de vila under vinter tid.
H:Bassam
Natur liv
När jag för flera år sedan hade krukodling vid min campingbuss (zon 2) övervintrade jag krukor med vårlökar (och perenner) i gjutvävssäckar fyllda med löv. Det fungerade utmärkt och campingägarna gladdes över att jag räfsade undan löven. Det blev inte för fuktigt, eventuellt regn kunde passera genom säckväven.
abbbe
Jag har testat Påskliljor vilket har fungerat bra. Annars är det bara att testa och se!
HelénE
Jag gräver ner mina krukor i trädgårdslandet ungefär så att lite av kurkkanten sticker upp. Det brukar ha tinat i jorden ungefär när det är lagom att ta upp dem, lökarna brukar ha stuckit upp en bit och man får oftast loss krukorna ganska lätt. Nån gång fick jag ta hjälp av en hink ljummet vatten som jag gick hälla på utsidan kring en kruka.

Helén
RitRat
Vad bra att jag fick läsa denna tråd. Jag har planer på att plantera pärlhyacintlökar i en kruka.
Jag tänkte bara låta den vara inomhus ett par dagar, och sedan ställa på altanen där den skulle utsättas för full norrlandsvinter. Förmodligen skulle väl de lökarna frysa ihjäl.
Nu vet jag bättre; jag kan gräva ned krukan i jord (om jag nu hittar någonstans där marken inte har frusit än).
Eller kanske försöka förvara vid några få plusgrader någonstans - hemma har jag inget sådant utrymme, kanske hos någon granne eller kompis.
HelénE
CITAT (RitRat @ 27-10-2012, 21:04) *
Vad bra att jag fick läsa denna tråd. Jag har planer på att plantera pärlhyacintlökar i en kruka.
Jag tänkte bara låta den vara inomhus ett par dagar, och sedan ställa på altanen där den skulle utsättas för full norrlandsvinter. Förmodligen skulle väl de lökarna frysa ihjäl.
Nu vet jag bättre; jag kan gräva ned krukan i jord (om jag nu hittar någonstans där marken inte har frusit än).
Eller kanske försöka förvara vid några få plusgrader någonstans - hemma har jag inget sådant utrymme, kanske hos någon granne eller kompis.

När jag hade balkong så brukade jag vira in krukorna i några gamla mattor och ställa vid väggen mot lägenheten, det brukade klara sig. Men i Stockholm är det inte full norrlandsvinter, men med lite skydd omkring och mot en husvägg eller så så ökar nog chansen.

Helén
Boxer
CITAT (HelénE @ 27-10-2012, 17:49) *
Jag gräver ner mina krukor i trädgårdslandet ungefär så att lite av kurkkanten sticker upp. Det brukar ha tinat i jorden ungefär när det är lagom att ta upp dem, lökarna brukar ha stuckit upp en bit och man får oftast loss krukorna ganska lätt. Nån gång fick jag ta hjälp av en hink ljummet vatten som jag gick hälla på utsidan kring en kruka.

Helén

Så har jag gjort förr, men nu har jag inte möjlighet till det längre tyvärr. Kanske bäst att täcka med löv och en bit presenning?

Vill inte att allt ska bli förstört...har lagt flera hundra kronor på dessa lökar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon