kerstin z5-6
[attachment=72999:bigger_grus.jpg]

Grusområde
Tv i bild finns garageporten,efter ca 10 meter, th i bild finns ytterligare minst 30 kvm grus som är den del av den gamla grusade gången som var böjd och ledde till nämnda garageport.
Tidigare fanns här förutom häcken av Malus, en bred lång rabatt som är kvar,samt 75 kvm gräsmatta-oval formad.Denna gräsoval är nu även den borta/täckt med geoduk kross o singel överst

Har ideer och planer men kul att se om du skulle gjort annat?smile.gif

Pinnarna "är till för att snöplogaren ska se vart han kan köra maskinen.Framför pinnarna alltså -är ok att köra

På denna sida av huset norrläge,virvlar snön runt och är oftast meterdjup för det mesta mer .
kerstin z5-6
Hm? Är jag helt oklar eller är det bara så urtrist område?
ninja.gif crazy.gif blink.gif
Krolliljan
Neje
Jag var inne i dina album innan idag och tittade och duhar ju så många stora fina perennrabatter så jag funderar på om det finns något du inte har som du skulle ha här. g.gif Eller mer av något du har g.gif.
Växthus har du ju

Något upphöjt,Rejält upphöjt
kerstin z5-6
ja jag tänker så..nåt mer sparsmakat måste vara perenner för de försvinner ju, lökar med..kanske något träd. Vi får se.Tack smile.gif
Klint
Jag har också tittat på och beundrat din trädgård Kerstin! Det jag tänkte på var barrväxter nåt jag själv nyss upptäckt att det finns många vackra.Tidgare har jag mest tänkt på tuja vilken jag inte gillar men det finns ju väldigt många och lägre,du vet alla gånger fler sorter än jag! Men det är ju inte säkert att det passar ihop med din trädgård som jag tycker är väldigt romantisk,fast å andra sidan vill du kanske ha nåt helt olikt? Ja så tänkte jag.
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-10-2012, 21:18) *
Hm? Är jag helt oklar eller är det bara så urtrist område?
ninja.gif crazy.gif blink.gif

Jag har lite svårt att få överblick över vilket område det ska planteras på och var det ska vara grusgång/väg till garaget.
Ska gruset där det inte är väg tas bort eller ska det vara kvar mellan ev. växtlighet?

Du kan inte lägga in några bilder till från lite fler vinklar?

Helén
kerstin z5-6
Gruset ska vara kvar förutom ev planteringar -då jag inte vill ha gräsmatta att klippa.
Ska ta fler bilder .Återkommer.
Har en tuija häck på baksidan kan tänka mej fler, tror tom jag har 5-6 st på tillväxt i skogen smile.gif
Eva 33c
Ja, träd är väl ett bra förslag. Som sticker upp ordentligt över snön sen och ger lite karaktär åt området. Såna som bildar stam med krona, så skymmer de inte utsikten mot rabatterna heller. Och med nån snygg låg marktäckare runt fötterna... Lökväxter på våren kanske...
fast jag håller med Helene att det är lite svårt att få en uppfattning om hur området är tänk.
Rihane
Har blivit förtjust i vit isop. Hade jag den platsen skulle jag utgå från massor av den.
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-10-2012, 11:28) *
Gruset ska vara kvar förutom ev planteringar -då jag inte vill ha gräsmatta att klippa.
Ska ta fler bilder .Återkommer.
Har en tuija häck på baksidan kan tänka mej fler, tror tom jag har 5-6 st på tillväxt i skogen smile.gif

Jag tänkte också på barrväxter. Tänkte på lite lägre tallar och olika sorts tujor både höga och låga, finns ju jättefina lågväxande tallar också, fast de brukar vara attans så dyra har jag sett. Men det är snyggt med sånt ihop med grus tycker jag.

Helén
kerstin z5-6
Tall har jag fullt av,frösådda ett par meter från området så nja..[attachment=73081:DSC02255_sm_11.jpg]

Detta är bakom häcken som syns o bakom vägen som går förbi huset..dvs inte en själ, inte ett hus, o fullt av pil/sälg,gran, tallplantor o allehanda ting smile.gif
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-10-2012, 22:15) *
Tall har jag fullt av,frösådda ett par meter från området så nja..[attachment=73081:DSC02255_sm_11.jpg]

Detta är bakom häcken som syns o bakom vägen som går förbi huset..dvs inte en själ, inte ett hus, o fullt av pil/sälg,gran, tallplantor o allehanda ting smile.gif

biggrin.gif Tänkte inte riktigt på att du bor norröver och förmodligen just har tall så det räcker...Hehe, jag som tänkte lite lingonplantor hade passat till duh.gif

Lägg upp några mer bilder så kanske det kommer lite bättre förslag.

Helén
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle nog försöka få in stoooora sprängstenar och bygga lite kul med.
Ett liten upphöjd damm som avger mystisk ånga kanske
En skön stol i skugga
Kanske en liten stuga att sitta och dricka kaffe i då det regnar
Barr, gräs och mera stenar.
En ljugarbänk i grösnka mellan stenarna
Härliga färgglada marktäckande växter som kryper mellan och över stenarna
Uppstammade buskar som kanske Rödbladig Smällspirea.
Ja, det var några förslag yes.gif
Eva 33c
Är bilderna från din trädgård Helen? Blev förtjust i den uppstammade smällspirean. Det ska jag nog ge mig på...
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Eva 33c @ 28-10-2012, 08:26) *
Är bilderna från din trädgård Helen? Blev förtjust i den uppstammade smällspirean. Det ska jag nog ge mig på...

nej, bilderna är tagna från 2 andra trädgårdar men en uppstammad Smällspirera har jag yes.gif
Eva 33c
Ja, jag fick liksom en vision av att göra två små träd, en av den röda smällspirean och en av den vanliga gröna och plantera dem som ett par nånstans. Plötsligt dök sagan om "Snövit och Rosenröd" upp i minnet... Ska ta några sticklingar av dem båda och testa. Vintern är tid för trädgårdsfunderingar av alla slag, det enda roliga med den flirting.gif
Tack för bilderna!
Helen i Piteå Zon 5
Det går både lätt och fort att göra små stamträd av Smällspirean. Jag brukar dessutom 'skala av' stammens 'flagor' för att den ska vara 'blank o fin', klipper också bort massor av skott som kommer nerifrån eftersom den gärna vill fortsätta som buske. Lycka till!
kerstin z5-6
Stenar absolut! det ska jag ha om jag bara får hit dem.smile.gifNån sittplats med här är lite morgonsol mot hus sidan .
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2012, 11:59) *
Stenar absolut! det ska jag ha om jag bara får hit dem.smile.gifNån sittplats med här är lite morgonsol mot hus sidan .

Du får be någon granne med traktor att hjälpa till med stentransporten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon