Full version: Nej...det snöar
HelénE
och termometern står på -1. Nu är det alltså kört för i år med trädgårdssäsongen.

Var ju så mycket som blommade fortfarande och som blommade igen men nu så blir det ju sista knäcken för det mesta, och det blir det trädgårdsdött flera månader framåt och det känns så tråkigt.

Vill bara dra täcket över huvudet och vakna upp i april. -cry-.gif

Nå jag fick skyndsamt skörda druvorna:

[attachment=73008:DSC00652.JPG]

Små, kanske något sura, men ändå rätt goda. Kan tillägga att vindruvan planterades i år, i juli, så att det ens blev nåt alls var ju ett under.

Helén
Monaxe
Allt för tidigt med snö redan sad.gif

Har inte fått någon snö här på västkusten (ännu) men det ligger strax över nollan så det kommer nog snart...

Har fått rädda in alla krukor med citron, oliv osv. Fattar inte vart denna säsongen blev av, den hann ju knappt börja...
HelénE
Förra året kom det än tidigare, början av oktober, men sen blev det varmt igen. Men det var ju inte till nån nytta för då hade ju allt redan frusit och dött.

Nej en perfekt höst är som 2006 det var första året vi bodde här. Varmt länge och första snön och kylan kom först 6 januari 2007, då plockade jag de sista gula kantarellerna för den säsongen...så borde det vara varje år. Vit jul kan jag vara utan.
Helén

Krolliljan
Jag kan också vara utan en vit jul.
Satte de sista reaplantorna och lökarna idag. Inte vill jag ha snö än eller kyla. no.gif
hattstugan

Vill inte heller ha snö och kyla! Har ff inte fått ner alla lökar för det går inte att gräva i leran nu!
Monaxe
CITAT (hattstugan @ 25-10-2012, 23:14) *
Vill inte heller ha snö och kyla! Har ff inte fått ner alla lökar för det går inte att gräva i leran nu!

Nej lökarna kom inte i jorden, men det var mest pga allt regnande som det blev uppskjutet gång på gång. Det enda som hade kunnats sättas tror jag var näckrosor... Och nu är det kallt och snö redan, längtar redan efter våren. Det kommer att bli en lång väntan.
kerstin z5-6
Nu är frötiden , beställningarna.. sen kommer växtbeställningarna i dec-feb och före det startar sådderna..bara en transportsträcka och sen är det vår:)
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2012, 23:33) *
Nu är frötiden , beställningarna.. sen kommer växtbeställningarna i dec-feb och före det startar sådderna..bara en transportsträcka och sen är det vår:)

Tyvärr är jag dålig på just den biten. Har ingen plats inne att hålla på med frösådderna. Vd beställer du för växter i dec-feb och varifrån?

Helén
Vinterflickan
Min termometer stod på -3 här i morse när jag klev upp vid 08.15... *brrr*
OM det nu ska komma snö & var kallt får det gärna komma & stanna istället för att komma i omgångar & bara slaska.... Väntar dock gärna med snön till december åtminstone!
Rihane
Gillar snö. Tycker den kan få komma någon gång i slutet på november för det lyser upp.
Men det snöade igår, inget som låg kvar och jag sa att vi kunde låtsas att det var hagel. Men det var snö. En månad för tidigt.
fvd
Jag gillar den här tråden men saknar en sak som skulle göra den intressantare. Var är vädret !! Jag bor i Halmstad och här är solsken och sex plus just nu jag misstänker att det har varit några minus i natt, men vet inte (jag skall nog önska mig en väderstation i julklapp). Det skulle vara bra om ni t ex anger vilken zon ni är i. Det skulle kännas som att höra hur ens vänner har det i hela långa landet.
HelénE
CITAT (fvd @ 26-10-2012, 11:31) *
Jag gillar den här tråden men saknar en sak som skulle göra den intressantare. Var är vädret !! Jag bor i Halmstad och här är solsken och sex plus just nu jag misstänker att det har varit några minus i natt, men vet inte (jag skall nog önska mig en väderstation i julklapp). Det skulle vara bra om ni t ex anger vilken zon ni är i. Det skulle kännas som att höra hur ens vänner har det i hela långa landet.

Bor i Stockholm/Åkersberga. Tänkte inte på det men det syns i vart fall på min medlemsprofil.

Helén
Rihane
Bor i Stockholm. Det står i min profil. Jag bor närmare bestämt i Tumba en söderförort till Stockholm.
polecat
Hade -8 grader i går morse och fick bråttom på em att "hacka" fram de morötter som var kvar i landet......(strax norr om Östersund) De var jättegoda och hade inte tagit skada.
HelénE
CITAT (polecat @ 27-10-2012, 11:04) *
Hade -8 grader i går morse och fick bråttom på em att "hacka" fram de morötter som var kvar i landet......(strax norr om Östersund) De var jättegoda och hade inte tagit skada.

Hos mig var det -5 i morse. Men sen har solen skinit under dagen så det har varit hyfsat, men där det är skugga finns fortfarande snö kvar. Och det mesta i växtlighet har nu kroknat.

Måste ta och kupa rosorna i morgon innan jorden fryser helt.

Nå alla löv har nästan rasat ner nu, bara hoppas det blir lite +-grader till nästa helg så man kan blåsa undan de värsta ansamligen eklöv. De fastnar nämligen väldigt bra i min hunds päls med följd av att vi får massa elköv inne också. Dammsög i förrgår, det syns inte längre...

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon