Hasse_h
Vi har tre pallkrageodlingar i vår nya trädgård. Har funderat på hur man skyddar dessa mot mördarsniglar?

Har hört att det ska fungera att sätta en bred koppartejp runtom på utsidan då de inte gärna kryper över detta. Är det någon som testat det?

Andra förslag?
Natur liv
Jag har själv funderat på ett elstängsel, men än så länge har jag inte så många sniglar så jag har inte behövt prova. Här är en variant:

http://www.engelbert.se/garden10.htm
Eva i Västerås
Ja, åkersniglar klättrar i alla fall över en vanlig träkant som är 25 cm hög!
Jag funderar också på hur jag ska fixa det till nästa år. Då blir det ytterligare en massa godis, när jag verkligen kommer igång med grönsaksodlingen.
Hur effektiv är koppartejpen?
ingaröbo
Jag brukar lägga ut snigelmedel utanför kragarna. Sniglarna blir mätta av medlet, går o lägger sig med den falska mättnaden och så dör de, bra va? Jag brukar inte ta död på djur men sniglarna dödar jag gärna och utan eftertanke rotfl.gif
Snigelmedlet strör jag ut även utanför trädgårslandet och ibland även runt vissa plantor t.ex. jordgubbar.

Ett annat bra sätt är att dränka dom. Gräv ner en burk etc. och häll i öl. Sniglarna gillar jästdoften, de kryper ner i ölen, dricker och blir berusade (om det är alkohol i) och drunknar.
Snigelmedlet innehåller också jäst och det är det dom gillar.

Båda sätten använder jag mig av och det funkar bra tummenupp.gif
Bassam
Hej

Bästa sättet är att samla dem och tillväga på dem såsom önskas.
Obs
Jag läste tidningen om en kvinna som fångade tusentals av dem.
H.Bassam
HelénE
CITAT (ingaröbo @ 26-10-2012, 18:08) *
Jag brukar lägga ut snigelmedel utanför kragarna. Sniglarna blir mätta av medlet, går o lägger sig med den falska mättnaden och så dör de, bra va? Jag brukar inte ta död på djur men sniglarna dödar jag gärna och utan eftertanke rotfl.gif
Snigelmedlet strör jag ut även utanför trädgårslandet och ibland även runt vissa plantor t.ex. jordgubbar.

Ett annat bra sätt är att dränka dom. Gräv ner en burk etc. och häll i öl. Sniglarna gillar jästdoften, de kryper ner i ölen, dricker och blir berusade (om det är alkohol i) och drunknar.
Snigelmedlet innehåller också jäst och det är det dom gillar.

Båda sätten använder jag mig av och det funkar bra tummenupp.gif

Jag stör också snigelmedel runt odlingslådorna, och de håller de flesta på avstånd, men någon kan ibland dyka upp i lådorna, många gånger så tar jag dem redan på väg upp.

Helén
Eva i Västerås
Problemet är att vi har odlingarna vid stugan, och är man inte där varje dag, varje kväll och vaktar så får dom ju fritt fram.
Så något som avskräcker är bäst.
Hasse_h
Snigelmedel, elstängsel, dränka i öl, etc i all ära, men är det ingen som provat koppartejp på sina pallkragar? Hade varit extremt bekvämt och enkelt om det funkar. Bryr mig inte om de härjar utanför, men mina kommande grönsaksbäddar ska de inte få fritt tillträde till. angry.gif
Eva i Västerås
CITAT (Hasse_h @ 31-10-2012, 09:09) *
Snigelmedel, elstängsel, dränka i öl, etc i all ära, men är det ingen som provat koppartejp på sina pallkragar? Hade varit extremt bekvämt och enkelt om det funkar. Bryr mig inte om de härjar utanför, men mina kommande grönsaksbäddar ska de inte få fritt tillträde till. angry.gif

Just precis!
Fungerar det så är det absolut enklaste sätter för mig också.
Eva Welam
Hej!

Jag hade också problem med sniglar i pallkragarna tills min man kom på en bra lösning.

Sök i pallkrageklubben på "Nu är det krig". Där beskrivs metoden både i text och bild.

Med vänlig hälsning
Eva
Påtoppen
Jag köpte koppartejp av Snigelshoppen som stod på en marknad. Har dock inte klistrat upp den än (köpte för några dagar sedan). Har däremot använt mig av ett gelé - snigelbarriär. Finns info/bild i en tråd under Pallkrageklubben.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon