Full version: Perennrabatter
Krolliljan
Jag fick ett svar i en annan tråd med bl a en bild som var så härlig och inspirerande och har fått en del andra med i svar på frågor jag ställt ,så jag tänkte att det skulle jag vilja ha mer av.

Den trädgård vi har nu är så ung så våra rabatter kan nog inte inspirera någon men jag själv behöver bli inspirerad och kanske andra med.

Man kan ju i o f s ta en liten del av en rabatt, en komposition.

Rabatten på framsidan vid midsommar blommade villigt
[attachment=73029:IMG_0001_1087.JPG]
kerstin z5-6
Fina milda färger krollliljan och den glada röda "uppstickaren" är en perfekt kombination:)

Här är min äldsta perennrabatt i bakgrunden och den nya rundeln med den fula kanten är min nyaste provodlings rosrabatt:)
Kanten ska jag göra något åt i vår och grus ska det vara runt den med:)

[attachment=73033:20120726...all_odla.jpg]
Krolliljan
Härligt.Stort och maffigt tummenupp.gif
Vad är det för vita härliga fluffiga växter till höger?
kerstin z5-6
Vita stor och hässleklockor blandat:)
hattstugan

Vad härligt att se lite fina blommor och sol!

Tycker om bilder för de kan inspirera!
HelénE
Inte för jag vet om det är nån inspiration men här är lite bilder på några av mina vilda rabatter:
[attachment=73086:DSC_0007__2_.jpg][attachment=73090:DSCN1038.jpg]

Helén
Krolliljan
Så vackert med plymspireorna och pionerna.
Undrar om jag kan få plats med plymspireor. g.gif
HelénE
CITAT (Krolliljan @ 27-10-2012, 23:25) *
Så vackert med plymspireorna och pionerna.
Undrar om jag kan få plats med plymspireor. g.gif

Bilden är från förra sommaren och så brukar det se ut. Men i år var det konstigt väder. De lila praktbetonikorna i nederkoant blommade först och blommade ut, sen kom plymspireorna och sist pionerna och då hade nästan plymspireorna blommat ut så i år vad det inte alls så fint som på bilden.

Får hoppas det återgår till det normala nästa sommar.

När jag flyttade hit för 6 år sen såg det ut så här i samma hörn, bilden är tagen någon månad senare...men ja det var mycket gräs:
[attachment=73100:DSCN1077.JPG]
Helén
Krolliljan
Före -efterbilder är ju bara så bra. tummenupp.gif

Jag behöver inspiration.
Ni har kanske någon del av en rabatt, en kombination som ni tycker blivit bra.
Krolliljan
Här hittad jag en sida som jag tyckte var bra.
kerstin z5-6
[attachment=73132:DSC01904.JPG]
[attachment=73131:DSC01979.JPG]
[attachment=73130:DSC01985.JPG]
[attachment=73129:DSC01993.JPG]

Apeltern-Holland lite inspiration om än inte bara rabatt smile.gif
Krolliljan
Måste se över "gångarna" mellan rabatterna.
Stensättning??
kerstin z5-6
[attachment=73137:DSC02849.JPG]

[attachment=73136:DSC02016.JPG]

Har samma problem ..
CillaM
Ah, fick nästan ett litet nervsammanbrott där Kerstin när jag såg dina bilder o stensättningen.... snacka om ångest! Hos mig alltså... jag som liksom inte ens får till trimmade kanter på det som jag har... iaf inte i tid *flin*
kerstin z5-6
jamen är ju inte hos mej smile.gif utan sånt jag tycker är fint bara:)
Krolliljan
Denna hittade jag just.
Vackert tycker jag
[attachment=73142:daylilies_grasses2.jpg]
Liknade bladformer men olika nyanser.
HelénE
CITAT (Krolliljan @ 31-10-2012, 06:18) *
Denna hittade jag just.
Vackert tycker jag
[attachment=73142:daylilies_grasses2.jpg]
Liknade bladformer men olika nyanser.

Snyggt.
Tyvärr skulle liljorna ätas upp hos mig, och elefantgräset vet jag inte om det klarar sig hos mig. Men jag har funderat å att prova. Liljorna kan ju bytas ut mot något annat.

Och gångar, det har jag knappt alls, men det är snyggt, men mycket jobb att göra dem.

Helén
hattstugan

Gångar kan göras av gräsmattan! Enklare att klippa och betydligt mindre jobb än med grus!

Engelsmännen har ofta gräsgångar!

Tycker att det är då gräset kommer till sin rätt!
kerstin z5-6
Klippa gräs är lätt???.. nää ett av de jobb jag verkligen hatar i trädgården..

Kanske för att vi har i min zon den där 24/7 solen som lyser..3ggr /v är inte helt ovanligt med regn på natten o strålande sol dagtid i juli..nej tack:(
Krolliljan
Vi gillar att klippa gräs så det får nog bygga på gräsgångar här men trampplattor och lite kantsättningar vill jag ha. Gräset väver ihop vår trädgård.Men jag jag älskar sten. Har längs huset och lite här och där i landen.
Tänkte kanske ha en gång med sten eller plattor längs ngt land men hittar ingen bra bild.
Klint
Vicken trevlig tråd! Jättefina bilder,gillar speciellt denna och den där monardasidan var intressánt ska titta vidare där.
Fick inte hit bilden men den med träd och funkior!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon