Full version: Nävor
Krolliljan
Nävor har denna sommaren blivit ngt av en nytt samlarobjekt.
Jag kan för lite om dem.
Försöker reda ut begreppen.
Flocknäva, blodnäva,biokovonäva, brunnäva .....???????
Ni som kan och ev har bilder. Kan ni hjälpa till?
Krolliljan
Där var jag lite snabb giggle.gif
Sökte här på Odla och hittade denna sida
Men jag vill gärna se bilder om ni har
malarmaster
kul att du upptäckt trädgårdens mångsidigaste växter.man blir lätt biten,jag har själv över 100 sorter och varianter.numera har jag ingen koll vilka isynnerhet som det dyker upp fröplantor som ger nya varianter.
jag rekommenderar att du lånar/införskaffar en bok som ger översikt,"Nävor" av Ulla Hårde.
där finns förutom bra bilder också ett basutbud av de varianter som finns.möjligt att du kan hitta den begagnad på www.bokborsen.se,annars bör den fortfarande finnas i handeln.
det finns otaliga varianter av näva och nya kommer hela tiden.
fördelen med nävorna är att det finns sorter för trädgårdens alla delar,höga,låga,stenparti,skugga m.m.
bilder har jag massor på dia,inlagt i dator inga då jag inte kan med tekniken,men vet du bara namnet på nävan går det att hitta rikhaltigt bildmaterial på nätet. ulf
Krolliljan
Tack för det tipset. thanks.gif
Jag har nu beställt boken. Hittade den på adlibris ( 150:-).
ninale
Tack för en ny spännande tråd.
Nu blev jag också nyfiken på boken. Kollade bokus och då dök boken "100 pioner" upp som också verkar intressant.
Jag vill också se bilder av era favoritnävor.
Har ni någon ovanlig näva i er trädgård?
HelénE
Nävor är något som jag inte varit så förtjust i tidigare, vet inte varför riktigt, men har tyckt många gånger att de ser skräpiga ut.
Men nu i år så köpte jag några ändå och satte i den plantering jag satt mitt nyinköpta guldregn i, och jag måste säga att jag hittills är glatt överraskad.
De har blommat hela tiden och fortfarande förra helgen så såg det så här fint ut som bilden visar. Nu har frosten tyvärr satt sina spår, men lång blomstertid på dem var det. / Helén
[attachment=73070:DSC00594.JPG]
malarmaster
visst kan en del sorter se lite skräpiga ut men det finns ju massor av andra varianter att välja på som håller sig vackra hela säsongen,min egen favorit är spansknävan,ger. endressi som blommar snällt hela växtsäsongen,alls ingen ovanlig sort men just det att det alltid är blommor på den gör den till en favorit.
ulf
Monarda
Kan verkligen rekommendera flocknäva. Den tycks växa varsomhelst och är en utomordentlig marktäckare för besvärliga områden. Dom här planterade jag för två år sedan. Jorden är egentligen bara avfall från grävningar trädgården och stora granar står bredvid. Tyvärr hittar jag ingen senare bild men kullen är helt täckt nu och dessutom blir det vackra höstfärger på bladen, blommorna är dock ganska blygsamma.

[attachment=73074:P1010583a.jpg]

Praktnävan är vacker och bildar stora rundade ruggar.

[attachment=73075:P6270207.jpg]
HelénE
CITAT (malarmaster @ 27-10-2012, 18:23) *
visst kan en del sorter se lite skräpiga ut men det finns ju massor av andra varianter att välja på som håller sig vackra hela säsongen,min egen favorit är spansknävan,ger. endressi som blommar snällt hela växtsäsongen,alls ingen ovanlig sort men just det att det alltid är blommor på den gör den till en favorit.
ulf

Säkert är det så att jag sett fel nävor förr. Tyvärr minns jag inte vilken sort jag köpte, ska kolla i morgon har lapparna kvar ute vid dem.
Jag tycker i vart fall de varit fantastiska. Enda är att de redan fyllt rundeln. Det stod förvisso att de var snabbväxande, men jag lär nog få dela dem redan nästa år. Men det är ju å andra sidan bra för då kan jag plantera en del på min slänt som jag försöker plantera starkväxande växter på för att slippa ogräs. Behövs lite till där bland japanska lyktor, praktlysing och bergklint för att inte nässlorna och annat skit inte ska lyckas återta området.

Helén

CITAT (Monarda @ 27-10-2012, 19:16) *
Kan verkligen rekommendera flocknäva. Den tycks växa varsomhelst och är en utomordentlig marktäckare för besvärliga områden. Dom här planterade jag för två år sedan. Jorden är egentligen bara avfall från grävningar trädgården och stora granar står bredvid. Tyvärr hittar jag ingen senare bild men kullen är helt täckt nu och dessutom blir det vackra höstfärger på bladen, blommorna är dock ganska blygsamma.

[attachment=73074:P1010583a.jpg]
Praktnävan är vacker och bildar stora rundade ruggar.

[attachment=73075:P6270207.jpg]

Praktnäva var det nog ja, ser ju precis ut som mina.

Helén
Krolliljan
Jag vet inte än vilken som är min favorit.
Många har jag köpt i år som små plantor så vi får väl se.
Flocknävor har jag haft förr och jag bara älskar framför allt knopparna.
Praktnävan min blir lite hängig vid regn.
Vit blodnäva är bedårande tycker jag.
Brunnävan jag köpte på trädgårdsföreningens marknad är jag lite spänd på.
kerstin z5-6
Såhär efter 10 år ångrar jag introduktion av nävor i min trädgård..de är så invasiva .. och kväver allt.
Ska gräva bort alla i vår.
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-10-2012, 22:20) *
Såhär efter 10 år ångrar jag introduktion av nävor i min trädgård..de är så invasiva .. och kväver allt.
Ska gräva bort alla i vår.

Att de är intensiva har jag i vart fall förstått tack och lov, så de har än så länge enbart planterats på ett ställe, väl avskiljt från annat. Och ska de planteras någon annanstans så får det bli just där det intensiva numera får växa tillsammans med annat intensivt, långt bort från det som jag försöker att det ska vara lite ordning i.

Tänk om jag förstått samma sak om praktlysing...

Helén
Krolliljan
Flocknävorna är ju mycket invasiva ( och säkert många fler)
Mne jag har nävor som inte är det också.
Krolliljan
CITAT (malarmaster @ 27-10-2012, 07:54) *
kul att du upptäckt trädgårdens mångsidigaste växter.man blir lätt biten,jag har själv över 100 sorter och varianter.numera har jag ingen koll vilka isynnerhet som det dyker upp fröplantor som ger nya varianter.
jag rekommenderar att du lånar/införskaffar en bok som ger översikt,"Nävor" av Ulla Hårde.
där finns förutom bra bilder också ett basutbud av de varianter som finns.möjligt att du kan hitta den begagnad på www.bokborsen.se,annars bör den fortfarande finnas i handeln.
det finns otaliga varianter av näva och nya kommer hela tiden.
fördelen med nävorna är att det finns sorter för trädgårdens alla delar,höga,låga,stenparti,skugga m.m.
bilder har jag massor på dia,inlagt i dator inga då jag inte kan med tekniken,men vet du bara namnet på nävan går det att hitta rikhaltigt bildmaterial på nätet. ulf

Idag fick jag min bok som jag beställde.
Tack än en gång för tipset.
Boken är jättebra. tummenupp.gif
oliv
Jag har haft praktnäva i många år och tycker fortfarande om den. Den har hållit sig på platsen, och nu när jag skulle flytta den så var det inte heller så besvärligt.
Har nu snöat in på vita, och skaffat vit blodnäva, vit brunnäva, vit skuggnäva och vit-rosa flocknäva. Det gör inget om de är invasiva. Har mest blandade rabatter med buskar.
vanjalarsa
Nävor var min favotit i många år. Men en del av dem är tyvärr väldigt ogräsartade och sprider sig ohejdat. Brunnäva tex har jag noggrannt utrotat. Synd för de är ju väldigt fina. Nu blir det inga fler nävor för min del.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Krolliljan
Brunnäva har jag köpt på marknad i augusti. Hur är den invasiv? Sprider den sig utåt eller är det fröna?
malarmaster
min erfarenhet är det fröna som den sprider sig genom.har inte upplevt att den breder ut sig annars.
det är enkelt att dra upp plantor som står fel osv.
annars är det mest praktnävan(himalayense) som jag har lite problem med.den hybridiserar lätt och sätter mycket frö,rötterna är också lite besvärliga att gräva upp men tar man plantorna när de är små går det lätt att hålla den i schack.dock blir det många trevliga varianter om man tar tillvara på småplantorna.
brunnävan går också att få i varianter om man vill det,har den i vitt,karmin,mörkt violett m.m.allt viltsått.
sedan är det ju en fråga om vilken sorts trädgård man vill ha,min är lite vild,gillar engelsk cottage stil.
då gör det inte så mycket om det dyker upp lite nävor,stockrosor,prästkragar,blåklockor m.fl lite här o där.
står de helt fel blir det spaden,annars får det vara. ulf
Krolliljan
Låter bra. Jag använder också spaden. tummenupp.gif
Rosamundi
Hej. Jag tyckte att boken av Ulla Hårde var rörig, men blev helt fast efter en bok av Birgitte Husted Bendtsen. Den finns på danska och heter då Storkenaeb - bogen om Geranium, eller på engelska då den heter Gardening with hardy Geraniums. Den är redigt och klart uppställd och innehåller MASSOR av information. Jag köpte boken och har sedan dess nävor av olika slag ÖVERALLT. Det finns en näva för varje plats. Och det där med att de dominerar - det är vl bara att ryckaq upp några stycken om de vill bli för många...
HelénE
CITAT (Rosamundi @ 09-11-2012, 15:27) *
Hej. Jag tyckte att boken av Ulla Hårde var rörig, men blev helt fast efter en bok av Birgitte Husted Bendtsen. Den finns på danska och heter då Storkenaeb - bogen om Geranium, eller på engelska då den heter Gardening with hardy Geraniums. Den är redigt och klart uppställd och innehåller MASSOR av information. Jag köpte boken och har sedan dess nävor av olika slag ÖVERALLT. Det finns en näva för varje plats. Och det där med att de dominerar - det är vl bara att ryckaq upp några stycken om de vill bli för många...

Tack för tipset, ska nog köpa den där danska boken. Har blivit lite intresserad sen jag skaffade några, de har varit så fina i år och blommade så länge men känner att jag vill läsa på mer innan jag eventuellt planterar några fler.

Men Kroliljan vad tyckte du om boken du beställde?

Helén
Krolliljan
Jag har ju inte läst den andra så jag har inget att jämföra med men Ulla Hårdes bok börjar med lite allmänt om nävor t ex vilka perenner som passar bra ihop med nävor, lite om bladen. Sen lite om tidiga höga låga.
Därefter skriver hon om nävorna indelat i färg för färg.
Sen lite om plantering, skötsel och förökning.
Därefter är halva boken om olika arter och sorter där hon skriver om :
höjd
läge
blomma
blad
blomning
härdighet
plantavstånd
ursprung
användning
jord
skötsel
förökning.
Boken är kanske inte heltäckande men jag tyckte den var bra och ett bra pris.
HelénE
CITAT (Krolliljan @ 10-11-2012, 10:38) *
Jag har ju inte läst den andra så jag har inget att jämföra med men Ulla Hårdes bok börjar med lite allmänt om nävor t ex vilka perenner som passar bra ihop med nävor, lite om bladen. Sen lite om tidiga höga låga.
Därefter skriver hon om nävorna indelat i färg för färg.
Sen lite om plantering, skötsel och förökning.
Därefter är halva boken om olika arter och sorter där hon skriver om :
höjd
läge
blomma
blad
blomning
härdighet
plantavstånd
ursprung
användning
jord
skötsel
förökning.
Boken är kanske inte heltäckande men jag tyckte den var bra och ett bra pris.

Ja den verkar onekligen mycket billigare, även om jag kan få nån arbetskamrat i Danmark att köpa den till mig så var den väldigt dyr, så jag tror jag nöjer mig med den du köpte.

Helén
octachoron
Jag har båda böckerna och Birgitte Husted Bendtsens bok är definitivt i klassen över Hårdes bok i både omfång och detaljer. Hårdes bok gavs ut på ICA förlag och deras trädgårdsböcker är oftast mindre omfattande, bra att köpa på bokrea eller att låna på bibliotek eftersom en mera omfattande bok ofta säljs för ungefär samma pris.
Lotta i Gbg
"Storkenaeb" av Birgitte Husted Bendtsen är helt outstanding. Ett måste om man är det minsta nävaintresserad.
I övrigt måste jag säga som flera andra här: Man kan inte prata om att nävor är på ett särskilt sätt utan då är det bra om man specificerar vilka arter/sorter det är man har erfarenhet av. Det finns så många som beter sig på olika sätt.
ingmet
Silkesnävan håller sig i schack.. kuddformad och som ökas genom delning. Otroligt vacker! Perfekt som ex kantväxt i en rabatt..
Harvey
Det där om man gillar nävor eller inte tror jag beror lite på hurdan trädgård man har, har man partier med rariteter där jorden skall synas mellan växterna så är dom kanske ingen höjdare, men jag som har en ogräsfylld trädgård där allt växer mer eller mindre hejvilt tycker dom är perfekta ;-)
Mina favoriter är nog Sirak, Rozanne, Spansknäva och liten och vanlig flocknäva. Sedan har jag en massa andra, dom som blommar en gång klipper jag ner, t.ex Kungsnävan får lätt mittbena annars. Mina stora brunnävor gräver jag bort och låter småplantor vara kvar, tycker dom är finare, men dom kapar jag också efter blomning för att förhindra fröspridning.
vanjalarsa
TYvärr så är min erfarenhet att väldigt många sorters nävor blir till ogräs..Den sk Brunnävan är ett hemskt exempel. Det är få enligt min erfarenhet som inte sprider sig ohejdat. Ett par som jag gillar och som inte har blivit ett ogräs hos mig är Rozanne och Patricia.
Två böcker om nävor som jag tycker är bra är Hardy garaniums avDavid HIbberd (rhs Wisley Handbooks Förlag)
Den andra boken heter också Hardy garaniums men den är skriven av Peter E YEo förlaget heter Timber press.
Mvh vanjalarsa rolleyes.gif
zissi
CITAT (ingmet @ 06-02-2013, 16:35) *
Silkesnävan håller sig i schack.. kuddformad och som ökas genom delning. Otroligt vacker! Perfekt som ex kantväxt i en rabatt..

Håller med dig där. Visst är den en av de vackraste nävorna. Liten, näpen, sprider sig inte mycket och själva blomman är så otroligt vacker. Har haft flocknäva också och visst är den bra som lite mer täckande näva. Här en bild på silkesnävans blomma, hade ingen på hela växten.
[attachment=74835:DSCN0108...lkesn_va.jpg]
Lotta i Gbg
Storkenaeb var länge slut på förlaget, men har kommit med en ny ännu bättre utgåva. För den som är det minsta intresserad så tycker jag att det här är den bok man ska ha. Jag har ett flertal nävaböcker, bl a av Peter Yeo, flera av dem är bra och kompletterar utmärkt, men för för den normalt till rejält intresserade är Storkenaeb allra bäst. Storkenaeb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon