|
Hej,
sent om sider kom jag iväg till perennrean, och nu har jag några nävor, smörbollar, timjan, och lite annat i krukor.
Här i södra Bohuslän (zon 1-2) har det varit några vassa frostnätter, men från måndag ska det bli milt o lite fuktigt igen.
Nu till min fråga: Det står ju ofta att man ska vattna ymnigt före tjälen, men ska man göra det också med växter som inte hunnit etablera sig så länge på platsen, eller finns det då risk att det blir för blött o isigt om rötterna?
tacksam för råd och dåd
CITAT (EKLO @ 27-10-2012, 16:26)  Hej,
sent om sider kom jag iväg till perennrean, och nu har jag några nävor, smörbollar, timjan, och lite annat i krukor.
Här i södra Bohuslän (zon 1-2) har det varit några vassa frostnätter, men från måndag ska det bli milt o lite fuktigt igen.
Nu till min fråga: Det står ju ofta att man ska vattna ymnigt före tjälen, men ska man göra det också med växter som inte hunnit etablera sig så länge på platsen, eller finns det då risk att det blir för blött o isigt om rötterna?
tacksam för råd och dåd Jag hade sett till att jorden jag satte dem i var lagom genomarbetat fuktigt, sen planterat och sen hållt koll genom att hänna efter med fungrarna en bit ner i jorden om det känns torrt eller fuktigt.. Blir det + grader och inget regn en lägre period skulle jag helt klart vattna dem. Om du vattnar när det är risk för -grader så vattna lite försiktigt och se till att det du vattnar hinner rinna ner så det inte ligger precis på ytan och fryser. Ovansidan av jorden fryser men bara någon cm ner så är det fortfarande + grader om det bara är några - på nätterna. Helén
Krolliljan
27-10-2012, 17:11
Så har jag gjort. Grävde ner rätt många de senaste dagarna. Det var fuktigt i jorden. När det blir lite varmare ska jag vattna dem.
ingrid fuxwall
27-10-2012, 18:44
Har planterat ganska mycket det sista och inte haft en tanke på att vattna - det kommer ju uppefrån i rikliga mängder
Säger som Ingrid, det behövs knappast vattnas efter all den rikliga nederbörden vi har haft och fortfarande har, även om det för nuvarande är nollgradigt eller under nollan. Plantera på bara!
Eva 33c
27-10-2012, 19:46
Nu går växterna i vila och vattningen av nyplanterade äxter är inte så kinkig. Men däremot kan det vara bra att komma ihåg sent planterade plantor i vår. Blir det en torr vår så kan de nyplanterade växterna torka bort fort då de knappast hunnit etablera några större rotsystem i den omkringliggande jorden. Här hos mig kan också hela jordklumpen tryckas upp på våren av tjälen där plantorna sen frystorkar bort om man inte puttar ner dem igen. Men det problemet kanske ni inte har längre söderut.
CITAT (CillaM @ 27-10-2012, 19:53)  Säger som Ingrid, det behövs knappast vattnas efter all den rikliga nederbörden vi har haft och fortfarande har, även om det för nuvarande är nollgradigt eller under nollan. Plantera på bara! Fast det beror kanske på vart man bor- Hos mig (Åkersberga) har det faktiskt inte kommit så mycket nederbörd sista veckan. Det regnade förra helgen och kom lite snö i torsdags men annars har det varit uppehåll, men blåsigt. Men är jorden fuktig när man planterar är det nog ingen fara, men det kan vara bra att hålla koll om det inte kommer nämnvärt med nederbörd. Och så håller jag med Eva om vårtorkan som kan vara fara för. Det är väldigt lätt att missa. Och jo även hos mig kan sent planterade växter tryckas upp, så det gäller att ha ögonen på dem. När sånt händer brukar jag bara ta lite blomjord (som jag förvarar inne och som inte är frusen) och packa om växten tills tjälen är borta och man kan gräva ner växten igen. Helén
Krolliljan
27-10-2012, 20:58
Japp bäst att hålla koll ifall det blir milt och torrt framöver. Det brukar jag göra med sena reaplantor. Förra året trycktes några av mina upp med. Bra tips med blomsterjorden.
CITAT (HelénE @ 27-10-2012, 20:58)  Fast det beror kanske på vart man bor- Hos mig (Åkersberga) har det faktiskt inte kommit så mycket nederbörd sista veckan. Det regnade förra helgen och kom lite snö i torsdags men annars har det varit uppehåll, men blåsigt. Men är jorden fuktig när man planterar är det nog ingen fara, men det kan vara bra att hålla koll om det inte kommer nämnvärt med nederbörd.
Och så håller jag med Eva om vårtorkan som kan vara fara för. Det är väldigt lätt att missa. Och jo även hos mig kan sent planterade växter tryckas upp, så det gäller att ha ögonen på dem. När sånt händer brukar jag bara ta lite blomjord (som jag förvarar inne och som inte är frusen) och packa om växten tills tjälen är borta och man kan gräva ner växten igen.
Helén Ja, helt klart är det olika hur det varit runt om i landet med väder och speciellt regnet! Här hos mig, o troligen även hos Ingrid F så har det regnat nästan konstant, därav kommentarerna. Se upp med uppfrysningarna, det händer här också, även med plantor som varit i jorden ett (1) år redan. När jag planterar så här års så planterar jag i en större grop än annars, luckrar den ordentligt och lägger på lite mer jord på för att förhindra att den "poppar" upp senare under vårvintern.
Hej Växter tar vatten också vatten av fukt som finns runt om dem, så för att undvika risken för frost, kan vi sprejer vatten på växtarna under frost tiden. För att vatten ger värme under förvandla från vätska Till is, på samtidigt ger växterna vatten som saknar på grund av frost. H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|