Full version: Odla på distans?
Vikola
Total rudis på odling men vill gärna prova att få upp lite grönsaker nästa år. Men om jag inte har möjlighet att vara så ofta i trädgården, vad ska jag då satsa på? Palsternacka tex borde funka. Tips, erfarenheter?
HelénE
Mycket beror det på vädret. Allt i ett trädgårdsland behöver vatten och är det torrt så måste det vattnas. Speciell i början när det ska gro och när plantorna är små, även palsternackor, rödbetor, lök, morötter mm.

Sen behöver det också skyddas mot tex rådjur.

Kryddväxter brukar vara rätt tåliga, speciellt om man köper färdiga plantor.

Helén
EKLO
Hej,

odlar själv vid sommarstugan, även om jag är där ofta, minst varannan helg, i södra Bohuslän. Hur mycket kan du vara där tro?

"Värst" är ju våren, när det gäller grönsaksodling, åtminstone i min zon - torka ofta i maj. Men täckodlar man med gräsklipp (eller annat) så behålls fukten i jorden bättre - alltså: så/plantera i rader, vattna rejält efter och lägg sedan direkt på gräsklipp eller annat mellan raderna. Täckodling gör också att du slipper så mkt ettårigt ogräs.

Jag tror också på rotfrukter, men i stort sett funkar ju allt - somligt är mer vattenkrävande än annat förstås.

Kul är det att odla! Och funkar inte allt är ju eg. ingen skada skedd - chansa o satsa.
Peztis
Mina föräldrar har hus och sommarstuga, de odlar på båda ställen. Visserligen har de grannar som håller koll men det blir ju inte samma som om man trädgårdslandet där man alltid är.

De odlar allt på båda ställen:morötter, sallat, rucola, potatis, jordgubbar, persilja, blommor, kålrabbi osv.

Täckodling använder inte de sig av (snigelproblemet hemma, inte på sommarstället) men jag tror nog att det skulle underlätta.

Du kan också fundera på att skaffa automatbevattning.

Men som alltid, skörden hänger ju mycket på vädret.

Jag tycker definitivt att du ska försöka! Så mycket kostar inte fröer och en påse sättpotatis, och glädjen att få skörda sitt eget är obeskrivlig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon