Jag har i år provat så lupiner och jättevallmo som växte jättefort och till och med blommade i sommar. Riddarsporrarna växte också snabbt men knopparna hann inte slå ut denna sommar.
Vilka fler perenner är lämpliga att så som växer snabbt och kan ge blommor redan första/andra året?
När man ska anlägga en helt ny trädgård så vill man ju att det ska växa fort och fylla ut snabbt i rabatterna.
kerstin z5-6
27-10-2012, 20:05
Alla eller vädigt många ger blom år två.Varmgroende ger ofta blom år ett.Exempel på enkla varmgroende är
Campanulasläktet-Hässleklocka, Storklocka mfl, Kungsljus,lammöra,Stockrosor,Digitalis,Riddarsporre som du sett, artemisia-tex sandmalört,salvia nemorosa mfl<:)
Börjar du så vart år har du dessutom alltid något nytt att se varje vår utom första året:)
Lycka till!
hs04290
11-11-2012, 00:51
Hej!
Sådde i år Malva Sylvestris; en djupt rosa perenn malva, och den blommade fantastiskt från strax efter midsommar till frost. Sägs vara kortvarig i rabatten och lär ogilla stillastående fukt ffa vintertid, men den här sommaren var den bäst av det nysådda!
HELENA
Hej
Jag sådde i vintras/våras för första gången perenner och tvååringar. De som blommade första sommaren var perennerna riddarsporre, höstvädd och blå gräsfibbla. De andra får jag vänta på till kommande sommar.
strandskatan
13-11-2012, 10:57
Kantnepeta blommade här första året vid direktsådd ute. Av förodlad pipört och violkungsljus blommade en del första året.
Helen i Piteå Zon 5
13-11-2012, 15:07
Nejlika - Dianthus i alla färger och former
En del sorters Allium, Alpmarton, Sommarviva för att räkna upp några till.
Monarda
14-11-2012, 15:00
Blåverbenan växer jättefort och blir jättehög. Kommer dock inte ihåg om den blommade första säsongen. Självsår sig gärna.
[attachment=73506:P9110170.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.