ninale
Jag har i år provat så lupiner och jättevallmo som växte jättefort och till och med blommade i sommar. Riddarsporrarna växte också snabbt men knopparna hann inte slå ut denna sommar.

Vilka fler perenner är lämpliga att så som växer snabbt och kan ge blommor redan första/andra året?
När man ska anlägga en helt ny trädgård så vill man ju att det ska växa fort och fylla ut snabbt i rabatterna.
kerstin z5-6
Alla eller vädigt många ger blom år två.Varmgroende ger ofta blom år ett.Exempel på enkla varmgroende är
Campanulasläktet-Hässleklocka, Storklocka mfl, Kungsljus,lammöra,Stockrosor,Digitalis,Riddarsporre som du sett, artemisia-tex sandmalört,salvia nemorosa mfl<:)
Börjar du så vart år har du dessutom alltid något nytt att se varje vår utom första året:)
Lycka till!
hs04290
Hej!
Sådde i år Malva Sylvestris; en djupt rosa perenn malva, och den blommade fantastiskt från strax efter midsommar till frost. Sägs vara kortvarig i rabatten och lär ogilla stillastående fukt ffa vintertid, men den här sommaren var den bäst av det nysådda!
HELENA
EKLO
Hej
Jag sådde i vintras/våras för första gången perenner och tvååringar. De som blommade första sommaren var perennerna riddarsporre, höstvädd och blå gräsfibbla. De andra får jag vänta på till kommande sommar.
strandskatan
Kantnepeta blommade här första året vid direktsådd ute. Av förodlad pipört och violkungsljus blommade en del första året.
Helen i Piteå Zon 5
Nejlika - Dianthus i alla färger och former yes.gif
En del sorters Allium, Alpmarton, Sommarviva för att räkna upp några till.
Monarda
Blåverbenan växer jättefort och blir jättehög. Kommer dock inte ihåg om den blommade första säsongen. Självsår sig gärna.

[attachment=73506:P9110170.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon