HelénE
Detta växer i 2 av mina rabatter invid huset. Har funnits sen jag flyttade hit och jag undrar vad det är. Första åren tänkte jag ogräs, men är inte länge så säker. Nån form av marktäckare? Har aldrig sett några blommor, inte ens ansenliga. / Helén
[attachment=73080:DSC00572_kopia.JPG]
kerstin z5-6
kanske rumänsk viol-se annan tråd..Viola jooii
HelénE
Har sett tråden, och tittat i den samt på nätet, men nej jag tror inte det. Mina blad verkar lite mer cirkelformade. Och nån blomma eller fröställning har jag aldrig sett.

Svär förstås inte på det hela, man måste kanske se en i verkligheten för att vara säker på det hela.

Helén
kerstin z5-6
ja ok
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-10-2012, 22:29) *
ja ok

Nå får se om det kommer något mer förslag.
De verkar inte sprida sig så jätte mycket, håller mest till i varsit hörn på var sida om verandan på en yta om ca 50x70cm. Verkar nog gilla lite skugga för det är det just på de ställena.

Helén
Peztis
Fast visst är den lik... Och är det inte en liten lila blomma där till vänster, nästan i mitten? Håll koll efter fröställningar, bild ser du min tråd (som du redan har sett biggrin.gif).
CillaM
Jo, nån viol är det ju, helt klart smile.gif Du får försöka komma ihåg tråden till våren och fotografera igen
Helen i Piteå Zon 5
Tycker att det ser ut som bladen från någon sorts Viol.
Violer som man inte ser blommorna på brukar ha sina frökapslar under bladen för att sedan i 'smyg' sprätta iväg fröna som gror till många nya småplantor som i sin tur skvätter iväg sina frön till ytterligare småplanor sweatingbullets.gif
HelénE
Var ser du en lila blomma? Var tvungen att kolla på stora originalbilden, men nej jag ser ingen blomma, bara lite eklöv under och lite annat skräp.

Men jag ska ut och kolla igen i morgon väldigt noga och se efter ev. fröställningar. Kanske till och med rycka upp nån för mer noga fotografering.

Tänkte när jag tog bilden att detta är säkert något sol de flesta kunniga vet vad det är...

Helén

CITAT (CillaM @ 27-10-2012, 22:56) *
Jo, nån viol är det ju, helt klart smile.gif Du får försöka komma ihåg tråden till våren och fotografera igen

Ok viol i vart fall är det nog. Kanske ska börja spana in dem väldigt tidigt på våren, det kanske blommar innan jag ens märkt det.

Helén
Peztis
CITAT (HelénE @ 27-10-2012, 22:00) *
Var ser du en lila blomma? Var tvungen att kolla på stora originalbilden, men nej jag ser ingen blomma, bara lite eklöv under och lite annat skräp.
...

Det är ju svårt att se på bild... Men du har ju det största bladet i mitten, något under centrum av bilden. Till vänster om det ser man en bladspets som sticker fram. Precis ovanför bladspetsen... Det ser i mina ögon och på min skärm lite lila ut. det var det jag tänkte kunde vara en blomma.
Bassam
Hej HelénE

Alla kan gissa nu, även om man har inte säker, du kan ta bara gissning och googla.

H.Bassam
HelénE
CITAT (Peztis @ 28-10-2012, 10:28) *
Det är ju svårt att se på bild... Men du har ju det största bladet i mitten, något under centrum av bilden. Till vänster om det ser man en bladspets som sticker fram. Precis ovanför bladspetsen... Det ser i mina ögon och på min skärm lite lila ut. det var det jag tänkte kunde vara en blomma.

Ok då förstår jag, men nej det var nog ingen blomma bara en vissnad kanapetablomma som fallit av står precis bredvid. Bilden är tagen i september och violer borde ha blommat för länge sen då. Har nu kollat dem noga i dag och inga fröställningar finns alls.
Peztis
giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon