Hej,
Jag har odlat fram väldigt mycket fin vitkål i år, och nu har jag investerat i en fin mjölksyrningskruka och vill göra surkål.
På de recept jag läser står alltid alla mängder angivna i vikt, men jag har ingen hushållsvåg, och skulle helst slippa skaffa en.
Hur gör man, är det extremviktigt med saltmängdens proportion i förhållande till grönsakerna, eller funkar det med omvandlingstabellernas lite mer "höftade" mängder tro?
tacksam för råd o erfarenheter
Piccante
28-10-2012, 10:05
Du kan inte låna en våg? Egentligen ska man väl strö saltet mellan lager med kål och packa kålen så den vätskar sig, då måste man ju väga så man tillsätter tillräckligt med salt. I en del recept står det att man ska täcka med saltvatten om kålen inte vätskar sig nog och då blandar man en saltlag och häller på så det täcker. Då är det ju enkelt att ta och mäta upp rätt mängd med ett decilitermått.
Men höfta till det, krukan har ju en bestämd volym och räkna 1l= 1kg kål.
Tack Piccante, ska kolla lite fler recept - men en liter salt till ett kilo kål som grundrecept, är det så du menar?
Antar att det är kålen som behöver vägas? Salt kan man nog ganska lätt få fram vad 1 dl väger. Brukar stå i framför allt äldre "köksbiblar".
Hittade i min! 1 dl fint salt = 125 g eller 100 g = 80 ml.
Har du någon personvåg? För i så fall kan du ju väga dig med kålen i famnen och sedan väga dig så får du på det sättet fram kålens vikt.
Piccante
28-10-2012, 10:24
CITAT (EKLO @ 28-10-2012, 10:21)

Tack Piccante, ska kolla lite fler recept - men en liter salt till ett kilo kål som grundrecept, är det så du menar?
Nej jag menar att man får utgå ifrån att 1l kål väger ca 1kg. 1 msk salt/ kg kål är grundrecept.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/115
Okidok, varmt tack för tips och råd och uträkningar!
kerstinbern
28-10-2012, 15:55
Funktionen för saltet är:
1: Få ut vätska ur kålen
2: Hindra otrevliga bakterier och svampar från att växa
3 Premiera mjölksyrabakterier
Man vill ha en salthalt på 2-3%
http://www.pickl-it.com/blog/636/brine-recommendations/
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-10-2012, 12:50
Surkål görs ju mycket nere på kontinenten och där använder man vår (även till all bakning)
När jag läser svenska recept på surkål, så känner jag inte igen allt
EKLO; du ska INTE använda salt med jod i !!! Det hämmar bakterieutvecklingen !!!
Edit; du bör dessutom gojsa runt i vitkålen med rentvättade, men ej steriliserade händer, det är DÅ saker börjar hända ... Dina händers naturliga bakterier gör att vitkål blir surkål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.