Peztis
Har precis grävt upp ett gäng yttepyttiga palsternackor (och några större). Tänkte att de växer nog inte så våldsamt mycket mer nu när jag fick hacka mig genom en jordskare.

Men det är inte mycket att skala och ugnsrosta så som jag brukar göra. Funderade därför på att skrapa dem rena, köra dem i matberedaren och sprida ut för att torka. Sedan kan man använda det malda i mat lite när det behövs.

Vad tror ni om den idén?
Boxer
Jag tycker att det låter spännande och väl värt att prova smile.gif
Eva 33c
Alltså, det borde absolut fungera. Tycker som Boxer, prova du och berätta för oss sen om det var bra eller dåligt! tummenupp.gif
Peztis
Då får jag väl sätta igång! Ska bara orka lyfta på rumpan, har precis smällt i oss våfflor!
Natur liv
Det ska bli spännande att höra hur det går, jag vill själv odla palsternackor nästa år och jag har funderat på hur jag ska ta tillvara på dem.
Peztis
Nu har jag skrubbat, skurit bort rötter (ähum, et är ju en rot men trådar osv) och dåliga partier. Körde dem på finaste skivan i matberedaren. Funderade på att köra med kniven också men risken då är att det blir mos och då är det svårare att finfördela. Så nu har jag spridit ut det på en bricka med hushållspapper och så står det vid värmefläkten. Det är lite smuligt men jag tänkte att om jag vill ha det finare så tar jag en sväng med kniven när det är torrt.

Så nu är det bara att vänta och se!

Undrar om det kommer ändra färg så som potatis och annat gör när det kommer i kontakt med luft? Fast inget har hänt ännu så förhoppningsvis inte.
kerstinbern
Vanligtvis rekommenderar man att man förväller grönsaker som skall torkas. Precis som när man fryser dem, i det här fallet skulle man då göra en kort förvälling av de rivna plasternackorna.

http://www.howtogardenadvice.com/harvestin...vegetables.html
http://www.gardenvegetable.net/harvest_ide...y_parsnips.html
Peztis
Ah... too late!

Såg att man skulle koka upp potatis om man ville torka det. Orsaken var för att det inte skulle ändra färg.

Men om man kokar upp en grönsak lite lätt, försvinner inte lite av näringsämnena då?
Natur liv
CITAT (Peztis @ 28-10-2012, 15:50) *
Men om man kokar upp en grönsak lite lätt, försvinner inte lite av näringsämnena då?

Ibland är det bättre att det blir exempelvis lite mindre kolhydrater, i alla fall för oss med diabetes. Vi mår bäst av att äta sådant som både är kokt och uppvärmt. Speciellt när det handlar om kolhydratrika potatisar. Fast jag vet inte hur mycket som egentligen försvinner vid en lätt uppkokning, det krävs kanske längre tid.
Christa
CITAT (Peztis @ 28-10-2012, 15:50) *
Ah... too late!

Såg att man skulle koka upp potatis om man ville torka det. Orsaken var för att det inte skulle ändra färg.

Det gör det men du kan ju använda förvällningsvattnet. Dricka det eller använda det till degspad eller grund till soppa. Vitaminerna försvinner det ju en del av vid torkning också.

I "Sigris bok om torkning" av Sigri Sahlin står det att man skall förvälla palsternackor innan man torkar dom.

Att breda ut dom på hushållspapper kan ha nackdelar.

Dels kan papperet innehålla ämnen som är skadliga för hälsan och dels är det stor risk att papperet fastnar på det man vill torka. Då får man ju också i sig av själva pappersfibrerna och inte bara ämnen som löses ut ur papperet.

Bli nu inte orolig över att du redan lagt dom på papper. Palsternackor innehåller ju i alla fall inget nämnvärt fett så det löser nog inte ur så mycket får man hoppas. Jag skulle i alla fall lägga över dom på något annat. Om bakplåtspapper är fritt från skadliga ämnen känner jag inte till men det fastnar i alla fall inte på samma sätt. Är dom lite halvtorra så kanske man kan lägga dom på tallrikar också om man inte har jättemycket.

När jag torkat svamp så har jag använt ett tunt plastnät som är avsett att torka tröjor på. När man gör torkollor har man ju nät i botten och det kanske finns nät som är avsett för livsmedel. Jag har i alla fall märkt att svampen torkar väldigt mycket snabbare på nätet än om den ligger på något tätt material.

När jag lagt svamp på fast material så har det till och med hänt att den blivit dålig innan den torkat.
Peztis
Det ligger på Torky och det fnasar sig inte som vanligt hushållsapper.

Nätet skulle allt behöva vara finmaskigt så att inte smulorna rasar rätt igenom. Men visst torkar det snabbare på ett luftgenomsläppligt material än på en bricka eller plåt.
Så därför har jag nu lyft över Torkyn med pålägg till en stor sil/såll jag har, då borde det komma lite luft underifrån.

Och så har jag två ark med Torky som jag varvar mellan, låter det ena torka och så häller jag över till detta och så får det andra torka. Det är ändå rätt mycket vätska i palsternackorna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon