CITAT (Peztis @ 28-10-2012, 15:50)

Ah... too late!
Såg att man skulle koka upp potatis om man ville torka det. Orsaken var för att det inte skulle ändra färg.
Men om man kokar upp en grönsak lite lätt, försvinner inte lite av näringsämnena då?
Det gör det men du kan ju använda förvällningsvattnet. Dricka det eller använda det till degspad eller grund till soppa. Vitaminerna försvinner det ju en del av vid torkning också.
I "Sigris bok om torkning" av Sigri Sahlin står det att man skall förvälla palsternackor innan man torkar dom.
Att breda ut dom på hushållspapper kan ha nackdelar.
Dels kan papperet innehålla ämnen som är skadliga för hälsan och dels är det stor risk att papperet fastnar på det man vill torka. Då får man ju också i sig av själva pappersfibrerna och inte bara ämnen som löses ut ur papperet.
Bli nu inte orolig över att du redan lagt dom på papper. Palsternackor innehåller ju i alla fall inget nämnvärt fett så det löser nog inte ur så mycket får man hoppas. Jag skulle i alla fall lägga över dom på något annat. Om bakplåtspapper är fritt från skadliga ämnen känner jag inte till men det fastnar i alla fall inte på samma sätt. Är dom lite halvtorra så kanske man kan lägga dom på tallrikar också om man inte har jättemycket.
När jag torkat svamp så har jag använt ett tunt plastnät som är avsett att torka tröjor på. När man gör torkollor har man ju nät i botten och det kanske finns nät som är avsett för livsmedel. Jag har i alla fall märkt att svampen torkar väldigt mycket snabbare på nätet än om den ligger på något tätt material.
När jag lagt svamp på fast material så har det till och med hänt att den blivit dålig innan den torkat.