CITAT (Cemdin @ 28-10-2012, 16:13)

Jag är novis på köksträdgårdar och försöker läsa mig in i ämnet. Detta är mitt första år med trädgård och jag försöker planera för hur köksträdgården ska se ut nästa säsong. Jag undrar lite hur ni gör för att ta frö på era odlingar. De växter som blommar först andra året, som palsternacka och morot, planterar ni dem på någon särskild plats för att låta dem stå kvar och blomma året därpå? Blir helt plötsligt så mycket att ta hänsyn till; växelbruk, invänta blomning året därpå och inte minst att kombinera växterna så det blir en snygg odling att titta på!
I mitt land vill jag gärna odla (och om det går samla frö från) morot, dill, persilja, palsternacka, grönkål, sallad, rädisor och sockerärter. Jag odlar också vitlök och potatis men där är "problemet" att min skörd blir för liten för att räcka till utsäde året därpå, så jag satsar på att köpa nytt istället.
va kul att du vill fröodla. ett bra sätt att lära sig mer om sina växter på. vill du veta mer kan du alltid läsa på
fröodling. författaren är aktiv på ett fröodlarforum på alternativ.nu. där står än mer att läsa.
sesam är en förening som rekomenderas varmt att du tar kontakt med om du vill ha praktisk och konkret hjälp.
nu är jag ingen fena direkt på fröodling men viss erfarenhet har jag skaffat mig. vissa sorter blandar sig gärna med andra. om du fröodlar kål får du inte ha ett rapsfält alldeles för nära dig. jag gjorde själv misstaget och fick en rolig men ej användbar avkomma. du låter helt enkelt några grönkålsplantor stå kvar i landet och gå i blom under våren. de liknar väldigt mycket raps och du skördar på samma sätt.
sockerärtor låter du bara baljorna sitta kvar och torka. sen plockar du ärtorna.
de andra växterna får andra svara på. lycka till!