Cemdin
Jag är novis på köksträdgårdar och försöker läsa mig in i ämnet. Detta är mitt första år med trädgård och jag försöker planera för hur köksträdgården ska se ut nästa säsong. Jag undrar lite hur ni gör för att ta frö på era odlingar. De växter som blommar först andra året, som palsternacka och morot, planterar ni dem på någon särskild plats för att låta dem stå kvar och blomma året därpå? Blir helt plötsligt så mycket att ta hänsyn till; växelbruk, invänta blomning året därpå och inte minst att kombinera växterna så det blir en snygg odling att titta på!

I mitt land vill jag gärna odla (och om det går samla frö från) morot, dill, persilja, palsternacka, grönkål, sallad, rädisor och sockerärter. Jag odlar också vitlök och potatis men där är "problemet" att min skörd blir för liten för att räcka till utsäde året därpå, så jag satsar på att köpa nytt istället.
Preussen
CITAT (Cemdin @ 28-10-2012, 16:13) *
Jag är novis på köksträdgårdar och försöker läsa mig in i ämnet. Detta är mitt första år med trädgård och jag försöker planera för hur köksträdgården ska se ut nästa säsong. Jag undrar lite hur ni gör för att ta frö på era odlingar. De växter som blommar först andra året, som palsternacka och morot, planterar ni dem på någon särskild plats för att låta dem stå kvar och blomma året därpå? Blir helt plötsligt så mycket att ta hänsyn till; växelbruk, invänta blomning året därpå och inte minst att kombinera växterna så det blir en snygg odling att titta på!

I mitt land vill jag gärna odla (och om det går samla frö från) morot, dill, persilja, palsternacka, grönkål, sallad, rädisor och sockerärter. Jag odlar också vitlök och potatis men där är "problemet" att min skörd blir för liten för att räcka till utsäde året därpå, så jag satsar på att köpa nytt istället.

va kul att du vill fröodla. ett bra sätt att lära sig mer om sina växter på. vill du veta mer kan du alltid läsa på fröodling. författaren är aktiv på ett fröodlarforum på alternativ.nu. där står än mer att läsa.
sesam är en förening som rekomenderas varmt att du tar kontakt med om du vill ha praktisk och konkret hjälp.

nu är jag ingen fena direkt på fröodling men viss erfarenhet har jag skaffat mig. vissa sorter blandar sig gärna med andra. om du fröodlar kål får du inte ha ett rapsfält alldeles för nära dig. jag gjorde själv misstaget och fick en rolig men ej användbar avkomma. du låter helt enkelt några grönkålsplantor stå kvar i landet och gå i blom under våren. de liknar väldigt mycket raps och du skördar på samma sätt.
sockerärtor låter du bara baljorna sitta kvar och torka. sen plockar du ärtorna.
de andra växterna får andra svara på. lycka till!
Peztis
Vad gäller persilja så kan du utse en plats där de kan få hålla till och fröså sig själva. Så har mina föräldrar gjort och de har alltid så mycket och fin persilja.

Och just ja, det behöver inte vara i trädgårdslandet! Deras persilja mår fint under äppelträdet och blomsterrabatten.

Själv har jag timjan och gräslök i rabatten vid entrén, rätt snyggt och praktiskt.
Eva i Västerås
Dill och persilja tar jag frön av. Dillen fixar det ju själv.
Persiljan får stå till året efter på ett bra ställe. Brukar plantera om dom på våren. Då ser jag vilka plantor som överlevt vintern. Krusbladig verkar vara härdigare, även om jag föredrar den slätbladiga.
Portlak ger frön om det är en varm sommar.
Bönor och ärtor är enkla att ta frön av, bara jag inte har för många sorter så de blandar sig.
Gyllenbär är enkla att ta frön av. Tomater har jag oftast mer än en sort, så det hoppar jag över.

Annars får det klara sig. Är det besvärligt så får det vara.
Cemdin
Tack för tips! Något rapsfält har jag inte i närheten, så då gäller det "bara" att få grönkålen att klara sig undan skogens djur en hel vinter smile.gif
Att plantera persilja i rabatter är ju en lysande idé! Jag gillar tanken på att inte bara ha köksträdgården i köksträdgården! I år odlade jag potatis i de nyanlagda rabatter som jag inte hade tid eller råd att fylla med perenner detta år (utan tänker ta tag i nästa säsong). Jorden blev så fin och lucker efter att jag grävt upp potatisen! Men grannarna har nog undrat lite vad jag tänkt med rabatterna egentligen wink.gif
Peztis
Haha, så gjorde jag också iår! Grävde bort alla perenner för att få bort kirskål och annat. Men sedan var ju marken bar och jag stod där med potatis med fina groddar. Blev väldigt fin potatis där!

Nu är dock rabatten täckt med kartonger, markväv och på detta en massa löv och annat. Ska hälla på kompost ovanpå så kanske jag kan peta ned lite annat där i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon