Hasse_h
Har nu påbörjat vår flytt till vårt nya hus! sweatingbullets.gif

Men, jag noterade i helgen en otroligt stinkande lukt utomhus som inte märkts innan. Den märks på en väldigt liten yta, precis längs grusgången till entrén.. så klart. Det luktar .. ja... f*n rent ut sagt. En sötaktig rutten lukt som jag inte kan placera helt. Tänkte först på liksvamp/stinksvamp, men är det inte lite för sent för den nu? Om det skulle vara den så är väl problemet övergående, läste att de luktar under 2-3 dagar bara?

Jag har letat ner i bland löv, buskar och gräs men hittar inget konstigt. Hade det varit en sådan svamp så borde den ju synts?

Ruttnande löv och växter brukar ju inte lukta illa, det är ju mer jordaktig doft så det tror jag inte det är. Det står en gammal varmkompost en bit bort, men den har jag öppnat och däri luktar det inte. Har sniffat kring trekammarbrunnens lock men ingen lukt där.

Så jag tror det måste vara någon växt el. dyl? Finns det några vissnande växter eller annat som kan lukta så illa på flera meters håll?

Annars får jag väl se om dagens regnoväder sköljer bort lukten... blink.gif
Eva i Västerås
Vid vår stuga har vi emellanåt problem med ventilationen till infiltrationsbädden.
Det kan lukta riktigt illa, men det luktar ju alltid avlopp, inget annat.
Kan det ligga något dött djur inne i ett snår? Eller är där så öppet att det inte kan vara så?
Ruttnande växter kan lukta hemskt illa, speciellt kålväxter och andra med kraftigt men känsligt bladverk.
Hasse_h
Infiltrationsbädden ligger i andra änden av trädgården, ventilationen har jag inte riktigt koll på var den tar vägen, men det luktar inte avlopp, den här lukten är värre...

Dött djur, ja varför inte. Det är lite snårigt kring där det luktar, ska ta fram en kratta och ficklampa och se om det kan ge nåt..
hattstugan

På din beskrivning verkar det som det finns ett djurkadaver i närheten!

Ibland händer det här hos mig att nån fågel flyger in i parabolen och landar bakom krukor på altanen och de stinker fast de är små!
Rihane
Finns en svamp som luktar illa. Liksvamp tror jag den kallas.

Edit: Sorry läste slarvigt blush.gif du har redan tänkt på det
Hasse_h
Var ute och letade men nu efter gårdagens kraftiga regnväder är lukten borta och jag hittade inget konstigt. Skumt.
Wilmer
Jag har varit med om att det luktar lik då det regnat och varit extremt blött länge på våt lerjord, lotten tex. där vatten blir stående i leran länge. Antar att det är någon anaerob (heter det väl?) process som gör att nedbrytning av växdelar luktar apa eller så? Doften från avloppet är annorlunda. (bättre!)
HelénE
CITAT (Wilmer @ 30-10-2012, 23:46) *
Jag har varit med om att det luktar lik då det regnat och varit extremt blött länge på våt lerjord, lotten tex. där vatten blir stående i leran länge. Antar att det är någon anaerob (heter det väl?) process som gör att nedbrytning av växdelar luktar apa eller så? Doften från avloppet är annorlunda. (bättre!)

Slår mig om att jag varit med om samma sak i ett bostadsområde jag bodde i när jag var barn. Det fanns inget avlopp eller dagbrunn i närheten men på ett ställe längs en gångväg så luktade det satan varje höst när det regnade mycket.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon