Full version: Plantera i kylan...
SannaM
Hej alla kloka!

Har ett gäng lavendelplantor som jag inte hunnit få i jorden innan kölden slog till (mälardalen). Vad är smartast av följande:

1) Kasta ner frusna plantor i jorden så snart som möjligt. Då får man isåfall lyfta av frusen jordskorpa på ett par cm först.

2) Ta in och tina plantor innan plantering enl ovan (=lättare få av plastkrukan som nu frusit fast)

3) Invänta sannolikt blidväder nån gång i November och peta ner plantorna då (= lättare plantera men plantorna blir ju rejält frusna innan)

4) Som 3 men ta in plantorna i väntan på blidväder (=tinar för att sen få köldchock vid planteringen.)

Någon som har något vettigt att säga?

Sanna
kerstin z5-6
Jordslå känns ju bäst,inte ta in dem..Är det för hårt att gräva i rabatt skulle jag skaffa icke frusen påsjord och sätta krukorna i den i en ram tex en pallkrage på skyddad plats.
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-10-2012, 18:43) *
Jordslå känns ju bäst,inte ta in dem..Är det för hårt att gräva i rabatt skulle jag skaffa icke frusen påsjord och sätta krukorna i den i en ram tex en pallkrage på skyddad plats.

Håller med.

Helén
CillaM
CITAT (SannaM @ 29-10-2012, 13:18) *
Hej alla kloka!

Har ett gäng lavendelplantor som jag inte hunnit få i jorden innan kölden slog till (mälardalen). Vad är smartast av följande:

1) Kasta ner frusna plantor i jorden så snart som möjligt. Då får man isåfall lyfta av frusen jordskorpa på ett par cm först.

2) Ta in och tina plantor innan plantering enl ovan (=lättare få av plastkrukan som nu frusit fast)

3) Invänta sannolikt blidväder nån gång i November och peta ner plantorna då (= lättare plantera men plantorna blir ju rejält frusna innan)

4) Som 3 men ta in plantorna i väntan på blidväder (=tinar för att sen få köldchock vid planteringen.)

Någon som har något vettigt att säga?

Sanna

Har du redan tjäle i jorden Sanna? Några centimeter av frostbiten jordskorpa gör inget, men när det gäller lavendelplantorna så kan du lika gärna jordslå krukorna i jord som redan sagts, eller bara sätta ut dom på skyddad plats men med möjlighet att regnet kan komma åt att vattna dom. När jag tänker på plantering nu så är det väl mest träd och rosor som går an, resten får vänta tills nästa år. Nåt som jag hoppas själv på ska komma snarast möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon