Foxley
Vi planerar att ha lite rosor i trädgården till sommaren nästa år och har nu fått tag på Flammentanz och Lykkefund. De senaste dagarna har det ju varit strax under minusstrecket på nätterna här i zon 3 och idag kom det även lite snö på dagen. Det känns som det kanske är försent att få ner rosorna nu med tanke på frost och tjäle.

Vad säger ni, är det på gränsen eller finns det fortfarande tid?

Om det skulle vara försent, går det att sätta dessa i jord inomhus nu för att sedan plantera dom till våren i trädgården?

Aqvakul
Inga problem att sätta dem nu!
Foxley
CITAT (Aqvakul @ 29-10-2012, 14:52) *
Inga problem att sätta dem nu!

Det låter bra! Tack för svar. smile.gif
johanare
Vilka riktlinjer finns för detta?

Bor själv i Zon 1 och vi har också haft frost, ner till -6 någon natt.
Kommer troligtvis att ligga mellan -5 och +10 kommande månaderna...är det då ok att sätta detta?

Ska man vattna? När behöver man täcka/isolera plantan?

Krolliljan
Jag bor i zon 1.
Jag planterade rosor( och perenner) i början av veckan.
Här regnar det ju emellanåt och är milt nu så därför vattnade jag även vid planteringen får att undvika luftfickor.
Blir det torrt och milt framöver slår jag nog på en skvätt vatten på dem. De har ju dålig kontakt med jorden och står ju som om de stod i kruka.
Bassam
Hej
Om vi sprutar vatten på dem när frosten kommer, vattnet ger värme när det vänder till is, så skyddar
Det växterna från is risken.
H.Bassam
Foxley
Jag hann få ner rosorna innan frosten kom. Det är ganska precis en vecka sedan de blev planterade. Jag vattnade direkt efter, ganska mycket också och lade sedan en hög med löv runt varje planta. Det borde väl räcka som skydd? Ska jag vattna en gång i veckan nu i början eller låta de vara när frost och tjäle börjat sätta in?
Bassam
Hej

Det är bra att ge dem vatten under den kommande frost, eftersom vattnet ges värme när de konverterar från en vätska till is.
H.Bassam
renate
Rosorna har slutat växer nu och det är fuktigt/blöt nu i nov.Jag tycker inte du ska vattna de nu,de klara sig.Vattnar du för mycket nu kan rötterna ruttnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon