Maria zon 6
Har det någon betydelse om man sår i svarta eller ljusgröna krukor?
Det borde ju vara så att ljusgröna är att föredra - då reflekteras ljuset bättre mot innerväggarna i krukan, till glädje för de små ljustörstande plantorna. De svarta krukorna stjäl ju massor av ljus - eller?
Det måste ju finnas någon smart poäng med de svarta eftersom de verkar vara i klar majoritet, men vad?
MRLINDELL
Öh joo .. JEJ KAN SVARET!! den ena är svart och den andra grön ... tongue.gif

Mörka krukor blir varmare i solen. Den gröna kanske blir lite kammuflerad ute i det gröna. Terracotta eller Svart är kanske vanligare. Jag tycker nog att svarta krukor är snygga till en del växter.

En smaksak! Det är mycket viktigare att veta hur bottnen i krukan ser ut.
Maria zon 6
Undrar om inte MRLINDELL missuppfattade min fråga lite?!

Det är inte krukorna jag planterar växterna i när de väl ska ut i trädgården jag är brydd över,
det är "plastpottorna" som planten drivs upp i vid förkultiveringen som förvirrar mig!

Men du har ju givetvis rätt i att grönt är grönt och svart är svart!!! biggrin.gif
MRLINDELL
AHA!!

Det kan bero på att många krukor är tillverkade från återvunnen plast, det är enklare att färga mörkt, typ svart eller grönt. Svart är vanligast, men jag tror inte färgen har någon betydelse. Än en gång, jag kollar alltid hur botten ser ut. Botten före färgen lixom.
kerstin z5-6
och Lindell har rätt de svarta blir varmare men de gröna finns nästan alltid bara i ynka storlekar ..8 cm sådär ..
jag kör plastpåsar
Maria zon 6
Plastpåsar ???????

Låter spännande, berätta mera !!!!
MRLINDELL
Man gör egna mini plantsäckar av plastpåsar. Bra om man sätter en massa småplantor till perenner mm och har massor. Många plantor blir det ...

Många gånger kostar en rulle plastpåsar 2L med 70 st som typ 5 st motsvarande storlek i kruka.
kerstin z5-6
Speciella växtpåsar , svart plast , stansade hål för dränering -Stadiga finns för flera olika jordmängder -brukar ta 1 l o vika ner kanten för mindre perenner.Rotstörningen blir minimal när man planterar ut -och men behöver inte skola om flera ggr .Går 16 st i ett flak
100 st / 30 kr med moms -fast jag har köpt mina-kompisköp via en som har firma .
De är hursomhelst billigare än byttor även om de skulle kosta lite mer
fast de går inte att återannvända o krukor är snyggare ..o mer miljövänligt kanske .. wink.gif
MRLINDELL
Oldling är så fixerat vid svart, man kan använda vanlig påse om man vill. Det behövs heller inte hål för typ dränering om man har koll på hur mycket vatten man tillför.

Har man krukor med dränering kan fröt ruttna i alla fall med för mycket vatten. Lämplig mängd av allt är bäst. Jag gav alla mina plugg 50ml vatten och alla grodde bra. Krukorna (6 cm) fick det dubbla.
Eva i Skåne
CITAT (MRLINDELL @ 29-03-2004, 22:02)
Oldling är så fixerat vid svart, man kan använda vanlig påse om man vill. Det behövs heller inte hål för typ dränering om man har koll på hur mycket vatten man tillför.

Har man krukor med dränering kan fröt ruttna i alla fall med för mycket vatten. Lämplig mängd av allt är bäst. Jag gav alla mina plugg 50ml vatten och alla grodde bra. Krukorna (6 cm) fick det dubbla.

Gröna plastkrukor? Jag tycker alla är bruna eller svarta.
MRLINDELL
Jag fick en gul plastkruka för inte så länge sedan. Har sett röda också. Allt grönt i vissa butiker kostar mera. Många växhustillbehör är t ex gröna, allt ifrån värmefläktar till termometrar. Grön noja!
kerstin z5-6
Menar du att du mäter vattenmängden tongue.gif biggrin.gif He´´ skull jag aldrig idas laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jag har perennerna ute -från juni -ibland flera månader - innan de hittat rätt plats hos mej eller någon annan ..skulle inte funka med hundra tals -just nu 450 utskolade byttor utan dränering. biggrin.gif
Sen har de ju så olika behov -Omskolade ex av Utomhuskaktusarna vattnar jag max en g i veckan medan stockrosorna slokar om de inte får vatten varje dag ..
MRLINDELL
Har man typ en pyramid som många pratar om så blir det inte mera än att man kan vara lite pysslig när man drar fram sina plantor. Klart att det är skillnad på större odlingar. Vanligaste felet är säkert att man vattnar ihjäl sina plantor. Har man lyckats få fram t ex 6 st Caspain Pink (5-stjärnig tomat) så vill man vara rädd om dem, ont om fröer i dessa tomater.
ingmet
Jag är så faschinerad av de mängder som ni alla odlar. Är alla beskaffade med växthus eller enorma villor ?.. När jag odlar så är det några blink.gif fröpåsar där jag inte ens tar alla frön och jag kan förvara max 4 sålådor med kanske knappt 10-talet små torvbricketter i... Det blir dock fina Rosenskäror och några sockermajsplantor.. tongue.gif . Eftersom jag inte har några speciella växtlampor eller "kall-utrymme" så blir det aningen rangliga telningar då det är dax att plantera ut, men de kommer efter några veckor. I år har jag bestämt mig för att inte sätta frö förrän i slutet av april.. huh.gif .. men nu börjar det dra ihop sig.. smile.gif smile.gif smile.gif . Finns det fler som får ägna sig åt att drömma .. som jag ... rolleyes.gif
pejori
CITAT (ingmet @ 30-03-2004, 07:21)
Jag är så faschinerad av de mängder som ni alla odlar. Är alla beskaffade med växthus eller enorma villor ?.. När jag odlar så är det några blink.gif fröpåsar där jag inte ens tar alla frön och jag kan förvara max 4 sålådor med kanske knappt 10-talet små torvbricketter i... Det blir dock fina Rosenskäror och några sockermajsplantor.. tongue.gif . Eftersom jag inte har några speciella växtlampor eller "kall-utrymme" så blir det aningen rangliga telningar då det är dax att plantera ut, men de kommer efter några veckor. I år har jag bestämt mig för att inte sätta frö förrän i slutet av april.. huh.gif .. men nu börjar det dra ihop sig.. smile.gif smile.gif smile.gif . Finns det fler som får ägna sig åt att drömma .. som jag ... rolleyes.gif

inte då laugh.gif laugh.gif laugh.gif
här finns frötokiga som bor i små lägenheter också biggrin.gif biggrin.gif
men.... kan man inte sina begränsningar, utan "bara den också" när man ser frön, så blir det mycke vill jag lova smile.gif smile.gif
dom hänger i taken och sitter på väggar och i hyllor och i badrum eller under sängar wub.gif wub.gif wub.gif
jag hittar alltid nån centimeter där en kruka får plate smile.gif smile.gif
blir jag riktigt desperat, ger jag bort en del eller sätter ut på gården tongue.gif tongue.gif
SEN köper jag mera... och mera.... och mera...hela tiden... gör jag laugh.gif laugh.gif
är blommoholick och starkt beroende av dena "drog" laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon