Flemming
Uteväxt,enligt grannen men hon kan inte identifiera den utan blommor...
Någon som kan hjälpa henne ?
Monarda
Vid första anblicken tycker jag det ser ut som dragon. Men har den haft blommor så är det något annat.

Kan också vara en nejlika av något slag.
Bassam
Hej
Vänta lite och du ska få svaret är från mina duktiga vänner i rummet snart.

H.Bassam
HelénE
CITAT (Monarda @ 29-10-2012, 18:45) *
Vid första anblicken tycker jag det ser ut som dragon. Men har den haft blommor så är det något annat.

Kan också vara en nejlika av något slag.

Ser väldigt mycket ut som dragon. Och dragon kan blomma, men hinner inte alltid.

Helén
gunsta
Min första tanke var också dragon - men kan det vara brudslöja?
Sylvia
Doftar bladen? Dragon tror jag i så fall. Isop en annan möjlighet.
Peztis
Tänkte också på dragon. Eller eg tänkte jag att det där ser ju ut som den där kryddväxten jag planterade och som inte klarade sig - vad den nu hette! Och dragon var det!

Kan en brudslöja bli så kraftig? Och dessutom inte blomma?
CillaM
Jag tycker det ser ut att vara en mjölkört, rallarros, Epilobium angustifolium
Anna-Karin Lundberg
Dragon kanske, men jag kom att tänka på nejlika när jag såg den.
Flemming
Har precis pratat med grannen (hon har ingen dator) och berättat för henne vilka alternativ som nämnts här på forumet.
Grannen tror bestämt att det kan vara en brudslöja,vilket Gunsta hade/har i tankarna...
Dragon har grannen haft på andra sidan huset och kan inte påminna sig om att den även skulle finnas på baksidan.
Vi får väl se till våren vad det var som fanns i krukan för nu skall hon tydligen plantera den i jorden...

Lovade att hälsa och tacka er alla för hjälpen thanks.gif
Flemming
Peztis
Haha, vet du, jag tolkade det som att den aldrig har blommat! Knäppa jag!

Men visst, är det en ny planta så håller jag med om att det skulle kunna vara en brudslöja, den är väldigt lik de frösådda plantor jag drog upp för några år sedan och de blommade inte första året om jag minns rätt.
Flemming
CITAT (Peztis @ 31-10-2012, 19:43) *
Haha, vet du, jag tolkade det som att den aldrig har blommat! Knäppa jag!

Men visst, är det en ny planta så håller jag med om att det skulle kunna vara en brudslöja, den är väldigt lik de frösådda plantor jag drog upp för några år sedan och de blommade inte första året om jag minns rätt.

Kommer du ihåg bilden jag visade i tråden Rölunda bu eller bä ?
http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1550217

Det är samma granne och som du/ni ser,så finns det många växter på uteplatsen,hon gallrar varje år ut en del växter och i år fanns denna på listan,men den hamnade i en kruka och nu skall den helt plötsligt tillbaka i jorden...
Det kanske blir som mitt kastanjeträd,vilket blev till en salix dunno.gif

Det finns nog fler "knäppa" än bara du giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon