Full version: Min nya fågelkompis
Flemming
Råkungen dök upp för lite mer än en månad sedan och då var den nästan helt klädd i babydunen...
Nu har den tack och lov skaffat en rejäl fjäderdräkt och kylan (-4 - +7°) är inga problem.
Den dyker upp flera gånger varje dag och landar alltid i min blomlåda,första tiden satt den uppe i hängrännan på taket och dök/singlade ner som en svart plastpåse.
Numera flyger den som alla dom andra men någon familj verkar den inte ha,kommer alltid ensam och flyger lika ensamt iväg...
Ibland har den en eller två kajor i släptåg men det verkar mest vara "snyltfåglar" som gör det lätt för sig,råkan hittar och vi tar resterna...

Råkan sitter alltid kvar när jag öppnar dörren och tidigare har grannen sett den sitta och vänta i över en timme,på att jag skulle komma hem wub.gif

Ostbitar,hackad pannkaka och grovt bröd är vad den vill ha eller åtminstone får den det serverat.
Läste att dom måste ha potatis men inga potatistärningar dög åt råkan.
Den äter om man håller maten mellan fingrarna men helst vill den äta direkt från blomlådan.

Några större röstresurser har den inte utan låter mest som om den harklar sig...

Fotogenisk verkar den inte vara men jag fick åtminstone en bild på den...
aloa
Charmig! Har mest småfåglar här så nu har jag precis börjat fylla på med fågelfrön. Kommer "din"råka att få mer röst med åldern eller är de olika högljudda sinsemellan? Den verkar var snabb på att fatta var den kan hitta mat, kanske t o m lär sig dina arbetstider :-)
Monarda
Vilken mysig kompis! I mina trakter finns det inga råkor så jag har aldrig sett någon i verkligheten.
Huggorm
Jag har bara sett råka en enda gång, det var när jag stannade för att tanka i Vara. En riktig slättlandsfågel, den vill ha öppna landskap. Jag hade gärna haft en halvtam också smile.gif
omk
CITAT (Flemming @ 29-10-2012, 18:29) *
Ostbitar,hackad pannkaka och grovt bröd är vad den vill ha eller åtminstone får den det serverat.
Läste att dom måste ha potatis men inga potatistärningar dög åt råkan.

Åh, vad kul att ha en vild fågel som "kompis" !! w00t.gif
Dom är jäkligt smarta har jag hört, så råkan tänker kanske: -"Potatis ... nja. Inte när man kan välja mellan ost och pannkaka också !!"

Jag ser fram emot lite fler bilder på Håkan Kråkan ! tummenupp.gif
sparvuggla
http://www.svt.se/landet-runt/se-program/d...?autostart=true

En tam skata som har blivit en turistattraktion, ca 7,30 in i programmet. yes.gif
sqrulan
wub.gif Men så roligt och gulligt med en tam Råka. Den tama skatan var ju också för skojig sparvuggla. giggle.gif
silos
Så roligt! wub.gif
Flemming
Aloa: Om den får mer "röst" det vet jag faktiskt inte,faktum är att jag vet ganska så lite om råkor men rent personligt är det helt okej om den är tystlåten...
Den är nog ganska så lättlärd men tyvärr är mina arbetstider så att jag får köra hem på lunchen och ge den mat för morgon och kväll är just nu mörka.
Har precis inlett två veckors semester och det "vet" råkan tydligen...
Småfåglar matar vi året runt och här är många,tyvärr lite för många enligt vissa grannar.

Monarda och Huggorm: Lite tråkigt att ni inte har råkor och kajor för dom är väldigt lättlärda när man väl har fått kontakt med dom,ni får hålla tillgodo med att läsa om min...
Har för mig att det var någon på forumet boendes i Malmö som hade en råka i kolonin och den satt på bordet och åt frukost,kan inte hitta tråden just nu.
Någon som hittar tråden/inlägget ?

Omk: Den är smart,idag provade jag nykokta makaroner som fått svalna men råkan tog dom i näbben,bar över dom i den andra blomlådan,öppnade näbben och lätt dom trilla ner i blomlådan.
Den lutade huvudet och tittade väldigt noggrant på makaronerna,därefter gick den raka vägen bort till osten och pannkakorna...
Makaroner är tydligen ingen mat för en riktig gourmet...
Provade även idag med potatis men nä,endast kajorna ville ha...
Jag kan inte kalla råkan för Håkan,det heter min grannen och han är en tv-kändis (Ensam mamma söker) men råkis det går bra men även kompis,tror den mer vill veta vad som serveras...
Lägger in en bild även idag och råkan är faktiskt inte speciellt förtjust i kameror men kanske blir den mer van så småningom.

Sparvuggla:Den fågeln är mer tam än min men vi får väl se,råkis stirrar väldigt mycket in genom ytterdörren,kanske den bor i hallen till vinter...

Sqrulan och Silos: Visst är det både roligt och gulligt men den skall nog inte bli för tam,skall helst klara sig i naturen på dess regler...

Idag har jag lärt mig att råkis äter "vanlig" fågelmat om jag inte är på plats men så fort den ser mig genom fönstret då hoppar den upp i "sin" blomlåda och låser blicken,ser mig skära ost och pannkaka på diskbänken/skärbrädan,följer mig med blicken när jag rör mig på tvären i köket och när jag är i hallen då har den flyttat sig en halvmeter så att den är precis rakt ut från dörröppningen.

Tittade i min slarvigt uppdaterade "fågeldagbok" och ser att råkis har varit här sedan början av september.
Skrev följande "väldigt lugn och fin,kan stå en ½ meter från den utan problem"
Ser även att jag har haft en kajunge här hela sommaren och då är det förmodligen den som syns på en bild som jag tog idag...
Läser vidare i dagboken att kajungen brukar göra sällskap med råkungen...
Slutet av september drar jag slutsatsen att råkis kommer inte kommer att klara vintern,förmodligen pg.a. babypälsen som den,hade då,men numera har bytt mot riktiga fjädrar.
Samma dag har jag konstaterart att råkis svarta tunga håller på att bli röd och jag tror den utvecklas,vilket den faktist har gjort.
Skriver även följande "Den tittar ofta in mot hallen genom den öppna dörren och kanske saknar den värmen,vill den bo i hallen,då får den gärna göra det"
Den tittar fortfarande in mot hallen men jag vet faktiskt inte vad den vill,kanske lite nyfiken eller väntar på en inbjudan...

Nä,nu får det räcka för idag,det kommer ju en dag även i morgon..
gunsta
Råkor är enl mitt tycke en mycket sympatisk fågel - den verkar också ganska intelligent. Staden jag bor i ståtar med Sveriges nordligaste råkkoloni. Väldigt många råkor häckar mitt i stan - till mångas glädje och lika mångas förtret. Råkor är högljudda och pratsamma - men jag är mycket förtjust i dom.
Huggorm
CITAT (Flemming @ 30-10-2012, 21:11) *
Monarda och Huggorm: Lite tråkigt att ni inte har råkor och kajor för dom är väldigt lättlärda när man väl har fått kontakt med dom,ni får hålla tillgodo med att läsa om min...
Har för mig att det var någon på forumet boendes i Malmö som hade en råka i kolonin och den satt på bordet och åt frukost,kan inte hitta tråden just nu.
Någon som hittar tråden/inlägget ?

Jag kommer ihåg inlägget du menar, men jag tror det var en kaja den gången? Jag minns inte vem det var tyvärr, men jag skall leta lite

Här är tråden jag tänker på, en kaja som kallas för "Kråkan", men ändå inte är någon råka biggrin.gif

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=85782
Flemming
CITAT (Huggorm @ 30-10-2012, 22:02) *
Jag kommer ihåg inlägget du menar, men jag tror det var en kaja den gången? Jag minns inte vem det var tyvärr, men jag skall leta lite

Här är tråden jag tänker på, en kaja som kallas för "Kråkan", men ändå inte är någon råka biggrin.gif

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=85782

Så var det och jag "avslutade" tråden...
Ser att signaturen fyran fortfarande loggar in på odla.nu,får nog ta och skicka ett pm,vill gärna höra om kajan fortfarande är med henne...

Tack för hjälpen Huggorm.

Gunsta och även ni andra,här är ett radioinslag från Catharina Lundberg Göransson i Mellan Grevie i Skåne.
Hon har hela trädgården full med råkor...
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/101533?programid=3103

Fågelvägen är det c.a 10 kilometer mellan orterna,så vem vet "min" råka har kanske släkten i Mellan Grevie...
Huggorm
Jag hälsade på en kaja idag, en stackare som hade skadat ena foten. Tvärtemot mina principer stannade jag på burger king på vägen hem, och den kom och satte sig på backspegeln. Jag hissade ner rutan och matade den med pommes frites, som den gärna tog ur handen. Jag hade nästan dåligt samvete, det är väll ännu sämre mat för en kaja än för människor. Men har man bara en fot är det nog jobbigt att skutta omkring i gräset och leta efter mask. Flyga kunde den i alla fall utan problem.
Flemming
CITAT (Huggorm @ 30-10-2012, 23:38) *
Jag hälsade på en kaja idag, en stackare som hade skadat ena foten. Tvärtemot mina principer stannade jag på burger king på vägen hem, och den kom och satte sig på backspegeln. Jag hissade ner rutan och matade den med pommes frites, som den gärna tog ur handen. Jag hade nästan dåligt samvete, det är väll ännu sämre mat för en kaja än för människor. Men har man bara en fot är det nog jobbigt att skutta omkring i gräset och leta efter mask. Flyga kunde den i alla fall utan problem.

Den måste ha varit väldigt tam "min" kaja har börjat förstå att jag inte är farlig och det har väl råkan lär den...
Pommes i sig är nog inte så skadligt i små mängder men saltet däremot kanske inte är så bra,vi får väl hoppas på att den fick en slurk cola av någon annan...
Det finns nog ganska så många kajor som har defekter,här fanns en halt kaja förra året men den har jag inte sett i år,däremot kommer "Vingakaja" hit dagligen och den har en hängade vinge men även den flyger obehindrat,det är nog bara vi människor som springer till doktorn när vi har en f*s på tvären...

Idag har råkan varit här som vanligt och den har ätit en och en halv pannkaka,käkat ostbitar och tittat på när jag har städat balkongen.
Den är inte ens rädd för grovdammsugaren som väsnas ganska så duktigt.

Egoist är den också,för all mat skall vara till råkan och inget till dom andra,fråga kajan som försökte sig på att äta samtidigt med råkan...
Samtidigt förstår jag råkan,för varje gång den lättar med en massa mat i munnen,då flyger kajor och skator efter och troligtvis försöker dom ta maten ifrån råkan.

Råkans stämband är nog inte helt okej för den har fortfarande ett väsande ljud och inte det vanliga kraxande ljudet,kanske därför den är ensam...
Huggorm
CITAT (Flemming @ 01-11-2012, 21:38) *
Råkans stämband är nog inte helt okej för den har fortfarande ett väsande ljud och inte det vanliga kraxande ljudet,kanske därför den är ensam...

Intressant. Det kanske är så att de måste kunna "prata" för att bli en i gruppen?
Flemming
CITAT (Huggorm @ 01-11-2012, 22:57) *
Intressant. Det kanske är så att de måste kunna "prata" för att bli en i gruppen?

Nja,som jag skrev tidigare så vet jag inte speciellt mycket om råkor/kråkfåglar och därför chansade jag på dåliga stämband,den kanske inte ens har stämband...
Ett långt Haaaa med lite av en harkling är det kraftigaste den klarar.

Blir nog till att forska lite i saken.

Den har blivit lite mer "förmänskligad" då den endast (idag) ville äta från en liten skärbräda.
Potatisen som jag skrev om häromdagen skall tydligen vara kokt och grannen under mig fick en över idag,vilket vi testar i morgon.
Huggorm
CITAT (Flemming @ 02-11-2012, 23:20) *
Potatisen som jag skrev om häromdagen skall tydligen vara kokt och grannen under mig fick en över idag,vilket vi testar i morgon.

Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att djur skall äta den. Det gäller även om man har fått potatis över och vill husdjur som grisar eller höns, eller grävlingen för den delen. Jag tror till och med potatisodlare går säkra för vildsvinsangrepp mot odlingarna?
Flemming
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:37) *
Ja det stämmer, potatis måste vara kokt för att djur skall äta den. Det gäller även om man har fått potatis över och vill husdjur som grisar eller höns, eller grävlingen för den delen. Jag tror till och med potatisodlare går säkra för vildsvinsangrepp mot odlingarna?

Vilken tur jag har en granne som kan koka potatis yahoo.gif

Återkommer med besked...
Flemming
Jodå Huggorm,den äter gladeligen kokt potatis !
Jag hade tre potatisar liggande i skåpet och dom kokte jag,blev mjuka och fina...
Skivade och delande en potatis,lät skalet sitta kvar,när råkan tog en bit hände något jag knappt trodde var sant,den satte klon på potatishalvan och greppade skalet med näbben,lirkade försiktigt av alltihopa och därefter började den äta potatisen ohmy.gif
Den åt faktiskt väldigt mycket för att vara en fågel och vi får se om den vill ha mer i morgon.

Kajan som också ville smaka hade lite oflyt,den visste tydligen inte att potatisen var kokt (mjuk) och klämde till ordentligt med näbben biggrin.gif

Skickade ett pm till 4:an (hon med kajan) men inget svar ännu...

Har inte hunnit forska i råkors liv och levene men det kommer...
kerstinbern
Kognitionsforskaren Mathias Osvath har råkor som modelldjur:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4095696
http://www.sydsvenskan.se/lund/rakor-ska-l...sums-mysterier/
dahla
CITAT (Huggorm @ 02-11-2012, 23:37) *

Många av våra vilda djur äter rå potatis om det är ont om annan föda. Jag har "förmånen" att ha både morots och potatisåker intill min trädgård där det odlas i stor skala och jagar på marken häromkring och funderade en del över varför grisar och andra djur INTE äter potatisen vid vissa tidpunkter på året.

Potatis innehåller massor av stärkelse. Stärkelse är sammanhållna sockermolekyler (glukos, som är en monosackarid). Stärkelse smakar inte sött, men om den delas upp i sina smådelar av glukos kommer den söta sockersmaken fram. (Godis är sött och gott även för djuren)

I den naturliga potatisen bevaras stärkelsen, men när potatisen fryser bildas iskristaller som spränger membranväggarna i cellens olika organeller. Cellsafterna i potatisen blandas därför och stärkelsen kommer i kontakt med ett enzym, amylas, som katalyserar nedbrytningen av stärkelsen.

Så lika gärna som att koka potatisen till det vilda kan man förvara äldre potatis som man själv inte vill äta i frysen för att sen ge till djuren.

Problemet på en potatisåker kommer om man sätter potatis två år i rad och det blir en kall vinter med tjäle i marken så "arvpotatisen" får frysa... då blir dessa (förra årets potatisar) som godis för många djur och dessvärre så lyckas dom oftast peta upp även årets sättpotatis i jakten på arvpotatis.

fvd
Väldigt intressant jag odlar inte potatis för tillfället men det kommer att bli. Då vet jag precis hur man skall göra och dessutom förstår jag varför en jättepoäng. Tack så mycket ni är en guldgruva !!
Flemming
Kerstin Bern: Tack för länkarna ljudfilen hade jag redan men inte länken till SDS artikel.
Jag Googlade vidare på hans namn och har kommit underfund med att råkor nog är klokare än jag,så Råkis får vara råka bäst den kan och vill...

dahla: Tack för det uttömmande svaret om potatis men kan du förklara varför råkorna i denna artikel tar nysatt potatis mitt i sommaren ?
Ingen brist på mat men kanske en hämnd för att trädgårdsmästaren "avvisar" råkorna från platsen...
http://www.sydsvenskan.se/lund/jag-vill-ha-vack-dem/

Min råka tycke bara potatis var gott den första dagen och sen övergick den till pannkakor och ost.

Börjar tvivla på att det är en och samma råka jag får besök av under dagarna g.gif

Tre gånger har den/dom varit här och "alla" hade olika utseenden på näbben/näbbarna,en svart med början till sandgrå färg,en med behåring långt ut på näbben och den sista/senaste har en blandning mellan dom två...

En kunde ge hals så det hördes långt bort,en var "uppjagad" och tog en rejäl näbb full med mat och drog medan "originalet" stannar länge,äter,tittar och äter lite till innan den slutligen fyller näbben och flyger samma rutt som alltid.

Nä,råkor är nog smartare än jag och det slutar väl med att dom sitter vid min dator och Googlar om människor sad.gif
dahla
CITAT (Flemming @ 07-11-2012, 18:10) *
dahla: Tack för det uttömmande svaret om potatis men kan du förklara varför råkorna i denna artikel tar nysatt potatis mitt i sommaren ?

Nej, men jag kan ju gissa smile.gif

Troligtvis så letar dom efter gammal potatis från förra året eller så gillar dom helt enkelt sättpotatis... eller så är det väl gott om mask och annat småkryp i jorden... potatisen kanske bara "råkar" komma upp pga råkornas härjningar... andra djur kan ju äta upp potatisen under andra tider på dygnet.

Lantbrukaren som odlar runt mitt hus hade skaplig otur med potatisen här i år... det började med att vildsvinen började böka upp halva åkern dagarna efter att sättpotatisen var satt... när grisarna förstod att det var ohälsosamt att vara kvar där kom ett tjugotal tranor och dom är ju fredade så dom fick härja fritt... då var halva sådden förstörd. Samma vecka som lantbrukaren skulle plocka upp potatisen kommer det nästan 70mm regn... och den här sommaren har varit konstant blöt i området så nu har potatisen stått under vatten i en månad och hela skörden har ruttnat... så det enda han har uträttat i år är att föda upp vildsvin och tranor :/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon