Full version: Blåregn
Krolliljan
hittade denna när jag skule söka efter pergula/ portal till blåregn. ohmy.gif
hattstugan

Tänk att kunna ha en så! Suck!!
kerstin z5-6
Wow sådär hoppas jag min blir med smile.gif giggle.gif
HelénE
WOW wub.gif

Nu måste jag ju ha blåregn....är dock inte säker på att det blir så där pampigt!
Men en "liten" pergola...där på gräsmattan lite bredvid det där växthuset som inte finns mer än i tankarna...

Helén
kerstin z5-6
Mitt är iaf 50 cm nu på år två.Det är det sk extra tåliga, men vi får se
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-10-2012, 22:56) *
Mitt är iaf 50 cm nu på år två.Det är det sk extra tåliga, men vi får se

Kanske bäst att plantera först och bygga pergolan några år senare smile.gif

Helén
kerstin z5-6
God idee,min är söderplanterad, mot vägg, mest sandjord.Snöar över.
evelina
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-11-2012, 00:27) *

Vilken sort har du som bor högt upp i landet?? jag vill också ha en blåregn och bor i zon 4.
Peztis
Åh.... helt underbart! Snacka om Wisteria Lane... smile.gif
kerstin z5-6
Wisteria frutescens ´Blue Moon har jag.Den ska remontera om den nu någonsin får blomma här uppe.
Ska vara lite härdigare än den vanliga sinensis.Vi får se.Den stampar tydligen på i ett par år innan den kommer igång.
evelina
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-11-2012, 14:43) *
Wisteria frutescens ´Blue Moon har jag.Den ska remontera om den nu någonsin får blomma här uppe.
Ska vara lite härdigare än den vanliga sinensis.Vi får se.Den stampar tydligen på i ett par år innan den kommer igång.

Tack! rolleyes.gif
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-11-2012, 00:27) *

Nu är tyvärr alla mina söderväggar upptagna...men den kan få sitta på södersidan av den där pergolan som bara finns i tanken?
Har moränjord.

Nå det tål att tänka på, har för lite söderväggar...ner med eken och bygga ut huset kanske???
Undra vad gubben skulle säga om det? Får nog hitta på en annan anledning i så fall än att det ska planteras ett blåregn. Vårt sovrom är lite trångt det skulle bli större om vi byggde ut, undrar om han går på det biggrin.gif

Å andra sidan kan jag kanske flytta tomatlådan vid stora terassen för där skulle blåregnet få det varm och soligt, förvisso inte mot en vägg, men en del terassstaket.

Återstår sen vart tomaterna ska flytta...får väl sätta fart på växthusplanerna lite snabbare...

Mycket bök för ett blåregn, men de är ju sååå fina.

Helén
CillaM
Min vanliga sinensis är planterad mot husvägg som vetter mot nordväst. Växer så det knakar! Den var riktigt tjockstammad när jag köpte den, åh vilket bra pris det var också! Nu är den uppe i nocken på huset, ca 4 år gammal tror jag den är hos mig, o den var säkert 3-4 år gammal när jag köpte den. Inga blommor än dock, trots beskärning och pincering allt efter regelboken. Hmm...
kerstin z5-6
Sinensis tvärdör här, testat 3 ggr.Moränjord är inte bra.Vill du ha ett blåregn bör du gräva ur o rsätta med sandjord/grusjord.Söder är enbart för att det tinar fortast= god övervintring på ickehärdigt som annas dör av frystorka.
Lavin
HelénE, bygga ut huset för att få mer södervägg? bravo.gif

en stolpe framför väggen kanske, den vill ju snurra sig på något, sen kan kanske pergolan komma efteråt.

Min som jag satte förra hösten år uppe på två meter nu, men den snurrar ju så det tar ett tag att komma uppåt. Jag vart lite förvånad hur bra den kom upp men det är rätt fluffig jord, den står i en rosrabatt.
Helen i Piteå Zon 5
Jösses! Såååå vackert!
Japp! Så vill jag också ha ne biggrin.gif
Krolliljan
Jag har ett ganska stort blåregn( som är rosa). Det stod stilla i början men stod nog för blåsigt med. Det har flyttat med oss två gånger sedan dess och är nu kraftfullt. Det blommar också bra även om jag inte klipper ur det så bra som jag borde. Ska klippa bättre i februari för blommorna försvinner nästan i bladverket.
Bladverket är för mig den största behållningen. Jag älskar de stora bladen.
Sen har jag ett litet rotskott från den plantan som är två år och tar sig fint och så köpte jag ett till( blått) på rea för ett tag sedan.
Nu kan jag nog inte ha fler whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon