saiganti
30-10-2012, 16:09
Vita insekter har satt sig uppepå blad på bananplanta och chili i kruka, inomhus. Men inte på basilikan som står intill. De är nån millimeter långa, och när jag plockar upp dem följer det med vissa upp en smal, smal tråd som är typ 0,5 cm lång.
Jag har letat febrilt efter vad för sorts skadedjur detta kan vara, men kommer inte fram till något. Mjöllöss kommer närmast, men de flyger inte, och sitter dessutom på ovansidan av bladen (ingenting under). Nån som vet vad detta är och hur jag blir av med dem?
Min kamera är inte så bra på nära håll, men här finns bilder:
http://hem.passagen.se/saiganti/1.jpghttp://hem.passagen.se/saiganti/2.jpgTacksam för svar!
jag tycker det ser ut att vara bladlöss men det är också möjligt att du samtidigt har fått spinn på plantorna. Jag får det också på mina som jag tar in på hösten, håller dom isolerade i från de andra inneväxterna och ser till att göra det bästa av situationen med extra näring och extra ljus.
saiganti
31-10-2012, 08:24
Tack Cilla! Jag är inte övertygad om att det är bladlöss, kan de vara vita? Plus att de brukar väl inte sitta enbart uppepå bladen utan mera vid bladfästet och på undersidan?
Till formen liknar de bladlöss, med lite spretiga ben. Det finns vita bladlöss, och när bladlöss har ömsat "skal" blir det gamla "ytterhöljet" ofta vitt. Har du kollat om dom lever?
Spinnkvalster är såpass små att man måste nästan ha lupp för att se dem.
saiganti
31-10-2012, 22:21
Tack du med masa! Då har ni säkert rätt i att det är bladlöss, jag hade ingen aning om att de kunde vara vita. Jo, de lever, åtminstone de som jag inte hittat och pillat bort. Nu får det bli såpsprutning och noggrann koll i fortsättningen. Tack igen för snabba och bra svar!
Tycker det ser ut som vita flygare jag...
Vita flygare har ju den typiska ovanan att flyga lite hysteriskt ifall man rör vid plantan. Och de är inte heller särskilt små. Men det kan ju vara såna ändå, även om jag inte tror på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.