|
johan1983
30-10-2012, 19:59
Jag har länge undvikit Kumquat och Calamondin. Anledningen har varit priset. 500:- och uppåt för ett litet träd som ändå aldrig skulle klara av att övervintra ute (jag har inget växthus).
Vinterrean däremot gjorde att jag helt bytte intresse, det i kombination med att jag har förstått att det blir större och får mer frukt med åren. Någon som har haft ett sådant träd och kan bekräfta eller dementera?
Vilken är er favorit? Kumquat eller Calamondin och varför?
Jag har länge gillat Kumquat och har köpt det när dom säljer det i mataffären. Men det är dyrt och jag brukade bara köpa några stycken.
Idag köpte jag en ny från plantagen, dom påstod att den kostade 799:- som ordinarie pris innan rean, kan det verkligen stämma?
En av mina små träd har tappat en hel del blad, den står nu inomhus. Vad ska jag göra åt det?
Hur gamla är dessa när man köper dom i affären? Jag har en känsla av att dom borde vara minst fem år
RibesRubusVitis
30-10-2012, 20:57
Jag har två kalamondinplantor, en frösådd och en som jag köpte pytteliten på Odla.nu för mindre än en hundring i våras. Över sommaren har den köpta blivit till ett drygt halvmeterhögt träd, större än den frösådda. Tog in båda från kolonin för ett par veckor sedan. Fördelen med kalamondin skulle vara att den påstås vara mest lättskött av alla citrusarter och gärna ger frukt inomhus. Grannarnas, som jag fick kärnan från, blommar och ger frukt varje år.
johan1983
30-10-2012, 21:07
CITAT (RibesRubusVitis @ 30-10-2012, 20:57)  Jag har två kalamondinplantor, en frösådd och en som jag köpte pytteliten på Odla.nu för mindre än en hundring i våras. Över sommaren har den köpta blivit till ett drygt halvmeterhögt träd, större än den frösådda. Tog in båda från kolonin för ett par veckor sedan. Fördelen med kalamondin skulle vara att den påstås vara mest lättskött av alla citrusarter och gärna ger frukt inomhus. Grannarnas, som jag fick kärnan från, blommar och ger frukt varje år. Tror du att jag kan ha mina kumquats inomhus året runt? Det kanske skulle vara enklast med konstant 20-25 grader varmt? Men jag värdesätter ju frukt så man vill ju göra så man får så mycket frukt som möjligt Jag köpte en frostvakt till balkongen men balkongen är stor och frostvakten är inte graderad i grader så jag vet inte om jag vågar det
Alexander-VG-zon3
30-10-2012, 22:25
Kumquat är svårast att ha inne åretrunt, då det är en citrus som vill ha det svalt för att blomma. Tål ett par frostnätter om den invintrat och ej växer (nya skott,blommor, frukt tål ej frost). Kumquat är en ren art och har därför lite större krav ''mer naturliga krav''.
Kalamdondin är klart bäst, en hybrid som tål att växa hyfsat bra utan vintervila och kan växa inne åretrunt om man har bra klimat inne. Annars trivs den såklart bra att stå ute under den frostfriaperioden. Denna är väldigt lättskött och tålig.
Har du balkong som står i väst, öst eller söder så kan du odla nästan alla citrusar du vill, du tar ut dom efter att frosten är förbi och avhärdar dom (skydda dom mot solen i början) sedan ta in dom innan frosten kommer och placera dom inne som krukväxter i ett soligt fönster med extraljus tänt minst 12timmar (använda kalltvita eller blå/rött färgat ljus).
Varför den tappar blad är nog brist på ljus eller att den vattnas för mycket/för litet eller att den står så att antingen rötterna står kallt och bladverket står varmt eller tvärtom.
Åldern varierar och det går inte säga säkert, och sedan är dom ympade också.
johan1983
31-10-2012, 18:33
Vilka lampor är bäst att köpa? direktlänka gärna till clasohlsson eller biltema eller liknande så man inte köper fel :-) Så här har jag gjort. Jag har ställt dom i sovrummet, har fönstret öppet på dagarna, persiennerna uppdragna och duschar bladen varje dag med en spruta. Jag hittade en intressant artikel om just belysning, dock gav den mig inte helt svar på vilka lampor som är bäst. Kanske man kan använda en vanlig "byggbelysning" på 500w? hur många lumen är det? http://www.dinbyggare.se/communicate/artik...le.aspx?id=5195http://www.tradgardsmastaren.com/?s=artikl...iArtiklar_id=21
johan1983
01-11-2012, 20:05
Idag köpte jag en lampa på 1150 lumen och 20watt (motsvarar 100watt). Det är en typ lågenergilampa och således inte en vanlig glödlampa som man tydligen inte skulle ha.
Sedan är det en dagsljuslampa. Räcker det?
johan1983
28-04-2013, 00:05
Dom ser dystra ut, alla bladen har ramlat av och inga nya blad verkar komma
Alexander-VG-zon3
28-04-2013, 08:30
Hur har dom stått i vinter ? i vilka växtförhålladen har dom stått i ? temperatur ? hur mycket/lite vatten har dom fått ?
johan1983
29-04-2013, 12:23
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 28-04-2013, 09:30)  Hur har dom stått i vinter ? i vilka växtförhålladen har dom stått i ? temperatur ? hur mycket/lite vatten har dom fått ? Rumstemperatur med växtbelysning under dagtid Vatten en-två gånger i månaden
Chili Linkan
29-04-2013, 15:15
Jag vattnar min kalamondin 1-2ggr per vecka, den har iofs jord som inte håller vatten någe länge alls.
Alexander-VG-zon3
29-04-2013, 17:17
Ja låter som för lite vatten, står dom i rumstemp med extraljus så måste dom ha vatten som dom har på sommaren.
johan1983
30-04-2013, 22:34
Jag tar till mig av detta och vattnar oftare, jag tror inte att dom är döda utan att dom går att rädda
johan1983
09-04-2014, 18:20
Någon som har en planta som är ett år eller äldre och har lust att berätta hur dom har vuxit?
Blev dom stora?
Ger dom mycket frukt?
Gärna bild :-)
johan1983
10-04-2014, 18:53
Ingen som har Kumquat hemma? :-)
Alexander-VG-zon3
10-04-2014, 19:42
Dom blir stora, kalamondin växer snabbast och ger lättast frukt får alltid frukt. Kumquat blommar oftast bara en gång och ger frukt men inte lika mycket växer lite saktare men inte mycket.
johan1983
10-04-2014, 22:42
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 10-04-2014, 20:42)  Dom blir stora, kalamondin växer snabbast och ger lättast frukt får alltid frukt. Kumquat blommar oftast bara en gång och ger frukt men inte lika mycket växer lite saktare men inte mycket. Jag hoppas att du menar en gång per år och inte en gång i livet? :-) Hur stora och hur snabbt? Det känns som att mitt citronträd har satt fart att växa, det har blivit mycket större på bara någon månad. Jag har köpt tre stycken nya kumquat, så får vi se hur dom klarar sig. Anledningen till valet är för att jag gillar smaken mer på kumquat än på kalamondin.
Påtoppen
11-04-2014, 08:07
Jag köpte en kumquat på rea tidigare i år. I växthuset sa de att den helst inte ville ha mer än 12-13 grader och ljus, men det fick bli lite varmare för där vi har svalt finns inget ljus. Den ser ut ungefär som när jag köpte den (lite eländig) men jag har skördat de flesta frukterna.
Har sett att en del börjat sätta ut sina citrusträd nu och "frostchockat" dem, är det något man ska göra? Eller hur vill den bli behandlad nu och framöver? Bor i zon 1-2.
Alexander-VG-zon3
11-04-2014, 11:26
CITAT (johan1983 @ 10-04-2014, 23:42)  Jag hoppas att du menar en gång per år och inte en gång i livet? :-) Hur stora och hur snabbt?
Det känns som att mitt citronträd har satt fart att växa, det har blivit mycket större på bara någon månad.
Jag har köpt tre stycken nya kumquat, så får vi se hur dom klarar sig. Anledningen till valet är för att jag gillar smaken mer på kumquat än på kalamondin. Ja en gång per år  ,, När jag hade min stod den ganska skuggigt men växte ca 10-20cm per år. Kumquat är en art citrus och kommer från områden där det blir svalt på vintern, och vill gärna ha svalt för att blomma bra och blommar på våren-försommaren i massor. Och den går in i vintervila helt och hållet. Och passa därför inte att odlas inne åretrunt, så kan du sätt gärna ut den. CITAT (Påtoppen @ 11-04-2014, 09:07)  Har sett att en del börjat sätta ut sina citrusträd nu och "frostchockat" dem, är det något man ska göra? Eller hur vill den bli behandlad nu och framöver? Bor i zon 1-2. Har aldrig hört att någon ''frostchokar'' citrus ? varför gör man det ? Är dom i vila om det gäller exempel kumquat så kan dom tåla frost även på våren, men annars ska man inte utsätta dom för vårfrost när man tar ut dom, dom kan frysa hårt. Och kanske inte återhämtar sig alls. Till hösten däremot kan vissa arter/sorter tåla frost men annars är det bäst att ta in dom innan frosten varit. i zon 1-2 kan du sätta ut den nu, med väv om i ca två veckor. Jag är redan klar med avhärdningen av mina citrusar och dom står utan skydd. Vid ev frost måste dom in.
johan1983
11-04-2014, 13:01
Jag har precis plockat mina kumquat rena på frukt. Kan jag sätta ut dom på balkongen nu? Det blir inte minusgrader mer i år och framförallt inte på min inglasade balkong.
Kanske är dags att vila någon månad innan det blir varmare?
Alexander-VG-zon3
11-04-2014, 16:59
Det går bra att sätta ut dom nu, och är den inglasad behöver du nog inte avhärda mot solen.
johan1983
12-04-2014, 23:10
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 11-04-2014, 17:59)  Det går bra att sätta ut dom nu, och är den inglasad behöver du nog inte avhärda mot solen. Är det bra att sätta ut dom nu eller är det lika bra att ha dom i fönstret? Alternativt, kräver dom att få lite vila nu eftersom dom har gett frukt? En av dom skjuter gröna skott och har fortfarande en frukt under mognad. Den andra har inga gröna skott på gång
Hej Det är bra att sätta dem inne nu, och ta dem ute på sommar när blir +12 till +15 på natten, de vila på vinter som andra alla växter på vintertid kan man ge dem extra ljus plus minska vattna och bjuda ingen näring.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
13-04-2014, 15:18
Har den nya skott så får du inte utsätta den för frost och ha väv om så den inte bränns, annars är det verken till eller från om dom står ute eller inne. Står dom ute kommer dom växa saktare tills det blir Maj. Vila får dom till hösten när dom står ute, nu inleds en period av tillväxt. Ute tycker jag men du får bestämma själv själv.
johan1983
13-04-2014, 22:23
Då behåller jag dom på fönsterbrädan i en månad till :-)
Jag läser att man skall omplantera citrusar varje vår. Hur länge då? Det måste väl finnas en gräns på hur länge man ska behöva omplantera?
Eller får man hålla på tills krukorna blir större än rummet?
Alexander-VG-zon3
13-04-2014, 22:33
Man ska inte plantera om varje år bara för sakens skull utan när det behövs (rötterna trängs för mycket och den tappar tillväxt) då är det dags, en ca 3cm större kruka eller beskära rötterna (jag ökar hellre så långt det går än att beskära rötterna). Ett annat alt är att bara byta jorden på ytan men jag tycker inte själv det gör någon nytta utan när rötterna kan växa så ser man på växten att den mår bra av det. Våren-sommaren är bra tid, inte försent på sommaren och inte på hösten eller vintern (sen vinter-tidig vår går bra om dom står varmt och extraljus för då växer dom aktivt).
johan1983
14-04-2014, 19:08
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 13-04-2014, 23:33)  Man ska inte plantera om varje år bara för sakens skull utan när det behövs (rötterna trängs för mycket och den tappar tillväxt) då är det dags, en ca 3cm större kruka eller beskära rötterna (jag ökar hellre så långt det går än att beskära rötterna). Ett annat alt är att bara byta jorden på ytan men jag tycker inte själv det gör någon nytta utan när rötterna kan växa så ser man på växten att den mår bra av det. Våren-sommaren är bra tid, inte försent på sommaren och inte på hösten eller vintern (sen vinter-tidig vår går bra om dom står varmt och extraljus för då växer dom aktivt). Jag planterade om dom nu i dagarna. Sedan tänkte jag göra det igen nästa vår. Men det kanske kommer en dag då man kan tänka att nu behöver man inte plantera om mer, dvs när man är nöjd med storleken och sedan att man istället gödslar lite mer i det befintliga rotsystemet? Bor man i medelhavsländerna och har en sån här i trådgården så kanske deras rötter blir lika stora och djupa som våra äppelträd i Sverige? Du som har haft i några år, hur stor skörd tror du att jag får nästa år? Mycket större än årets?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|