Hej,
Jag har drivit upp ett par chiliplantor från frö (osäker på sorterna nu, men köpta från fröfirma).
Under sommaren hade jag dem ute på vad jag trodde var ett soligt och varmt, läigt ställe, men sommaren var varken solig eller varm, så det blev inte så bra. Tog in dem för ett par månader sedan.
Nu står de i sina stora krukor vid fönstret, har en del mognande frukter, och en del vissna blommor.
Hur gör jag för att de ska ha det så bra som möjligt, och så länge som möjligt - hur länge klarar de sig i rumstemperatur, flera år?
Tips och råd mottages tacksammast!
Piccante
30-10-2012, 22:37
I odling har chiliplantor levt upp till 11 år. Jag har lyckats hålla liv i samma åtminstone 4 år och då haft den inne på vintern. Låt dom få en viloperiod, dvs vattna måttligt och ge lite näring men låt den inte torka ut för mycket och se upp med torr inomhusluft för blir det för torrt kommer bladlöss och spinn! Låt dom inte stå för varmt för då torkar de ut snabbare utan upp till 15C brukar vara lagom. Ett dragigt fönster är bra läge
Skattmasen
04-11-2012, 16:43
Hejsan!
Jag brukar klippa ner min chili oxå. Allt för att den ska få ny kraft att blomma om.
Hade en ettårig chili som blommade i 2 år. Klippte ner den och lät den blomma om flera gånger under dessa år. Dock klipptes den försiktikt första gången. Sista gången klippte jag ner ganska mkt!
Den stod i kruka i fönster den med.
För att kommentera inlägget ovanför, så kan det bli spinns även om det är fuktig luft. Det som är viktigast är att ha cirkulation i luften.
Ha det!
Jag har bara tagit in krukan när det börjat bli för kallt ute, för att de chili som ska bli gröna ska hinna bli röda. Sen har den stått inne och ja november - feb brukar den se trött och hängig ut, ungefär så man funderar på att kasta den snart, men så i mars så har den vaknat till liv, fått flertalet nya blad och börjat blomma. Så har jag överlevt min chili sista 3 åren, får väl se om den orkar till nästa sommar, den står i hallen och ser lite hängig ut just nu...
Vattnas något sparsamt på vintern och får ny jord på våren när den får flytta ut.
Helén
Hej
Det är bättre att den står ut tills kylan kommer och inne ges den en liten mängd vatten, och under Mars tar den ute och det är bra om du gör omplantering i ny jord.
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 05-11-2012, 20:59)

Hej
Det är bättre att den står ut tills kylan kommer och inne ges den en liten mängd vatten, och under Mars tar den ute och det är bra om du gör omplantering i ny jord.
H.Bassam
I mars här i Stockholm skulle den nog frysa ihäll, det KAN vara några varma dagar men många gånger ligger det på minus och ibland rejält på minus.
Min får tidigast flytta ut i maj.
Helén
De kan ju stå inne också året runt

Problemet är ju bara bristen på sol och ljus under vinterhalvåret.
Chili Linkan
06-11-2012, 13:17
Ja exakt, vill man kan man hänga nån av alla bra alternativ till tillskotts ljus. Chili går att odla i en garderob om du så vill, helt utan solljus. Men inte helt utan ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.