Britt-Marie i Bohuslän
Är det någon som testat?
Jag brukar börja fördriva ganska tidigt och det är 1 november imorgon så det känns som ganska meningslöst.
Dessutom är den knökfull av blommor och knoppar.

Bassam
Hej

Det är mycket känsla för frost, Så kan du inte övervintra hela växter, Så fort det finns risk för frost skall dahlian kapas ner ett par decimeter ovan marken, Efter så kan du försiktigt grävas upp knölen, sköljas av, torkas och läggas i att övervintra plats tillsammans med alla andra växter som är inte tål kyla. Då den sista delen av blasten torkat kan den också kapas bort.

H.Bassam
Britt-Marie i Bohuslän
Hej!
Tänkte ha den inne - i ett svalt ljust rum. Frostfritt. Vad tror du om det?
Undrar o fundrar
B-M
addo
Jag kan inget om dahlior, men efter som ingen svarar kan jag ju försöka ändå.
Har du den svalt och ljust skulle jag gissa på att den går i vintervila när den känner för det, så länge det är tillräckligt svalt dvs.
oliv
Jag övervintrar en kruka med dahlior i ett rum med 8 grader. Det verkar vara för kallt och mörkt (jag har en lampa tänd morgon och kväll utöver ljuset utifrån), för att den ska vilja producera fler blommor. Så efter en månad ungefär när den blommat färdigt, så klipper jag ner det hela och låter stå krukan till våren.

Britt-Marie i Bohuslän
Du säger en del av av det jag funderar på. Dahlian kommer ju fram varmare länder och jag har förgäves försökt att hitta hur den uppför sig där. Har den viloperioder där också? finns vissa indikationer på det - men frågor om samma sak finns även från Australiensare.
Nu testar jag med min Dahlia - tar stickningar redan nu för att gardera mig.

Återkommer i vår med resultat!

angel_not.gif

CITAT (oliv @ 01-11-2012, 15:59) *
Jag övervintrar en kruka med dahlior i ett rum med 8 grader. Det verkar vara för kallt och mörkt (jag har en lampa tänd morgon och kväll utöver ljuset utifrån), för att den ska vilja producera fler blommor. Så efter en månad ungefär när den blommat färdigt, så klipper jag ner det hela och låter stå krukan till våren.

Här står krukan i ca 16 grader, i rakt söderläge, ska de närmaste dagarna ha specialkoll med de nya blad som är på G. Ska bli intressant. Som kompis har den en stor Pelargon.
De står på golvet framför en helglasad altandörr. Mer ljus kan jag inte ge dem nu.
Alexander-VG-zon3
Dahlia kommer från Centralamerikas högre områden, dock är nog de flesta som man köper i Sverige hybrider och framodlade (lite som pelargoner är och kanske inte är så lika som vilda). Men vet att det i Mexiko City odlas dahlior, och där för dom en torrare och vinter-lik period (också ibland lättare frost på vintern), dock inte så kall och lång som en svensk vinter.

Vill du övervintra den med bladen i behåll? har inte gjort det själv (dock brukar mina när jag hade dahlia alltid få blad då dom stod varmt).

Men såfall är det att ha dom under extraljus och inte för kallt kanske ev en liten gnutta näring, så dom orkar hålla igång hela vintern, risken är kanske att dom ända självvissnar när dom är klara och vill vila inför nästa tillväxtperiod ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon