Hej på er alla!
Jag köpte 2st bougainvillea på sensommaren dom hade inga blommor kvar därför reades dom ut.
Nu till min fråga: idag blommar dom är törstiga som bara den( jag antar att det bara är rötter i krukorna)
Ska jag låta dom blomma färdigt nu eller klippa ner, plantera om och ställa dom på vinterförvaring.
mamamaggan
31-10-2012, 14:57
Har en som jag haft i flera år och jag låter den blomma när den vill . Min har blommat från försommaren och det kommer fortfrande nya blommor.
Den står på min inbyggda vinterbonade balkong och visst vill den ha vatten . Den får ett par liter åt gången kanske 2 - 3 gånger i veckan.
Oj, den måste vara stor då!
Klipper du ned den något? Hur varmt/svalt har du där?
Jag flyttade ned min i källaren igår där det blir kanske 5-10 grader, ska ta och tända lampan över också. Där får den nog bo tillsammans med mina nerium, citrus och oliver. Fast oliverna har inte flyttat än, de står kvar ute på den oisolerade altanen så jag undrar vad de gillar tillvaron nu...
ewa.a - ett varmt välkommen till Odla!!!
spacepingo
31-10-2012, 20:31
Jag har en bouganvillea som jag haft i fyra år, den är en stickling från början. Jag låter den blomma som den vill så här års och sen fram emot våren då jag ser att den sätter fart med nya skott så klipper jag till den och byter jord. Sen tar jag ut den under sommaren och den blommar som en tok. Innan frosten tar jag in den och då skräpar den ner jättemycket när den tappar alla blommor. Den kommer igen med blomningen när allt fallit av. Den är dock den törstigaste växten jag har såhär års och jag vattnar nästan 2 ggr/v. Men den brukar lugna ner sig längre fram.
Jag har funderat över att ha den i garaget (+10 C) över vintern men är rädd att jag inte ska ha tillräcklig koll på den då så den får vatten tillräckligt ofta
mamamaggan
31-10-2012, 20:40
Det blir nästan aldrig under 15 plusgrader på den balkongen .
Den är ganska stor men jag har klippt ner den , tror det var förra våren , eftersom den blev kal nertill. Det gjorde att den grenade sig ännu mer och fick ännu fler blommor än innan.
Nu får den lite tilläggsljus från lysröret som jag har tänt några timmar på morgonen och några timmar på kvällen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.