Vet inte om detta inlägg ska postas här men jag testar...
Jag tänkte odla lite opiumvallmo/pionvallmo (
Papaver somniferum) tills nästa år då jag tycker de är så vackra samt använda fröna som krydda. Jag har läst lite om hur man odlar denna växt och fann att bladen tydligen ska vara väldigt nyttig och perfekta att användas i sallad. Det jag nu vill fråga är om det verkligen stämmer? Som ni kanske vet innehåller opiumvallmo några starka narkotiska ämnen som exempel morfin vilket man kanske inte vill få i sig när man äter... Så om någon vet lite om detta får ni gärna svara!
hattstugan
31-10-2012, 23:31
Vet inte ett dugg om hur det förhåller sig med bladen!
Men för att utvinna opiatet så sårar man frökapseln och tar tillvara "saften" som bildas där!
Om nu jag förstått det hela rätt!
Annars hoppas jag att någon annan kan ge ett bättre svar!
Jo så är det. Man kan tydligt se på denna bild hur kapseln "blöder" det som kallas för "råopium" som innehåller de olika ämnena man vill åt.

Bilden tagen från "
Manon Eileen".
Men det är vi ju inte intresserade av, heller hur?! Så återigen: är det säkert att äta bladen? Känns som ett sådant slöseri att bara kasta dem ifall det är ätbara...
hattstugan
31-10-2012, 23:48
Har aldrig testat att äta bladen från mina Vallmon!
Tror inte jag ens tänkt tanken då de inte är fina någon längre tid heller!
Du vill inte agera som försökskanin?
Nej men det kanske är bäst att låta bli för säkerhets skull, bara det att jag inte gillar att slösa med saker! Men någon annan här kanske har lite nyttig information?
hattstugan
01-11-2012, 00:16
Nääe! Inte pigg på att testa jag inte!
kerstin z5-6
01-11-2012, 00:41
meningslöst att testa att få opium ,morfin från frökapseln i Sverige.Vi har för kallt.Tugga lite blad lär ge kräkning i värsta fall.Jag odlar för att jag tycker om blommorna.
Du får väl testa och återkomma om hur det var ,själv är jag inte intresserad av det
johan1983
01-11-2012, 00:51
Är det lagligt att odla dessa?
Dessutom har olika vallmo olika halter av de ämnena, så de vi får odla har låg halt givetvis.
johan1983
01-11-2012, 00:58
Jag googlade frågan och hittade den här:
https://www.flashback.org/t83777"Bladen är goda i sallad! Och har ett litet innehåll av opium.. "
Den är tillåten att odla, men det är olagligt att försöka utvinna opiaterna har jag läst.
Opium valmon går inte att odal i Sverige.
En intresant växt som under mycket kort tid producerar opium och bara en vis del av växten.
Hur vida bladen är goda att ätt och om magen mår bra av detta är väl tveksamt.
Bättre är att äta den lättodlade kirskålen ....
Piccante
01-11-2012, 12:00
Har för mig att man avråder från att äta alla vallmoväxter då deras växtsaft är mer eller mindre retande/ giftig beroende på art. Flashback är ingen trovärdig källa för där huserar div tomtar som röker på allt...
CITAT (jaj-51 @ 01-11-2012, 11:49)

... lättodlade kirskålen ....

Årets underdrift!
Eva i Västerås
01-11-2012, 12:17
CITAT (jaj-51 @ 01-11-2012, 11:49)

Opium valmon går inte att odal i Sverige.
De vackra, stora ettåriga vallmo som vi odlar i våra trädgårdar är Papaver Somniferum, dvs opiumvallmo.
Däremot blir det, som sagt, inte opium i dom i vårt klimat. Eller om de sorter som går odla i vårt klimat inte innehåller opium, det får väl mer kunniga avgöra.
Tack för alla svar! Tror jag tar det säkra för det osäkra och struntar i att äta bladen.
Chili Linkan
03-11-2012, 21:00
I stort sett alla sorter av Papaver somniferum producerar opium, även i svenkst klimat, så klart med stora variationer och hela plantad innehåller detta.
Alexander-VG-zon3
03-11-2012, 21:37
Har ''ren'' Opiumvallmo från Afghanistan och Iran och det var inga problem att odla och har fröat av sig mycket, däremot vet jag inte om jag skulle äta den.
kerstin z5-6
03-11-2012, 21:46
Det går inte att få potenta doser opium i svenskt klimat.Så glöm det.
Eva 33c
03-11-2012, 22:03
Hittade denna info på
GiftinformationscentralenMed tanke på hur mycket goda och nyttiga blad det finns att odla och äta så tycker jag personligen inte det räcker med att något "inte är giftgt" för att jag ska stoppa det i munnen. Vackra blommor och sedan frö räcker väl fint som utbyte av en växt
CITAT (Eva 33c @ 03-11-2012, 22:03)

Hittade denna info på
GiftinformationscentralenMed tanke på hur mycket goda och nyttiga blad det finns att odla och äta så tycker jag personligen inte det räcker med att något "inte är giftgt" för att jag ska stoppa det i munnen. Vackra blommor och sedan frö räcker väl fint som utbyte av en växt

Jo precis det räcker väl!
Vill även
förtydliga att jag inte vill odla dessa för opiumet/morfinet. Undrade bara ifall det gick äta att bladen, that's it.
Chili Linkan
04-11-2012, 10:24
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-11-2012, 21:46)

Det går inte att få potenta doser opium i svenskt klimat.Så glöm det.
Har Kerstin provat? Det har nämligen jag och potenta doser är inga som helst problem att få fram i sverige. Med frön du kan köpa på en vanlig mataffär. Bladen är dock det som innehåller minst morfin och liknande alkaloider. Men jag skulle inte äta dem om jag inte vill ha i mig det.
CafeAuLait
24-02-2013, 23:21
Det är inte sant att Sveriges klimat skulle vara för kallt så att det inte bildas psykoaktiva ämnen i växten.
Det finns råopium i hela opiumvallmon, även frö och rot! Eftersom det är olagligt att ha opium i kroppen så skulle inte jag äta någonting alls från papaver somniferum, inte ens fröna, som även de innehåller en ytterst liten mängd.
CITAT (CafeAuLait @ 24-02-2013, 23:21)

Det är inte sant att Sveriges klimat skulle vara för kallt så att det inte bildas psykoaktiva ämnen i växten.
Det finns råopium i hela opiumvallmon, även frö och rot! Eftersom det är olagligt att ha opium i kroppen så skulle inte jag äta någonting alls från papaver somniferum, inte ens fröna, som även de innehåller en ytterst liten mängd.
Oj då.
Kan det vara möjligt?
Har ätit många frallor med valmofrö ...
malcolm
25-02-2013, 07:10
De små vallmofröna som finns på vissa bröd kan ge utslag på drogtester och det finns de som mist sina jobb pga. det eller nekats anställning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.