Tjaa
Tjaa, hur funkar det att köra gullranka, ampellilja och paraplyaralia i självvattnande krukor?
Nån av dom som behöver torka ut eller trivs de i jord som alltid är fuktig?
Mvh Tjaa
Bassam
Hej
Eftersom deras blad är tjocka och täckt med ett vax lager, så att de inte går ut mycket vatten, så att de alla tycker om torka jord före nästa vattning, så tycker jag inte odlas dem på detta sätt. Vilket detta leder till rotröta.

Obs:

De behöver bara lite vaqtten en gång under 10 dagar4.
H.Bassam
CillaM
CITAT (Tjaa @ 01-11-2012, 05:12) *
Tjaa, hur funkar det att köra gullranka, ampellilja och paraplyaralia i självvattnande krukor?
Nån av dom som behöver torka ut eller trivs de i jord som alltid är fuktig?
Mvh Tjaa

Gullranka och paraplyaralia brukar gå att ha i självvattnade krukor. Självvattnande krukor har inte ständigt fuktig jord, bara nedre delen av jorden är fuktig, eller fuktgivande, då den drar vatten genom jordens "kanaler", eller vad jag ska kalla dom. När det gäller gullrankan så får du i så all se till att den kan växa uppåt, istället för neråt, då den "rankar", har hängande grenar. Ampellilja hör du nästan själv på namnet, den bör hänga i ampel, eller åtminstone stå i kruka utan självvattning. Ampellilja har tjocka rötter, fingertjocka ibland o klarar torka fint. Fördelen med självvattnande krukor är att växten hela tiden har den tillgång på vatten som den behöver, men man får inte glömma ljuset som är så viktigt i samband med tillgången på ständigt vatten, då kan det bli röta i värsta fall.
Jubbe063
Min erfarenhet är att allt som kan odlas i vanlig jord fungerar i långtidsvattnande kärl (självvattnande kruka). Till och med kaktusar trivs. Allt hänger på jordblandning, ju mer perlit eller små lecakulor man blandar i jorden ju mer syre kan komma ner.

Det är just syre som är det kritiska för växterna och inte fukten. och som CillaM redan sagt så är ju inte jorden alltid fuktig i en självvattnande kruka. man kan låte bli att fylla på vatten så ofta så hinner jorden torka ut mer mellan gångerna. Fuktigälskande växter fyller man på vatten oftare i magasinet än de mer torktåliga.
Tjaa
CITAT (Jubbe063 @ 02-11-2012, 23:49) *
Allt hänger på jordblandning, ju mer perlit eller små lecakulor man blandar i jorden ju mer syre kan komma ner.
Perlite brukar jag blanda ned i krukorna och borde de inte bli bättre också med en kruka som är lite högre?
CITAT (CillaM @ 01-11-2012, 21:55) *
men man får inte glömma ljuset som är så viktigt i samband med tillgången på ständigt vatten, då kan det bli röta i värsta fall.
Fönster söderläge med 23W mycket växtvänlig lågenergilampa, nästa vecka blir de 40W växtlysdioder också.
CITAT (Bassam @ 01-11-2012, 21:21) *
De behöver bara lite vaqtten en gång under 10 dagar4.
Vattnar jag så sällan så tar det typ 2.31 dagar för gullrankorna att dö av uttorkning, har väldigt torr luft under vintern när temperaturen går under 0 grader, då kan luftfuktigheten gå under 30%
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon