Huggorm
01-11-2012, 11:36
Mitt manchuriska valnötsträd börjar ta form. Det är omkring 2,5m högt nu, och har börjat växa 40-50cm per år. Som synes delar det sig på tre och kommer få en utbred form, nästan som en ek. Frågan är om jag skall göra något åt den nordliga toppen, den som delar sig i fem på nästan samma ställe? Kanske vore bättre att ta bort ett par av pinnarna där?
Sedan funderar jag skadan som uppkommit på stammen. Kan det vara älg som försökt äta bark, men inte tyckt om smaken? Jag har liknande men mycket allvarligare skador på några mindre ekar som växer femtio meter bort, jag tog med bild på det också för att man skall se bättre. Inga andra träd har den typen av skador.
Jag skulle inte ha beskurit alls i detta läge, men däremot tagit bort grässvålen och lagt in några säckar kogödsel under hela kronan. Det är inte helt lätt att konkurrera med det gräset även om det ser ut att ha gått hyfsat hittills.
Skadorna var inte helt lättolkade. Inte heller säkert att det är samma på valnöten som på eken. Valnötsskadan är äldre, innan denna sommar, än skadan på eken som ser ut att ha gjorts efter tillväxtperioden i sommar. Även i eken kan det vara kombination av fejning och gnag av stora tänder. Vanötsskadan skulle också kunna vara köldskada,
Oavsett vad det är så är i alla fall eken ett tecken på något djur som besökt trädet. Vore det min mark och jag såg detta skulle jag stamskydda de träd som jag inte ville bjuda på.
Huggorm
01-11-2012, 14:24
Jag vill helst inte ta bort grässvålen eftersom avdunstningen blir så stor då. En sommar som den sista hade det väll inte varit några problem, men blir det värmebölja så är det nog risk för torka. Dessutom hade jag hoppats att giftet som valnötsträd utsöndrar från rötterna skulle hålla gräset i schack, men det verkar inte så. Nu har det till och med börjat växa nässlor runt.
Ja, skadan på valnöten är gammal, förmodligen från i våras. Jag har inte tänkt på frostskador då det aldrig blivit något sånt tidigare och den gångna vintern var inte speciellt kall. Men det är väll de snabba omslagen i vädret som är värst antar jag.
Stamskydda! Det gör jag med min valnöt o den har klarat sig hittills iaf, även om mina gullregn inte har gjort det. Men jag tycker det ser ut att vara en hare som kan ha varit i farten, på bägge bilder med skador? Nåt med stora tänder iaf
Huggorm
01-11-2012, 22:07
Jag har stamskyddat, men bara en meter upp. Jag har alldeles för många träd för att kunna stamskydda alla. Fast valnöten är ju en av mina favoriter iofs, men det har aldrig hänt något med den tidigare. Jag tror inte den luktar speciellt gott för trädätande djur?
Jag får supeprskydda valnötsträd i Stockholmstrakten, rådjuren älskar dem.
Billigaste sättet att skydda hos dig kanske är att klä stammarna med de svarta rutnätsrullar som finns i handeln, och att spika på stolpar eller liknande på dina befintliga stöd så att de blir lite högre. Trä hampasnöre emellan stolparna.
Bra tråd, sånt här gillar jag. Har den delat sig så där naturligt eller är det en toppskada? Man ska också tänka på att valnöt är blödare (hur stor roll det nu spelar?). Själv beskar jag en manchurisk tidigare och tog då bort en rel stor gren. Möjligen skadade jag grenkragen men det tog i varje fall lång tid innan defekten övervallades.
Huggorm
05-11-2012, 08:44
Ingen skada, den har delat sig så där själv. Däremot har två andra kvistar blåst av, en i år och en i fjol. De växte på undersidorna av där de båda andra huvudgrenarna delar sig i två nu. Det verkar i alla fall vilja övervalla normalt där även om det inte hänt något med stamskadan på hela sommaren. Valnöt kanske är en dålig övervallare?
Sant att de nya grenarna som inte är riktigt förvedade är känsliga för vind, blir väl rätt tungt med alla bladen antar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.