Ser att jag har väldigt mycket gräslök kvar ute. Vet att det går utmärkt att frysa in men frysen blir så fort full med annat.
Hur blir det om man i stället torkar den? Tänkte att då kanske jag kan smula med i maten så att det inte blir lika synligt för de petiga herrarna i hushållet!
Eva i Västerås
01-11-2012, 12:13
Någon annan har kanske lyckats bättre, men jag har tappat "lök" och bara haft "gräs" kvar när jag försökt.
Både när jag lufttorkat och i tork.

Det är lite precis det jag är inne på... att det bara blir halm, är det väl någon sådan där tv-kock som säger... Tareq Taylor?
kerstinbern
01-11-2012, 19:27
Det blir någorlunda om man klipper och fryser. Man kan köpa orkad gräslök, men den är nog frystorkad.
Andra örter, som t.ex. dill, basilika och nässla, har jag torkat med gott resultat. Och då har jag först doppat dem i kokande vatten några sekunder, låtit rinna av på frottéhanndukar och sedan torkat.
Smaken behålls betydligt bättre med den metoden. Så jag skulle tro att samma gäller även gräslök.
Obs: Inte förvälla, det blir för länge, Ta bara t.ex. grilltång och doppa stora knippen av örten i kokande vatten före torkning.
OK... det kan ju vara värt att prova. Inte så att det kostar mig mer än tiden i stort sett.
Ingen mer som har provat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.