Full version: Amaryllis
spacepingo
Hej
Jag har planterat mina amaryllisar från odla och i beskrivningen står det att man ska ha en "hatt" över löken tills stängeln kommer vilket skulle ta ca en vecka om jag fatat rätt. Jag har en som stått i krukan en dryg vecka men det kommer bara blad. Har jag gjort nåt fel eller kan jag vänta mig blad senare? (en av de andra som är planterad samma dag har en stängel på väg)
RitRat
Amaryllisar beter sig väldigt olika, det är dumt att skriva att "stängeln kommer om en vecka" - det kan ta upp till 5-6 veckor, i sällsynta fall! Vissa lökar får blad först, det är inget konstigt. Blomknoppen kommer senare bara. Alla nya lökar har blomknopp, jag har aldrig varit med om någon *ny* amaryllislök som inte skulle ha blommat, förr eller senare.
spacepingo
Tack för svar. thanks.gif Då får jag ha lite tålamod då.
Då borde jag kunna ta bort "hatten" på den då för som jag förstod det så var den till för att rötterna skulle komma igång. Den är ändå inte till nån nytta då den svävar på bladen en decimeter övanför krukan giggle.gif
RitRat
Jag har då aldrig använt någon pappershatt på amaryllis heller, och de har kommit upp och vuxit hur bra som helst. Jag förstår inte syftet. Fanns det någon förklaring till "hatten"?
spacepingo
Det står "...ställ sedan krukan med en pappershuva över i ett fönster ovanför ett påslaget element, eller annars mörkt och varmt så att rotbildningen snabbt kommer igång." Jag antar att löken satsar på blad om det är ljust och då har man den i mörker så rötterna hinner växa så de kan försörja växten så att den inte tar ut sig.

Jag har ingen plats som är mörkt och varm så jag gjorde en papphatt. Har aldrig odlat amaryllis från lök utan köpt dem "färdiga" med stängeln på väg upp så jag följde instruktionen.
abbbe
Jag kan med flera års erfarenhet säga att den där "hatten" verkligen är onödig. Amaryllis kommer växa, blomma och rota sig, samt leva vidare utan hatten ändå smile.gif
Bassam
Hej
pacepingo sa att det hjälper till att på skynda bildandet av rötter, så detta är bra idé, eftersom belysningen ger mera grönsaker och lite rötter. Detta påverkar dåligt bildandet blommor.
Obs
Varje dag lär vi oss förnyade saker.

H.Bassam
Jubbe063
Håller nog med abbe här. Hatten helt onödig, den gör varken till eller ifrån när det gäller amaryllisar i allafall.

zissi
Jag satte min amaryllislök från Odla för några dagar sedan, med en sån fin hatt på sig yaay.gif . Första gången jag sätter amaryllislök. Spännande att följa utvecklingen rose.gif .
spacepingo
Tack för alla svar.

Det ser ju allt lite festligt ut i fönstret när de har partyhattar smile.gif

[attachment=73223:DSC06654.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon