silos
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykol...rlek_478387.svd

Så glad jag blev att jag hittade denna artikel och jag skall köpa boken som nämns där!
Redan nu förstår jag mig själv bättre.......

Piccante
Intressanta synpunkter... Kan känna igen mig i en del saker där.
Ugglemormor
silos,

läste artikeln du hänvisar ..... min undran över det blir att hur blir barnet som varken får kärlek el. beröm vad de åstadkommer? Hur blir man om barnet finns till i en familj som ens slags piga? Passa upp både föräldrar och sina syskon? trots tappra försök att göra allt så rätt man förmå så duger inte det el. barnet duger inte att uppfylla kraven som ställs på den? ........... confused.gif
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 02-11-2012, 11:37) *
silos,

läste artikeln du hänvisar ..... min undran över det blir att hur blir barnet som varken får kärlek el. beröm vad de åstadkommer? Hur blir man om barnet finns till i en familj som ens slags piga? Passa upp både föräldrar och sina syskon? trots tappra försök att göra allt så rätt man förmå så duger inte det el. barnet duger inte att uppfylla kraven som ställs på den? ........... confused.gif

Håller med dig .
Jag tror att barn som får beröm och uppmuntran blir både starkare och får bättre självbild.
En bättre grund att stå på, när det gäller konfliktlösning.
Växer man upp utan beröm för det man gör/är bra på, tror man sig inte duga och lever med en känsla av att vara "värdelös".
pejori
Tycker du inte ska köpa hans böcker Silos.
Spara dom pengarna till något bättre. tummenupp.gif
Den här "Dåren" har också skrivit böcker..

http://www.aftonbladet.se/wendela/article14255666.ab

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article11038187.ab

Bytte plats på länkarna.
Anma
Dina länkar Pejori, där är hon helt ute och cyklar människan.

Men Jesper Juul är inte helt ute och cyklar tycker jag, även om artikeln missar hur man kan göra istället.
Ta exemplet med rutchkanan. "Mamma, titta!" Mamma svarar: Vad duktigt du är!"
Då har man ju flyttat, precis som Juul säger, sitt fokus från barnets varande till barnets prestation.
Mamman kunde svarat istället till exempel "Ja jag ser! Visst är det roligt att åka rutchkana!"
Då har hon bekräftat att hon sett barnet, precis det barnet var ute efter.

Beröm är bra, men om alltid möts med beröm och hur duktig man är kommer man inte få vidare självkänsla. Då kan det hända att man antingen söker det där berömmet hela livet och aldrig bara kan vara nöjd med den man är eller att man blir både självgod och uppblåst.

Ett annat exempel.
Barnet sitter och ritar.
"Pappa, titta! Fint va?" Pappa svarar: " Ja, jättefint! Vad duktig du är" och återgår till det han höll på med.
Istället kunde pappa svarat "Ja jättefint! Vad ritar du för nånting? Är det en ballong?" och så vidare, bekräftat barnet genom att dels ge beröm, men också uppmärksamhet.

Fast jag ska nog inte säga något, jag har inga barn och har inte uppfostrat barn mer än varannan helg under 15 år eller så.
Och ja, jag berömde dem, allt för ofta, allt för mycket, ofta bara förbigående, så där i farten...
silos
Innan jag kan svara här måste jag fundera lite och läsa boken.
Ugglemormor
Det är ju många barn som har inte haft varken det ena eller andra under sin uppväxt, tyvärr.
Får barnet att höra att h#n är värdekös, så det klart att det blir en osäker vuxen människa, men det behöver inte alltid vara ens föräldrar som lär barnet och har ett välkommande famn när det behövs, så då får man lära sig från båda sidorna och det kan bli en mycket empatisk vuxen människa med det reservnätverket om sig.

Barnet kan lära sig att välja den bättre vägen i livet än den som föräldrarna inte kunde ge .......
pejori
För mig är "beröm" inte enbart verbalt.

Ungen går ut ur gymnasiet och får presenter.
Det är också beröm.
Dom lyckas få det jobb dom vill ha och man säger "grattis"
Beröm och bekräftelse tycker jag går lite "hand i hand"
Ugglemormor
Jag lutar nog mer åt kärlekens håll än enbart beröm, men visst blev man glad om man fick det någon gång, men mest var det den varma, kärleksfulla famnen som kändes som "beröm" i andlig mening.
Har försökt ge min dotter både ock och det verkar ha funkat enl. henne.
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 02-11-2012, 17:33) *
Jag lutar nog mer åt kärlekens håll än enbart beröm, men visst blev man glad om man fick det någon gång, men mest var det den varma, kärleksfulla famnen som kändes som "beröm" i andlig mening.
Har försökt ge min dotter både ock och det verkar ha funkat enl. henne.

Vem har sagt att det är antingen eller??? confused.gif
Ugglemormor
Det är inte antingen heller utan en go blandning av både det ena och det andra, så ser det väl ut i normala fall. Jag lutade mer åt det kärleksfulla hållet när jag tänkte tillbaka, så blev det så......
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 02-11-2012, 17:54) *
Det är inte antingen heller utan en go blandning av både det ena och det andra, så ser det väl ut i normala fall. Jag lutade mer åt det kärleksfulla hållet när jag tänkte tillbaka, så blev det så......

Blev fundersam bara, då du skrev "lutar nog åt kärlekens håll än enbart beröm." dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon