|
Jag håller fullständigt på att frysa rumpan av mej! Just nu är det 25 grader kallt i Luleå. Och igår var det - 30 grader hela dan... så för att muntra upp mej själv köpte jag en bukett tulpaner på väg hem från jobbet, de känns så "våriga"! Nu är det tretton långa arbetsveckor till nästa stora helg - påsken. Men med hjälp av stora fång tulpaner och massor av semlor så ska det nog gå ganska fort! Hur gör ni för att få vintern att gå lite fortare?
Lena i Torslanda
07-01-2003, 13:32
Visst är det härligt med de första tulpanerna. Fick en jättebukett av min mamma för en vecka sedan, det kändes direkt som om det blev ljusare. Semla har jag också tryckt i mig - utan större problem får jag tillägga. Lade sig fint ovanpå julmaten Mitt favoritsätt för att få vintern att gå fortare är att plocka fram mina fröer, sortera efter såtider etc. Då känns det mysigt.
Härligt både med semlor och tulipaner.!!! Fast ännu vill jag ha vintern kvar har upptäckt att det finns tillräckligt med snö i marken för att låta skidan "slinta". De gamla tagen satt kvar... sååå roligt. Inga grannar hemma så jag vågade att testa på om det gick utan att ramla Oh vad det var roligt, gjorde en"riktig bana" så nu skall det tränas till Vasaloppet I min gröna ungdom åkte jag skidor vintern lång, både till skolan o.s.v. Vann till och med någon skidtävling  Nå,det är nu inget att skryta med för de var inga stora tävlingar ,men underbart roligt. Nu fick jag riktigt vackra röda rosor på kinderna och under turen upptäckte jag massa små musgångar i snön och rådjurens framfart bland alla mina rosor,fast just nu får de hållas, de behöver ju mat. Visserligen hade de ätit på andra växter också....... även på julrosorna så på dem fick jag sätta skydd över........trodde de var giftiga och inget för rådjuren. Man där tog jag fel
Iris i V-botten
07-01-2003, 16:37
Häärligt med tulpaner... Nu samsas tulpanbuketten med mina Amaryllislökar(blommade sent omsider)och Julstjärnorna om min uppmärksamhet. Men snälla ni flickor låt bli semlorna tills det blir dax för Fastan. Vi blandar snart ihop Jul ,Påsk ,Pingst, Alla Helgons Dag och Halloween till en enda salig röra. Inte för att jag missunnar er det goda,(semlor är goda) det är traditionerna som jag håller på. Men jag kanske håller på att bli gammal. Fast det där med ålder har ju diskuterats tidigare ,så det skippar vi.
CITAT (Betty @ 07-01-2003, 13:27) Jag håller fullständigt på att frysa rumpan av mej! Just nu är det 25 grader kallt i Luleå. Och igår var det - 30 grader hela dan... så för att muntra upp mej själv köpte jag en bukett tulpaner på väg hem från jobbet, de känns så "våriga"! Nu är det tretton långa arbetsveckor till nästa stora helg - påsken. Men med hjälp av stora fång tulpaner och massor av semlor så ska det nog gå ganska fort! Hur gör ni för att få vintern att gå lite fortare? [QUOTE] Jag firar jul så länge som det går, och i år är granen alldeles...alldeles..UNDERBAR®  Barrar inte det minsta, utan slurpar vatten fortfarande och skjuter nya friska ljusgröna skott.... Så ..VIPS! så är det februari och dax att sätta frön...Så...VIPS! så är det Mars och VÅR !!!!
Hej alla "semmel" och tulpandiggare!!! Semlor och tulpaner är ju en alldeles strålande lösning mot vinterdepp och redan nu går vi ju faktiskt mot ljusare tider! långfärdskridskor är en annan alldeles underbar vinterförströelse!!! det är alldeles makalöst att åka skridsskor på fjärden där man om ett halvår kommer att åka båt!!! vilka vidder, vilket ljus!!! rekommenderas varmt ha en härligt solig dag! /ylva
Hannele
08-01-2003, 19:48
Inga semlor förrän julgranen är ute...!!
hälsar ordningskvinnan
Helen i Skåne
08-01-2003, 19:51
Herregud människa, har du julgranen KVAR!? Här åkte julen ut nyårsdag! Då slipper man damma eländet, är så pilligt med alla barren...
Hannele
08-01-2003, 19:56
Suck! Inga traditioner, ingen ordning - världen är upp och ner! Jag tänker då inte missa när man dansar ut julen!
Helen i Skåne
08-01-2003, 20:11
Äsch då! Det blev så ljust och fint, rent och skinande, blommorna duschade och fräscha! Dansar gör jag med katten, vi behöver inte ens musik, jag kan riva av en gospel så blir han och jag så nöjda så!
Tjena! Jag åt säsongens första semla redan INNAN JUL!!! Mums! Hej från mej
Ingrid på Västkusten
09-01-2003, 13:12
Ohh vad jag vart sugen!
Mitt vårtecken och tidsfördriv heter frökataloger och så kikar jag ivrigt på mina övervintrade chilisar för att se när det är så att de skjuter nytt ;-)
Julbelysningen är kvar i trädgården. Det får den vara tills det blir anständligt ljust när man kommer hem på eftermiddagen samt går hemifårn på möra. Nått kul skall man välan ha i Januari mörkret!
Hälsar Ingrid
Hmm! Jag undrar jag om ni som tröttnade på julen först också var ni som pyntade tiiiidigt. Vad har ni för veckodag idag? Tisdag i nästa vecka kanske...
hejsan, CITAT Jag åt säsongens första semla redan INNAN JUL!!! Mums! Fusk!!! Semlor ska bara finnas på fetisdagsdagen  ! tycker jag
hej CITAT Hmm! Jag undrar jag om ni som tröttnade på julen först också var ni som pyntade tiiiidigt. Vad har ni för veckodag idag? Tisdag i nästa vecka kanske... Julgranen pyntades som vanligt julaftonmorgonen. Och idag åker eländet ut genom fönstret. Inte ens katterna tycker att det är kul längre med julgran. De har redan dagen efter julafton börjat med att plocka ner julgranskulorna.
Helen i Skåne
09-01-2003, 13:50
Hos mig infaller julen den 23 december. Hårbollen vill gärna delta i pyntandet och har en bestämd uppfattning om vad som får hänga i granen. Silverspiralerna som var 20 till antalet var på nyårsdagen bara tre. Resten var lååååånga utdragna saker som var odentligt tuggade på och oigenkänneliga men hysteriskt roliga att busa med.
CITAT (Virgo @ 09-01-2003, 13:28) Fusk!!! Semlor ska bara finnas på fetisdagsdagen  ! tycker jag Menar du att du bara äter semla EN ENDA dag/ år??? Det skulle jag aldrig klara!!! Har dessutom den stora förmånen att ha en bagare i familjen så jag får äta hur mycket semlor jag vill och orkar ...och det gör jag!
Fialotta
09-01-2003, 17:45
Lyckost där
Helen i Skåne
09-01-2003, 18:23
Himla tur man iinte är gift med en bagare! Tänk allt gott bröd som det finns...
hej, CITAT Menar du att du bara äter semla EN ENDA dag/ år??? Men Betty! ! Jag skrev: >Fusk!!! Semlor ska bara finnas på fetisdagsdagen ! tycker jag < Klart jag äter fler än en semla. När jag var liten fanns bara dessa semlor på tisdagar och då i bara några veckor om jag inte minns fel. Nu finns ju semlor från jul till påsk varenda dag, så det är ju inte kul!
*Felix matte*
09-01-2003, 21:05
I min barndom åt vi Semla på Fettisdagen men nu är ju inget sej likt. Jag smäller i mej ett antal under säsongen. En del med kaffe och andra med varm mjölk.
Fialotta
09-01-2003, 21:12
CITAT (Virgo @ 09-01-2003, 20:57) hej, CITAT Menar du att du bara äter semla EN ENDA dag/ år??? Men Betty! ! Jag skrev: >Fusk!!! Semlor ska bara finnas på fetisdagsdagen ! tycker jag < Klart jag äter fler än en semla. När jag var liten fanns bara dessa semlor på tisdagar och då i bara några veckor om jag inte minns fel. Nu finns ju semlor från jul till påsk varenda dag, så det är ju inte kul! Här kommer tjalletvärvigg
Gott..gotti..gott..gott!
Finns väl inge godare en semla och en kopp kaffe
Annika zon 4
09-01-2003, 21:32
Alla traditioner och sedvanor håller på att mista sin charm, mycket beroende på köpmännen som alldeles för tidigt lockar oss att vara ute i allt förgod tid. Påskriset är väl redan framme i affären och kycklingarna piper för fullt, tuppen galer och hönorna kacklar. Nej , var sak ska ha sin tid tycker lilla jag. Så är det med naturen. Vi borde leva mer med den och lära mer av den.
Håller med Helen längre upp i tråden att julen börjar den 23 - tiiidigast! Det är ju på julaftons morgon det riktiga pirret i magen ska komma. Man ska inte behöva titta längst upp på lusadräpa för att kolla vad det är för dag, det ska kännas! Massakrerade granen häromdan och resterna fyllde circus en halv sopsäck vilket visar att den svenska medelsnittsjulgranen till största delen består av luft...
CITAT (Helen i Skåne @ 09-01-2003, 18:23) Himla tur man iinte är gift med en bagare! Tänk allt gott bröd som det finns... Helen, jag är inte heller gift med en bagare! Det är min 20-årige son som är bagare! Gissa om jag blev glad när han sa att han skulle gå Livsmedelsprogrammet på gymnasiet för att bli bagare! Han jobbar som konditor = bara det godaste... tårtor, bakelser och annat mums Jag är en riktig gottegris som faktiskt kan smälla i mej hur mycket onyttigt som helst utan att gå upp i vikt! Och det är en himla tur det...
Helen i Skåne
10-01-2003, 08:03
Du ÄR verkligen en lyckost Betty! Här räcker det att grannen äter semlor för att jag ska gå upp i vikt... tur att jag inte är en sötnos utan föredrar salt och syrligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|