settesorelle
Är det någon mer än jag som upplever att medelhavsväxterna börjar växa och blomma nu när jag tagit in dem? Citron, Nerium, Oliv mm mår bättre än de gjort på hela sommaren! Jag har dem svalt och har dragit ned på vattning o minimal gödning. Det var ju en fruktansvärd "sommar" för dessa växter så de kanske tror det är sommar nu smile.gif) Frågan är om de kommer att må bra nästa sommar när jag ställer ut dem igen? Vad tror ni? Vad göra?
Alexander-VG-zon3
Det är inte att dom mår direkt dåligt under våra somrar ute, utan att dom inte hinner blomma innan frosten eller att man förvarar dom på olika sätt som gör att dom blommar den tid dom ska fast inne, alltså helt normalt.

Citrus om man tar in dom på hösten, och sätter dom i en jämnare temp och även om det är svalt så kan dom få för sig att det är vår och därmed börja sitt ''nya år''.

För oliven är det normal tid att blomma på våren, och när man tar in den så kan även den få för sig att det är vår (måste stå samma temp som ute och ganska varierat för att inte blomma). Men att den blommar så vet du att den fått sin vintervila och därmed trivs alldeles utmärkt.

Nerium är en som blommar lite när som helst, oftast hinner dom inte blomma ute och därför gör den det nu i ett svalt utrymme utan frost.

Njut av blommorna och ev tillsätt extraljus om du inte redan har det till dom och ge dom lite extra näring så dom orkar med att blomma och bilda frukt. Till våren efter frosten är förbi så avhärda och sätt ut dom som vanligt. Det är oftast vistelsen ute som gör att dom blommar rikligt.

Då jag har mina växter inne i lägenheten på vintern så börjar dom blomma under vintern, citrusarna blommar för fullt och rosmarinen som inte hann med blommar och senare börjar oliverna att blomma och även fjärilslavendeln kommer blomma om någon månad.
Bassam
Hej
Du måste inte ge dem miljö som finns under våren och sommar, eftersom de behöver vila och behöver kyla och brist på gödsel för att bilda blommor fram tiden, om de får samma miljö som finns i våren och sommaren, på det här sättet tänker de inte ge knoppar och blommor fram tiden.
H.Bassam
Bassam
Hej
Du måste inte ge dem miljö som finns unde
Alexander-VG-zon3
Dom har fått vila annars skulle dom inte börjat blomma. Och dom som blommar utan viloperioder behöver inte så mycket vila (varför dom vintervila i Sverige är att det i många fall är enklare att sköta dom så).

Har man dom ute under sensommaren-hösten i Sverige så är det för många sydliga arter tillräcklig vintervila.

Vill man skjuta upp blomningen så måste dom stå kallt så dom inte växer och fortsätter att vila och då bara ett par plusgrader. Varför man ska ge dom näring om dom blommar nu är för att dom ska orkar, man får ingen ny blomning nästa år om dom blommar nu, ger man inte näring och sätter dom tillbaka till vila så kan man förlora blommor och frukt. Dock mindre viktigt för citrus och nerium som kan blomma när som men oliv blommar bara en gång per år.
kostandinos54
Medelhavsörter är de bästa på jorden bravo.gif

Tyvärr e väl klimatet i Sverige och övriga världen för dåligt för att dessa guds skapelser skall kunna trivas. sad.gif
Alexander-VG-zon3
Så hemskt dåligt klimat är det inte egentligen här tycker jag, i krukor trivs dom bra och vissa fungera även på friland. Visst dåliga somrar kanske det inte blir som man tänkt sig och växterna inte växer lika bra som soligare somrar. Men tvärtom varma och torra somrar i Grekland så är det också svårt för växterna.
ogräset
Jag har fem stycken olivträd och jag har fått oliver på två, de andra har blommat. De står ute hela sommaren, på vintern står de i växthuset som jag har isolerat en liten del. De växer ganska mycket under vintern...

Ha det bra!

Birgitta

[attachment=73275:Olivtr_d...d_oliver.jpg]
strandskatan
Sval sommar här på sydkusten gjorde att varken änglatrumpeten eller bouganvillan hann komma i blom ute. Jag tog in dem vid den ovanligt tidiga första frosten, och nu blommar bouganvillan och änglatrumpetens första blomma är på väg att slå ut! Ovanliga "julblommor"!
Bassam
Hej
Sval vädret hjälper att gröna knoppar konvertera sig till blomknoppar på den här sorter av växter .
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon